تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

نخست وزیر جدید ارمنستان خواستار روابط بیشتر کشورش با روسیه شد

نخست وزیر جدید ارمنستان در حالی قرار است امروز ( دوشنبه) با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند، اظهار نظری گفت: روابط ایروان- مسکو برادرانه تر خواهد شد.

رویداد۲۴-نخست وزیر جدید ارمنستان در حالی قرار است امروز ( دوشنبه) با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند، اظهار نظری گفت: روابط ایروان- مسکو برادرانه تر خواهد شد.نیکول پاشینیان تصریح کرد: بدون شک روابط ارمنستان- روسیه برادرانه تر خواهد بود. مطمئن هستم که دیدار من با رئیس جمهوری روسیه موثر خواهد بود. 'زنده باد دوستی ارمنستان- روسیه'.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه از آمادگی کشورش برای جذب سرمایه های خارجی خبر داد و گفت : از تجار ارمنی و روسی می خواهم در ارمنستان سرمایه گذاری و اشتغال زایی کنند. با شرایط جدید ایجاد شده از هر سرمایه گذاری در این کشور حفاظت خواهد شد.
پاشینیان که برای شرکت در شورای اقتصادی اورآسیا به شهر سوچی روسیه سفر کرده که اولین نشست وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه این نشست برگزار می شود. اتحادیه اقتصادی اورآسیا متشکل از کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان است.
نخست وزیر جدید ارمنستان پیش از این گفته بود که سیاست کشورش در قبال روابط با روسیه تغییری نخواهد کرد و ایروان همچنان به دنبال حفظ روابط با مسکو است. روسیه یک هم پیمان مهم برای ارمنستان محسوب می شود. روسیه حدود سه هزار نیرو در ارمنستان دارد که به حفاظت از مرز پرتنش ارمنستان با ترکیه کمک می کند.
پاشینیان عنوان کرده است که کشورش همکاری های نظامی با روسیه را به عنوان عامل مهمی در تضمین امنیت ارمنستان می بیند.
نخست وزیر ارمنستان گفته است همزمان با تقویت روابط کشورش با روسیه، ایروان فعالانه به دنبال توسعه همکاری ها با امریکا، اتحادیه اروپا، ایران، گرجستان، چین و هند است.
اعتراض گسترده چند هفته پیش مخالفان دولت ارمنستان سرژ سرکیسیان نخست وزیر این کشور را وادار به استعفا کرد؛ سرکیسیان به مدت 10 سال در ارمنستان در راس قدرت بود. نیکول پاشینیان رهبر حزب مخالفان چند روز پیش با 59 رای موافق و 42 مخالف نمایندگان پارلمان به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد.
ارمنستان با کمی بیش از 29 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک سه میلیون نفر جمعیت و حدود 8 میلیون ارمنی تبار مقیم خارج از این کشور در معادله رویارویی های منطقه ای جایگاه مهمی دارد که افزون بر روسیه می تواند بر کشورهای همجوار و نزدیک، تاثیرگذاری داشته باشد.
این جمهوری شوروی سابق در قفقاز جنوبی میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز آسیا و اروپا محسوب می شود و در صورت حضور یا حداقل نفوذ سیاسی نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در این کشور، غرب می تواند بر معادلات کلان منطقه تأثیر زیادی بگذارد.
ارمنستان از این رو برای اروپا و آمریکا اهمیت نظامی-سیاسی دارد که در غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزیی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است و هر گونه جای پا برای ناتو و آمریکا می تواند افزون بر شکل گیری دغدغه برای روسیه برای کشورهای غیر همسو با غرب نیز نگران کننده باشد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان