تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
میرمعینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بازار اقتصادی به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد/ بورس تهران قابلیت تامین سرمایه در دوره تحریم‌ها را دارد

میرمعینی تصریح کرد: درحال حاضر ابزارهای مالی فعلی کفایت می کند و بازار فعلی کشش ابزارهای دیگر را ندارد البته اگر ابزارهای دیگر برای تامین مالی شروع شوند خوب است اما شاید مانند ابزارهای فعلی آنطور که باید موفق نباشند.
بازارسرمایه کششی برای دیگر ابزارهای مالی را ندارد

رویداد۲۴ سال 97 را می‌توان یکی از دوره‌های مبهم بازار سرمایه دانست، چراکه در آن تحولات اقتصادی و غیراقتصادی بسیاری تصمیم‌گیری برای فعالان را دشوار کرده است هرچند وجود ریسک‌های متعدد و عدم قطعیت‌ها باعث می‌شود سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری به خرج داده و کمتر به بورس اقبال نشان دهند، اما کارشناسان حوزه بورس معتقدند این امر نشا‌ن‌دهنده فرصت‌های جذابی است که می‌تواند به تدریج در بازار سهام دیده شود.

ازسوی دیگر پیش بینی بازار سرمایه، پیش‌بینی سود سهام و پیش‌بینی شاخص بورس اوراق بهادار تهران همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران بوده است حال آنکه با توجه به اتفاقات روی داده از خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، تا نرخ‌های سود بانکی و سایر عوامل دستوری تا تحریم‌های بین‌المللی موجب شد بورس ایران با نوسان‌های چشمگیر مواجه باشد اما درصورت ایجاد شفافیت مالی در بورس اوراق بهادار تهران و البته سایر بازارهای کشور می توان توقع پیش‌بینی سودهای مناسب برای شرکت‌های مختلف را داشت. 

بازار سرمایه اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد

سید حمید میرمعینی کارشناس حوزه بورس درمورد وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی توضیح داد: درحال حاضر باتوجه به برگزاری سالیانه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرایط خوبی برای شرکت‌های بورسی فراهم شده است و این امر می‌تواند جذابیت‌های خوبی برای شرکت‌ها ایجاد کند.

این کارشناس بورس افزود: چنانچه بازار رونق هیجانی پیدا نکند افت و کاهش محسوسی دربازار رخ نخواهد داد، بسیاری از افراد علاقه‌مند به حضور در مجامع سالیانه هستند لذا به عقیده من وضعیت بدی پیش نخواهد آمد و کاهش چشمگیری به دنبال نخواهد داشت و بیشتر به حالت ایستا و پایدار قرار خواهد گرفت.

او در پاسخ به این سوال که نوسان‌های نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی بازار سرمایه را با چه تنش‌هایی مواجه کرده است، اظها کرد: طبیعت بازار سرمایه این است که به اخبار سیاسی واکنش نشان دهد و البته تغیرات نرخ از به تغییر در سهام منجر خواهد شد اما تحریم‌های بین‌المللی برای شرکت‌هایی که محصولات آنها تحت فشار ارز قرار دارد، ممکن است با سختی‌هایی همراه شود اما در نهایت نمی‌توان نظر قطعی داد و تا اعلام نظر اتحادیه اروپا و تصمیم‌گیری ایران درمورد همکاری با آنها باید صبر کرد.

بورس تهران قابلیت تامین سرمایه تکمیل طرح‌های صنعتی در دوره تحریم‌ها را دارد

به گفته این فعال اقتصادی، بورس تهران این قابلیت را دارد که سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های صنعتی کشور در دوره تحریم‌های پیش رو را تامین کند و اصولا یکی از راه‌های تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه صنایع، بورس کشور است و اگر بازارهای دیگر نظیر ارز و سکه بازار سرمایه را تحث تاثیر قراردهند، این بازار می‌تواند به راحتی تامین هزینه کند.

او ادامه داد: باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شود، بدین معنی که نرخ سود و نرخ سرمایه‌گذاری مشوق‌های لازم را داشته باشد. از طرفی با ایجاد اطمینان به سود و دریافت اصل سرمایه و تضمین دادن پروژه‌ها به مرحله بازدهی، شرایط لازم برای ورود سرمایه‌گذاران مهیا شود، در غیر اینصورت در بازارهای مختلف موفقیت چشمگیری نخواهیم داشت. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان