تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

آیا گوگل مپ پولی می‌شود؟

در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر پولی شدن سرویس گوگل مپس توسط رسانه‌های داخلی هستیم، حال آنکه چنین خبری صحت نداشته و گوگل بر طبق اطلاعاتی که ماه گذشته ارائه کرده بود، الگوی تجاری گوگل مپس را تغییر می‌دهد.
آیا تغییر الگوی تجاری گوگل مپس به معنای پولی شدن آن است؟

رویداد۲۴ اخیرأ برخی از رسانه‌های فارسی زبان اخباری را مبنی بر پولی شدن سرویس گوگل مپ منتشر کرده‌اند. انتشار این خبر این شبهه را در میان مخاطبان ایجاد کرده‌ که تمام استفاده‌کنندگان از سرویس گوگل مپس یا نرم‌افزار نقشه‌های گوگل بایستی از امروز (۲۱ خردادماه) برای استفاده از آن‌ها مبلغی پرداخت کنند. جالب‌تر این‌که برخی از این رسانه‌ها وب‌سایت انگلیسی‌زبان ونچربیت (VentureBeat) را منبع این خبر دانسته‌اند. در ادامه به بررسی صحت این مسئله می‌پردازیم.

اول از همه، باید بدانیم که سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها دو مقوله‌ جداگانه هستند. سرویس نقشه‌های گوگل، خدمتی است برای موقعیت‌یابی، مسیریابی و جستجوی مکان‌ها که توسط گوگل ارائه می‌شود؛ اپلیکیشن گوگل مپس نیز یکی از هزاران اپلیکیشنی است که از این سرویس استفاده می‌کند. تغییرات الگوی تجاری مربوط به سرویس گوگل مپس هستند، نه اپلیکیشن گوگل مپس؛ پس اگر از اپلیکیشن گوگل مپس روی گوشی هوشمند خود برای پیدا کردن مکان‌ها یا انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنید، قرار نیست تغییری را تجربه کنید.

سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها دو مقوله‌ی جداگانه هستند

اما از سوی دیگر، هزاران توسعه‌دهنده و کسب و کار برای ارائه‌ی خدمات خود از سرویس نقشه‌های گوگل استفاده می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به سرویس‌های تاکسی اینترنتی اشاره کرد. بدیهی است که تغییرات الگوی تجاری گوگل مپس می‌تواند به معنای تغییراتی در هزینه‌های پرداختی توسط توسعه‌دهندگان و کسب و کارها جهت استفاده از این سرویس باشد. در ادامه با نگاهی به موارد ذکر شده در وبلاگ رسمی سرویس نقشه‌های گوگل و همچنین مطلب منتشر شده در وب‌سایت ونچربیت، چند و چون این تغییرات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


اول از همه، گوگل رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) گوگل مپس را از ۱۸ رابط به ۳ رابط (نقشه‌ها، مسیرها و مکان‌ها) تقلیل داده است؛ اهالی مانتن ویو امیدوار هستند این تغییر باعث ساده‌تر شدنِ استفاده از این پلتفرم شود. در کنار این مسئله، گوگل امکانات ویژه‌ای نیز برای تاکسی‌های اینترنتی و شرکت‌های مسیریابی ارائه کرده است. شایان ذکر است که توسعه دهندگان برای استفاده از سرویس نقشه‌ها باید دارای یک حساب مالی باشند. در عین حال، گوگل اعتباری مجانی به مبلغ ۲۰۰ دلار را برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است. بنابر ادعای گوگل، همین اعتبار مجانی ۲۰۰ دلاری برای اغلب کاربران کفایت خواهد کرد.

گوگل اعتباری مجانی به مبلغ ۲۰۰ دلار را برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است
درعین حال، لازم است یادآوری کنیم که گوگل تنها به‌ازای سرویس‌هایی که شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند از آن‌ها هزینه‌ی ماهانه دریافت خواهد کرد و خبری از مبالغ اضافه مانند حق عضویت، هزینه‌ی جمع‌آوری سرویس و... نخواهد بود. از نگاه گوگل، این مسئله به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد در ابتدا با پرداخت هزینه‌ای مناسب استفاده از سرویس نقشه‌ها را شروع کنند و با افزایش حجم تجارت خود، هزینه‌ی بیشتری نیز برای استفاده از سرویس نقشه‌ها پرداخت کنند.

گوگل در کنار ایجاد تغییراتی در الگوی تجاری، امکاناتی مانند پیشتیبانی مجانی را نیز برای تمام کابران سرویس نقشه‌ها فراهم کرده‌است. لازم به ذکر است که تغییرات صورت گرفته، موسسات غیرانتفاعی، گروه‌های مقابله با بحران، سازمان‌های خبری و کسب‌وکارهای نوپایی که تحت پوشش برنامه‌های حمایتی گوگل قرار دارند را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

منبع: زومیت
برچسب ها: گوگل
نظرات شما
پیشخوان