تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

خروج امریکا از برجام بازگشت به تجربه شکست‌‌‌خورده یک‌جانبه‌گرایی است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا {از برجام} در واقع بازگشت به تجربه شکست‌‌‌خورده و مصیبت‌بار یک‌جانبه‌گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل است.

رویداد۲۴-سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا {از برجام} در واقع بازگشت به تجربه شکست‌‌‌خورده و مصیبت‌بار یک‌جانبه‌گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل است.غلامعلی خوشرو در سخنانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «ارتقای حقوق بین‌الملل در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» گفت: در زمانه ما چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل بیش از گذشته با تهدید یک‌جانبه‌گرایی و قانون‌شکنی و عدم احترام به منافع عمومی جامعه بین‌المللی روبه‌رو شده است و از این رو برگزاری چنین بحثی در شورای امنیت اقدامی شایسته و به موقع بود.

برخی کشورهای عضو سازمان ملل از تهدید و زور برای تحمیل اراده خود استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه از زمان ایجاد سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین‌‌‌المللی از طریق ایجاد یک جامعه بین‌المللی قانون‌محور یکی از اهداف اساسی این سازمان به شمار می‌رود، اظهار داشت: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی کشورهای عضو این سازمان برخلاف منشور ملل متحد، از تهدید، زور یا استفاده از زور برای تحمیل اراده خود به سایر کشورها استفاده می‌کنند و کشورهای خاصی را هدف تحریم‌های غیرموجه، غیرقانونی و یک‌جانبه خود قرار می‌دهند. این اقدامات نه تنها نقض حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی اتباع این کشورها بلکه برهم‌زننده نظم، ثبات و امنیت بین‌المللی نیز است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: قابل توجه است که در همین ماه که شاهد برگزاری این بحث در شورای امنیت هستیم، حداقل دو مورد قانون‌شکنی و نقض آشکار حقوق بین‌الملل در جامعه بین‌‌‌المللی اتفاق افتاد.

خروج امریکا از توافق هسته‌ای نقطه اوج قانون‌شکنی آمریکا در قبال تعهدات خود وفق برجام بود

خوشرو با اشاره به خروج امریکا از برجام اظهار داشت: روز هشتم ماه مه دولت آمریکا خروج یک‌جانبه و غیر قانونی خود از برجام را رسما اعلام و تحریم‌های هسته‌ای خود را مجددا علیه ایران برقرار کرد. این تصمیم در واقع نقطه اوج بدعهدی و قانون‌شکنی آمریکا در قبال تعهدات خود وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود.

وی با یادآوری پایبندی ایران به تعهداتش در برجام براساس گزارش‌های آژانس تصریح کرد: با توجه به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی خود که بارها مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، اقدام اخیر آمریکا نمونه نقض کامل و نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد به شمار می‌رود. در حالی که منشور ملل متحد بر حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی تاکید دارد، اقدام اخیر آمریکا در واقع بازگشت به تجربه شکست‌‌‌خورده و مصیبت‌بار یک‌جانبه‌گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل است.     

انتقال سفارت امریکا به قدس به سخره گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل بود

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل به انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین در چهاردهم همین ماه نتانیاهو مهمانان خود را به مراسم انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس فراخواند؛ مراسمی که بیش از هر چیز نقض و به سخره گرفتن حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بیت‌المقدس و حقوق غیر قابل انکار مردم فلسیطین بود.

خوشرو افزود: همزمان با همین مراسم سربازان اسرائیلی در حال قتل عام و کشتار فلسطینیان غیرمسلح معترض بودند. در نتیجه حمام خون اسرائیلی‌ها تنها در طول یک روز بیش از ۶۰ نفر از تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده و بیش از ۲۷۰۰ نفر زخمی شدند.

وی اضافه کرد: اقدامات نظامیان رژیم اسرائیل نقض شرم‌آور حقوق بین‌الملل و از جمله حقوق بشر بود اما همه این قانون‌شکنی‌ها و سایر جنایات این رژیم با حمایت امریکا انجام می‌شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان