تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

کپی برداری ملانیا ترامپ از دست میشل اوباما

ملانیا ترامپ که سخنرانی ‌هایش معمولا با حواشی همراه بوده این بار در سخنرانی ‌اش دوباره از روی سخنان میشل اوباما، همسر باراک اوباما کپی ‌برداری کرد.
رویداد۲۴ ملانیا ترامپ سرانجام از طرح «نظارت بر عادات آنلاین کودکان» پرده‌ برداری کرد، اما این مراسم و سخنرانی او با حاشیه‌ هایی همراه بود. ملانیا یک بار در جریان مبارزات انتخاباتی ترامپ جمله‌ای از روی متن یکی از سخنرانی‌های میشل اوباما کپی کرده بود که همان زمان سر وصدای زیادی به پا کرد.

خبرنگاری به نام جرت هیل برای نخستین‌بار به سرقت سخنرانی میشل در توییتر اشاره کرد. بخشی از سخنرانی همسر ترامپ که طی آن وی درباره ارزش‌های خانوادگی صحبت می‌کند، عمدتا همان کلماتی است که میشل اوباما در‌ سال ٢٠٠٨ در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در دنور به زبان راند.

ملانیا ترامپ در آن سخنرانی گفته بود: «از سنین کودکی، والدین من ارزش‌هایی را به من منتقل کردند مبنی بر این‌که برای آنچه در زندگی می‌خواهید کار می‌کنید، این‌که کلام شما قول شماست، آنچه می‌گویید را انجام می‌دهید و به قول‌تان پایبند می‌مانید، این‌که با مردم با احترام رفتار می‌کنید. آنها در زندگی روزمره‌شان اخلاقیات را به من یاد داده و نشان دادند. این درسی است که من به پسرمان نیز منتقل می‌کنم. ما باید این درس‌ها را به نسل‌های بسیاری که می‌آیند یاد دهیم، زیرا می‌خواهیم کودکان‌مان در این کشور بدانند که تنها محدودیت برای دستاوردهای‌تان قدرت آرزوها و اراده‌تان برای تلاش در جهت آنهاست».

این سخنان بشدت شبیه به سخنان میشل اوباماست که گفته بود: «باراک و من با ارزش‌های مشابه بسیاری بزرگ شدیم: این‌که برای آنچه در زندگی می‌خواهید به سختی کار می‌کنید؛ این‌که حرف شما قول‌تان است و آنچه را انجام می‌دهید که می‌گویید قرار است انجام دهید؛ این‌که با مردم با اکرام و احترام رفتار می‌کنید، حتی اگر آنها را نشناسید و حتی اگر با آنها موافق نباشید.

باراک و من شروع به ساختن زندگی ‌ها براساس این ارزش ‌ها کردیم و آنها را به نسل بعدی منتقل می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم فرزندان‌ مان و تمام فرزندان این کشور بدانند که تنها محدودیت برای بلندی دستاوردهای‌ تان،‌ وسعت آرزوها و اراده ‌تان برای تلاش در جهت آنهاست.»

ملانیا در مصاحبه‌ای مدعی شد که این سخنرانی‌ را خودش نوشته است. ستاد تبلیغاتی ترامپ نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ سرقتی از سخنرانی میشل اوباما انجام نشده است. البته بی‌دقتی آنها تا جایی پیش رفت که در بیانیه اعلام کردند سخنرانی توسط گروه نویسندگان نوشته شده است.

زمانی که کاخ‌ سفید ساکنان دیگری داشت و باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا بود، میشل اوباما همسرش در یک برنامه تلویزیونی در کنار اوپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی نشست. او در آن برنامه از مردها خواست «بهتر باشند» او بار دیگر با لحنی تاکیدآمیز از مردها خواست «در همه چیز بهتر باشند». این جمله میشل اوباما تبدیل به یک شعار شد و در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازتاب یافت.

به ‌نظر می‌رسد یکی از مشاوران ملانیا ترامپ علاقه بیش از اندازه‌ای به میشل اوباما داشته، چراکه او نیز در سخنرانی روز دوشنبه ‌اش در افتتاحیه طرح مذکور شعار این طرح را «بهترین باشید» نام‌گذاری کرد. این کپی‌ کاری واکنش‌ های زیادی را در شبکه‌ های اجتماعی در پی داشته است. یکی از کاربران نوشته «اوه خدای من. دوباره از میشل اوباما دزدی کرد.» یکی دیگر از کاربران نیز نوشته «ملانیا ثابت کرده که در دزدیدن ایده از میشل اوباما «بهترین» است.» کاربر دیگری نیز نوشته: «تنها بخش واقعی زندگی ملانیا این است که او حقیقتا از شوهرش متنفر است.»

البته این فقط بخشی از حواشی برنامه مذکور است. همزمان با برگزاری مراسم رونمایی، بروشوری از این طرح منتشر شد که در آن برخی از عادات کودکانی که از فضای مجازی زیاد استفاده می‌کنند، درج شده بود.

این دفترچه که «گفت‌ وگو با کودکان درباره بودن در فضای مجازی» نام دارد، تقریبا و به‌طور دقیق کپی از بروشوری است که در‌ سال ٢٠١٤ در دولت اوباما و از سوی کمیسیون تجارت فدرال منتشر شد. در هر دو بروشور از ادبیاتی یکسان استفاده شده، در هر دو درباره خطر هکرها در فضای آنلاین هشدار داده شده است. نکته جالب ماجرا این است که کاخ‌سفید اعلام کرده این بروشور توسط ملانیا ترامپ و کمیسیون تجارت فدرال نوشته شده است!

برخی رسانه‌ ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که شعار «بهترین باشید» تلاشی است از سوی ملانیا برای این‌که راه خود را در کاخ‌سفید از شوهرش و سیاست ‌هایش جدا کند. اما حتی این مسأله نیز مانع از این نشده که او در شبکه‌های اجتماعی زنی تنبل و بی‌سواد که نمی‌تواند طرح و ایده خودش را داشته باشد، توصیف نشود. برخی نیز نوشته‌اند که تقلید ملانیا از میشل اوباما و یا هر چیزی که دم دستش باشد نشان می‌دهد او اصلا اهمیتی به کاری که می‌کند نمی‌دهد و فقط می‌خواهد کاری انجام داده باشد.
نظرات شما
پیشخوان