تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
فتحی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مجلس، رییس‌سالار است/ تغییرات هیات رییسه بدون تغییر نحوه مدیریت لاریجانی تاثیری ندارد

نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس دهم می‌گوید: نمایندگان از فشل بودن مجلس و پرداختن به موضوعات فرعی و نادیده گرفتن مسائل اصولی کشور نگران و ناراحت بودند و تصور می‌کردند که باید تغییری را در این روند ایجاد کنند.
مجلس، رییس‌سالار است/ تغییرات هیات رییسه بدون تغییر نحوه مدیریت لاریجانی تاثیری ندارد

رویداد۲۴- محمد آیتی: حدود 10 روز پیش به طور جدی نام محمدرضا عارف به عنوان نامزد ریاست مجلس از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد. مطمئناً نحوه اداره و مدیریت لاریجانی بر مجلس مهمترین عاملی بود که نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه اعضای فراکسیون ولایی را هم به فکر فرو برد که باید چاره‌ای اندیشید. هرچند فراکسیون ولایی تا انتها پای عقیده و اعتقاد خود نایستاد و حاجی‌بابایی انصراف خود را به نفع لاریجانی اعلام کرد اما رای بالای عارف نشان داد که دیگر روش و منش لاریجانی به مانند گذشته، سکه رایج این روزهای نمایندگان مردم در خانه ملت نیست.

نمایندگان نگران فشل بودن مجلس هستند

محمدجواد فتحی نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص افزایش رای عارف به نسبت سال اول مجلس و اینکه مهمترین پیام این رای چه بود، گفت: از نظر من، ساختار و آیین‌نامه قوه مقننه پر از ایراد و اشکال است و همین امر موجب شده مجلس به کارهای اصلی و اساسی کشور نپردازد. این روال باعث دلخوری جامعه و به تبع آن، ناراحتی نمایندگان شده است. نمایندگان از فشل بودن مجلس و پرداختن به موضوعات فرعی و نادیده گرفتن مسائل اصولی کشور نگران و ناراحت بودند و تصور می‌کردند که باید تغییری را در این روند ایجاد کنند.

او افزود: متاسفانه در این مسیر با بداخلاقی‌هایی مواجه شدیم و موفق به تغییر عمده‌ای در ساختار مجلس نشدیم. برخی از دوستان قول دادند که در هیچ شرایطی تا آخرین دقیقه کنار نروند و ائتلاف نکنند اما زیر قول خود زدند و این نمونه بارز بی‌اخلاقی است.

امروز حرف اصلاح‌طلبان بیشتر طرفدار دارد

فتحی درباره اینکه آیا عیار اصلاح‌طلبان مجلس بیش از گذشته به چشم آمد یا خیر، گفت: رای اصلاح‌طلبان همین میزان است و در این بین، عده‌ای هستند که گاهی رای خود را به اصلاح‌طلبان می‌دهند و گاهی به اصولگرایان. در هر حال حرفی که ما اصلاح‌طلبان داشتیم امروز طرفدار بیشتری پیدا کرده و حرف این است که این نوع نحوه اداره مجلس با این هزینه‌ای که می‌شود قابل دفاع نیست و تغییر را می‌طلبد.

رییس مجلس نخواهد، تغییر و تحول رخ نمی‌دهد

عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس ما، رییس‌سالار است. نظام آیین‌نامه‌ای داخلی مجلس بروکراتیک است نه دموکراتیک. بیش از 90 درصد اختیارات هیات رییسه در اختیار رییس مجلس است و تصور می‌کنم برخی تغییراتی که در هیات رییسه رخ داده خیلی مهم نباشد مگر اینکه شخص رییس مجلس، روال کاری خود را عوض کند و به دنبال تغییر و تحول باشد. از این‌رو به عنوان یکی از اعضای فراکسیون امید از اینکه 5 نفر از کاندیدای فراکسیون به هیات رییسه راه پیدا کردند، نه خوشحال هستم و نه ناراحت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان