تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

کشف دو قطعه فسیل دندان ماموت در استان اردبیل

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی از کشف و جمع آوری دو قطعه فسیل دندان مربوط به فسیل های کواترنر در استان اردبیل خبر داد.

رویداد۲۴-مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی از کشف و جمع آوری دو قطعه فسیل دندان مربوط به فسیل های کواترنر در استان اردبیل خبر داد.طاهره افتخاری افزود: دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با توجه به اهمیت فسیل‌های یافت شده برای پی‌جویی منطقه و جمع‌آوری و مطالعه این فسیل‌ها اقدام کرده است و مطالعه این نمونه‌ها فصل جدیدی از معرفی فسیل‌های مهره‌داران به ویژه فیل‌ها را باز خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه کشف فسیل‌های مشابهی در جمهوری آذربایجان نیز گزارش شده است، یکی از اولویت‌های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه آن‌ها در زمان حیات خود می باشد. بر این اساس دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان  به این موضوع بپردازد و زیستگاه این موجودات عظیم‌الجثه را در ایران تعیین کنند.

زهرا اورک - رئیس گروه دیرینه‌شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست - اظهارکرد: این نمونه‌ها متعلق به دو جنس مختلف از ماموت‌های بدون پشم با سن حداقل ۲ میلیون سال است. علاوه بر این یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیل‌ها مشاهده و جمع آوری شده است.

وی ادامه داد : با توجه به اندازه و نوع دندان می‌توان گفت که این فسیل‌ها متعلق به فیل‌های بالغ هستند. دندان سالم و منحصربه فرد است و تاکنون چنین نمونه هایی از کواترنر ایران با این کیفیت گزارش نشده است. یکی از دندان‌ها مشابه دندان‌های فیل‌های هندی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) به گفته اورک ، شاید بتوان گفت این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در دو میلیون سال پیش در ایران زندگی می کرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان