تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
جواد منصوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کره شمالی با حمایت چین راضی به انجام مذاکره شده است/ آمریکا متعهد نباشد، کره از توافق خارج می‌شود

منصوری سفیر اسبق ایران در چین، می‌گوید آمریکا اخیر سعی کرده به جای جنگیدن در دوجبهه ایران و کره‌شمالی، یکی را انتخاب کند و جنگ در جبهه دیگر را فعال‌تر کند، به همین دلیل در ماه‌های گذشته سعی کرد تا فضایی را برای کره شمالی ایجاد کند تا فقط آنها را وادار به انجام مذاکره کند.
کره شمالی با حمایت چین راضی به انجام مذاکره شد/ آمریکا ترجیح داد جنگ در یک جبهه را متوقف کند/ ترامپ فضای امن و مطمئنی را برای کره شمالی ایجاد کرد

رویداد۲۴ در حالی دیدار تاریخی آمریکا و کره شمالی روز گذشته در سنگاپور انجام شد که تاچند ماه قبل رهبران این دو کشور همدیگر را با الفاظ نامناسبی خطاب قرار می‌دادند. با اینهمه روز گذشته بیش از 2500 خبرنگار به سنگاپور رفتند تا این لحظه تاریخی که 11 رییس جمهور نتوانسته بودند را به ثبت برسانند.

ترامپ در این دیدار متعهد شد ضمانت‌های امنیتی در قبال کره شمالی را رعایت کند و کیم‌اون‌جونگ اون نیز متعهد شد در سریعترین زمان ممکن، تاسیسات هسته‌ای خود را از بین ببرد.

آمریکا به تعهدات پیین پیشین خود درباره کره شمالی عمل نکرد

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به دیدار تاریخی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ اون رهبر کره شمالی، گفت: روابط دو دولت ایالات متحده آمریکا و کره‌شمالی در طی 60 سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و در تمام این دوران مذاکراتی صورتی گرفته است و حتی در آخرین مذاکراتی که بسیار هم طولانی انجام شد، مانند فرمولی 1+5 که با ایران صورت گرفت، با کره شمالی هم انجام دادند و توافقاتی هم صورت گرفت، حتی کره شمالی بخشی از تاسسیات هسته‌ای خود را در مقابل تعدادی از دیپلمات‌ها و خبرنگاران ویران کرد، اما عملا باید بگوییم آمریکا به هیچ‌کدام از بندهای آن توافق نامه عمل نکرد. 

تبلیغات آمریکا علیه کره شمالی تمام شده اما علیه ایران فعال‌تر شده است
 
منصوری ادامه داد: کره شمالی به دلیل عدم متعهد بودن آمریکا، طی سال‌های گذشته به هیچ‌ عنوان حاضر به مذاکره و توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود نشد. به همین دلیل تا آنجایی پیش رفت که با تکیه بر امکانات داخلی خود، امکانات هدف قرار دادن بخش‌هایی از آمریکا را به دست آورد. در ماه‌های اخیر تحولی در دیدگاه‌های آمریکا به وجود آمد که با دولت کره شمالی به نوعی به یک تفاهم برسند و با ایران درگیری‌های خود را تشدید کنند. به عبارت دیگر با این تصور به جای اینکه درگیری در دو جبهه داشته باشند، درگیری در یک جبهه (کره‌شمالی) را متوقف و جبهه دیگر (ایران) را فعال‌تر کنند. لذا از یک ماه قبل شاهد تشدید تشنج‌ آفرینی‌های آمریکا و اسرائیل ضد جمهوری اسلامی ایران و توقف تبلیغات و اعلام آمادگی برای عادی سازی وضعیت با کره شمالی هستیم. 

آمریکا متعهد نباشد، کره شمالی از توافق خارج می‌شود
 
سفیر اسبق چین یادآور شد: دولت آمریکا تصورش این است که کره شمالی را برای مدتی و به امید انجام تعهدات و تغییر در وضعیت تحریم‌ها، تهدیدها و ایجاد مشکلات برای کره‌شمالی نگاه دارند تا ببینند با ایران به کجا می‌رسند. در نهایت به نظر می‌رسد باید مدتی صبر کرد تا دید نحوه رفتارها و تحریم‌های آمریکا در قبال ایران چگونه خواهد بود و اینکه کره‌شمالی چقدر به انتظار وعده‌ها می‌نشیند. اگر چنانچه اقدامی صورت نگیرد، ممکن است کره شمالی مانند دفعات قبل به فعالیت‌های خود ادامه دهد و از توافق موجودی که اکنون امضا شده است خارج شود.  

کره شمالی با حمایت چین راضی به انجام مذاکره شد 

منصوری با بیان اینکه طبیعتا عوامل دیگری هم در شکل‌گیری این دیدار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: دولت چین نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری این دیدار دارد و از این منظر می‌تواند متغیر بسیار مهمی باشد زیرا دولت چین در حال حاضر یک نگرانی بسیار مهمی را دارد و آنهم بحث مهم تعرفه‌های تجاری بر کالاهای چینی است که وارد آمریکا می‌شود، و باعث می‌‌شود صادرات کالا به آمریکا بسیار کم شود؛ به این ترتیب با توجه به حجم بسیار بالایی از تجارتی که با آمریکا دارد، ممکن است با مشکلات بسیار زیادی در داخل چین مانند بیکاری و تعطیلی بخشی از کارخانه‌ها و ... مواجه شود. به همین دلیل چین تمایل بسیار زیادی برای این دیدار داشت.  
 
این کارشناس با بیان اینکه کره‌شمالی با حمایت کشور چین حرکت می‌کند، تصریح کرد: دولت کره‌شمالی سال‌ها منتظر اجرایی شدن قراردادهای امضا شده با آمریکا بود و پس از گذشت چندسال و ناامیدی قطعی از توافقات، تصمیم گرفت مجداد فعالیت‌های هسته‌ای خود را در یک مقایس وسیع تر شروع کند، ولی با حجم وسیعی از تحریم‌های آمریکا و متحدین آمریکا در شرق آسیا مواجه شد.

حاکمیت کره شمالی بدون حمایت چین دچار مشکل خواهد بود
 
منصوری ادامه داد: واقعیت داستان این است که کره شمالی عملا بدون حمایت چین برای ادامه حاکمیت خود دچار مشکل خواهد بود و این موضوع در طول چند دهه گذشته صادق بوده است، به همین دلیل آمریکایی‌ها، کره شمالی را به نوعی چماق چین بر سر آمریکا و متحدینش در شرق آسیا می‌دانند، به همین دلیل است معمولا برای اینکه بتوانند کره شمالی را وادار به انعطاف کنند، به دولت چین فشار وارد می‌کنند. دولت آمریکا چندی قبل اعلام کرد که ما از دست دولت چین خسته شدیم که قول‌هایی را می‌دهد اما آن‌ها را عملی نمی‌کند. به عبارت دیگر دولت آمریکا انتظاراتی را داشت که دولت چین بنا به شرایط کره شمالی، اجرا نکرده بود.   
 
این کارشناس، با اشاره به اینکه کره شمالی به چند دلیل باید ملاحظات دولت چین را داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما تاکنون به صورت دقیق از متن توافق‌نامه اطلاعاتی نداریم، آمریکا یک اصل ثابت دارد و آن‌هم این است که «در مذاکرات امتیاز می‌گیریم اما در عمل هیچ چیزی نمی‌دهیم» ما این اصل را بارها و بارها از سوی آمریکا دیده‌ایم. اما آمریکا اکنون علائمی را به کره شمالی نشان داده است که می‌خواهد بر تعهدات خود با این کشور پایبند باشد، تا فقط کره شمالی را وارد مذاکرات کند اما بعد از آن را نمی‌دانیم که آیا آمریکا بر سر تعهداتش باقی خواهد ماند یا اینکه همانند سابق توافقات و تعهدات را برهم می‌زند. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان