تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ردپای تصمیم‌های سیاسی بر گردشگری/ چرا آمار توریسم در مشهد پایین آمده است

آنگونه که نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمان‌پذیران مشهد می‌گوید میزان گردشگران در مشهد 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.
ردپای تصمیم‌های سیاسی بر اقتصاد گردشگری/ چرا آمار توریسم در مشهد پایین آمده است

رویداد۲۴ - الهام اکرمی: با آنکه گفته می‌شود شهر مشهد پر گردشگرترین شهر ایران است، آخرین آمار نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد حاکی از اتفاق دیگری است؛ محمدرضا بخته می‌گوید «میزان گردشگران در مشهد 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.»

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش گردشگری در مشهد تصمیم‌های عجیب و گاه جنجالی در این شهر است؛ تصمیم‌هایی همچون پلمب پاساژ سلمان، عدم اجازه برای برگزاری کنسرت و ... جاذبه گردشگری این شهر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در آخرین خبر شنیده شد گشت نسبت در مشهد فعالیت می‌کند. فیلم‌هایی از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ فیلم‌هایی که اگرچه از نحوه پوشش افراد نشان می‌داد مربوط به فصل زمستان بوده است، اما تاثیر خود را در گردشگری مشهد گذاشته است. چه اینکه آنگونه که نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد می‌گوید با آنکه چیزی به عنوان گشت نسبت مشاهده نکرده  اما آمار گردشگری تا 40 درصد کاهش یافته است.

رفتار مسئولان مشهدی بر کاهش گردشگران تاثیر دارد

یکی از هتلداران مشهد به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید که بعضی از سخنان و رفتارها از سوی مسئولان شهر می‌تواند موجب کاهش گردشگر و زائر حتی در مقاطع زمانی کوتاه مدت شود و بنابراین نمی‌توان تاثیرات این موضوع را انکار کرد.

به گفته وی کاهش تعداد مسافران، برای هتل‌هایی که با شرکت‌هایی که ماهانه تعداد مشخصی مسافر برای آنها می‌فرستند، چندان ملموس نیست اما این موضوع برای هتل‌هایی که چنین قراردادهایی ندارند، ملموس‌تر است.

یکی دیگر از هتلداران مشهد در گفت‌و گوبا خبرنگار رویداد۲۴ به کاهش تعداد گردشگران در ماه رمضان اشاره می‌کند و می گوید: از بعد از تعطیلات نوروز تا پیش از ماه رمضان، کاهش چندان محسوسی در تعداد مسافران احساس نمی‌شد و حالا که ماه رمضان است، میزان گردشگران افت کرده است.

آتش زدن سفارت عربستان آمار گردشگران را به شدت کاهش داد

به گفته وی نمی‌توان از تاثیرات اتفاقاتی که در مشهد رخ می‌دهد بر میزان جذب گردشگر غافل شد و نباید این موضوع مهم را نادیده گرفت؛ همانطور که حدود دو سال و اندی پیش آتش زدن کنسولگری عربستان تعداد گردشگران خارجی را به شدت کاهش داد. بنابراین برای رونق گردشگری و جلوگیری از کاهش تعداد زائران باید مسئولان سخنان سنجیده‌تری را بر زبان بیاورند و عملکرد و رفتار منطقی‌تری داشته باشند.

آمار گردشگران 40 درصد کاهش یافته است

محمدرضا بخته نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴، با بیان اینکه کاهش گردشگر و زائر دلایل متعددی دارد، می‌گوید: کاهش قدرت اقتصادی مردم هم روی این رویه تاثیر گذاشته، زیرا سفر نیازمند منبع درآمدی و مالی است و از آنجا که مردم سفر را لازم نمی‌دانند، آن را کم یا لغو کرده‌اند.

آتش زدن سفارت عربستان آمار گردشگران را کاهش داد

به گفته بخته در حالی کاهش 30 تا 40 درصدی گردشگر در مشهد رخ داده که این موضوع شامل حال زوار عرب هم می‌شود. بعد از اتفاقاتی که در زمستان 94 در روابط ایران و عربستان رخ داد و آتش زدن کنسولگری عربستان در مشهد، تعداد گردشگران عرب کاهش یافت، زیرا اغلب زوار عرب از کشورهای بحرین و عربستان بودند

بخته با اشاره به معضلات عدیده‌ای که در بخش اقامتی زوار وجود دارد، می‌گوید: در حالی که در مشهد حدود 340 هتل آپارتمان، 350 مهمانپذیر و 300 هتل وجود دارد، بخشی هم به عنوان خانه مسافر به وجود آمده که خدمات اقامتی به گردشگران ارائه می‌کند.

نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد با بیان اینکه راه‌اندازی خانه‌مسافرها موجب کاهش پذیرش مسافر در هتل‌ها و مهمانپذیرها شده است، عنوان می‌کند: در شرایطی که میزان مراکز اقامتی در مشهد 50 درصد افزایش یافته، اگر 20 درصد این مراکز هم مورد نیاز باشد، 30 درصد آن مازاد بر نیاز است و اثرات منفی این مراکز مازاد بر نیاز در میزان جذب مسافر واحدهای اقامتی دائم لمس می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
1
مسئولان مشهدی همون مسئولان قبل اند یا این تفاوت که شورا شهر اصولگرا رفت و اصلاح طلب اومد!
عدم کنسرت و ... هم از قبل بود!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان