تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا حماس و حزب‌الله سد راه پیوستن ایران به FATF هستند؟

یک نماینده پیشین مجلس مسئله جنبش‌های آزادی بخش مانند حماس و حزب الله را سد راه عضویت ایران به FATF ندانست و اظهار کرد: کمک‌های اقتصادی ایران به جنبش‌های آزادی بخش هیچ مغایرتی با عضویت ایران به این سازمان و مبارزه با تروریسم ندارد.

رویداد۲۴ موضوع پیوستن ایران به «اف ای تی اف» یا گروه ویژه مالی یکی از موضوعاتی بوده است که بعد از برجام به محل تنش میان موافقان و مخالفان دولت تبدیل شده است. در این میان الحاق به این کارگروه، جدا از آنکه بهره‌مندی از نظام بانکی جهانی و کم شدن اثرات تحمیلی تحریم‌ها علیه ایران  را در پی دارد، اما ممکن است منافع ایران در کشورهای همسایه را با اخلال مواجه کند چرا که از دید برخی محافل بین‌المللی گروه‌هایی که مورد حمایت مالی ایران هستند، به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند در حالی‌که از نگاه سیاست خارجی ایران چنین گروه هایی نه تنها تروریست نبوده بلکه مورد ستم جامعه جهانی واقع شده‌اند.

حال سوال اینجاست که با وجود نگاه‌های متناقض به همسایگان ایران و تروریست شناختن برخی از آنان توسط کشورهای دیگر، آیا الحاق ایران به FATF که یکی از شروط آن کمک نکردن مالی به تروریسم است، مناسبات نظامی ایران با محور مقاومت را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد؟

عضویت در FATF  امری اجتناب ناپذیر است

هادی حق‌شناس نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد الحاق ایران به FATF  به رویداد۲۴ گفت: مگر می‌شود ایران عضو صندوق بین المللی پول، عضو سازمان جهانی، سازمان ملل (UN) و دیگر سازمانهای بین المللی نظیر شانگهای نباشد؟ عضویت در این سازمان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و عضویت در FATF  نیز مانند دیگر سازمان‌های جهانی الزامی است. همان گونه که 197 کشور جهان به عضویت این سازمان درآمده‌اند لازم است ایران و کره شمالی که تنها کشورهایی هستند که در این کنوانسیون عضویت ندارند، به آن ملحق شوند.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: منطقی نیست که وقتی 99 درصد کشورهای جهان عضو FATF  هستند، یک کشور از عضویت سر باز بزند از این رو عدم عضویت ایران در این کنوانسیون قطعا برای ایران به معنای مزیت محسوب نمی‌شود. 

حماس و حزب الله سد راه عضویت ایران نیستند

حق‌شناس مسئله جنبش‌های آزادی بخش مانند حماس و حزب‌الله را سد راه عضویت ایران به FATF ندانست و اظهار کرد: کمک‌های اقتصادی ایران به جنبش‌های آزادی‌بخش هیچ مغایرتی با عضویت ایران به این سازمان و مبارزه با تروریسم ندارد. از نظر ایران این جنبش‌ها تروریست نیستند و از دیدگاه آمریکایی‌ها تروریست محسوب می‌شوند لذا همین تفاوت دیدگاه‌ها عضویت ایران را به این کنوانسیون دچار ابهام می‌کند، اما به عقیده من می‌توان با وجود دیدگاه‌های متناقض و با استفاده از راه‌های میانبر به هر دو مقصود (بهتر شدن وضعیت اقتصادی در نتیجه مراوده با بانک‌های جهانی و کمک‌های اقتصادی به جنبش‌های آزادی بخش) دست یافت. 

کشورهایی که راه برون رفت از مجرای رسمی را خوب بلدند

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راه‌های بسیاری برای برون‌رفت از مجرای رسمی و قانونی که ایران را برای پیوستن به این کنوانسیون تحت فشار گذاشته‌اند وجود دارد، برای مثال سالی 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که از مجرای غیررسمی صورت می‌گیرد. تجربه کشورهایی مانند کویت، عراق و عربستان در همکاری با گروه طالبان و داعش در حالی‌که خود را مخالف تروریسم و عضو به FATF معرفی می‌کنند، نشان از برون‌رفت این کشورها از راه رسمی است. 

پروراندن تروریسم زیر پرچم مبارزه با تروریسم

او تجربه آمریکا در گوانتانامو را نمونه بارز خروج از این تعهدات خواند و همچنین به زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کلینتون را متهم به ایجاد گروه تروریستی داعش کرد، اشاره داشت و افزود: تمام این شواهد را دال بر رفتار تروریستی کشورهایی دانست که خود را متعهد به مبارزه با تروریسم و قوانین FATF  می‌دانند.

حق‌شناس درمورد نحوه شناسایی مسیر پول توسط این سازمان گفت: از میان 197 کشورهای عضو این سازمان 37 عضو اصلی مسئول رسیدگی به گزارش‌های مالی هستند که خود کشورها به این سازمان ارسال می‌کنند و این کشورها به عنوان ناظر عمل کرده و گزارش‌های واصله را بررسی می‌کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: ارائه گزارش مالی به این سازمان درست شبیه ارائه گزارش مالی به بانک جهانی است که سال‌هاست در حال انجام است، بنابراین اصلا به این گونه نیست که اعضای ناظر شخصا به ایران آمده و صورت‌های مالی را بررسی کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: fatf
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
به ایشان بگویید همان معاونت دریایی سازمان بنادر را درست مدیریت و هدایت کنند هنر کردند و سازمان مذکور را بیشتر از این به گل ننشانند
تیتر شما هم برداشتی جز محکومیت حماس و حزب الله و ... ندارد. اگر راست میگویید جای فاعل و مفعول سوالتان را عوض کنید
نظرات شما
پیشخوان