تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
اقدامات خصمانه فعلا متوقف شد؛

ترامپ به کره دعوت شد، کیم به آمریکا/ رهبر جوان کره شمالی در راه کاخ سفید

دونالد ترامپ پس از دیدار روز سه شنبه با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری در سنگاپور مانورهای سالانه را اقدامی تحریک آمیز خواند که توقف آن صرفه جویی مالی بزرگی برای آمریکا خواهد بود.
ترامپ: کیم قطعا در زمان مناسب به کاخ سفید خواهد آمد

رویداد۲۴ «کیم جونگ‌ اون» رهبر این کشور دعوت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به ایالات متحده را پذیرفت. از سوی دیگر کیم همچنین از ترامپ برای سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرده است.

خبرگزاری کره‌شمالی، روز گذشته گزارش داد که کیم و ترامپ درباره تدابیر «گام به گام» و «همزمان» با تحقق صلح و ثبات و خلع سلاح هسته‌ای، تبادل نظر کردند.

طبق این گزارش، ترامپ تصمیم خود را برای تعلیق تمامی رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی و نیز ادامه مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن اعلام کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از دعوت کیم جونگ اون به کاخ سفید خبر داده و تاکید کرده که مانورهای نظامی مشترک کشورش با کره جنوبی تا زمانی که مذاکرات با کره شمالی با حسن نیت ادامه پیدا بکند متوقف خواهد شد.

دونالد ترامپ پس از دیدار روز سه شنبه با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری در سنگاپور این مانورهای سالانه را اقدامی تحریک آمیز خواند که توقف آن صرفه جویی مالی بزرگی برای آمریکا خواهد بود.

ترامپ سپس در یک مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: ما بازی‌های جنگی را تا زمانی که با حسن نیت مذاکره می کنیم انجام نخواهیم داد.

او همچنین تایید کرد که کیم جونگ اون در زمان مناسب قطعا به کاخ سفید خواهد آمد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی پیشتر گزارش داده بود که کیم جونگ اون دعوت دونالد ترامپ برای سفر به آمریکا را پذیرفته است. تاریخ برنامه سفر احتمالی هنوز مشخص نیست.

این خبرگزاری گفت که آقای کیم هم از رئیس جمهوری آمریکا دعوت کرده که در زمان مناسب به پیونگ یانگ سفر بکند.

خبرگزاری کره شمالی می گوید که کیم جونگ اون به دونالد ترامپ گفته است: ضرورت داد اقدامات نظامی آزاردهنده و خصمانه علیه یکدیگر متوقف بشود.

آقای ترامپ در راه بازگشت به آمریکا در شبکه توییتر با تقدیر از کیم جونگ اون به خاطر یک روز تاریخی با یکدیگر نوشته است: "دنیا از یک فاجعه اتمی بالقوه گامی بزرگ به عقب برداشته! دیگر پرتاب راکت، آزمایش یا تحقیقات هسته ای انجام نخواهد شد!"

چین و روسیه از تصمیم تازه آقای ترامپ استقبال کرده‌اند؛ چرا که سیاست توقف در برابر توقف در پیشنهاد سال گذشته مسکو و پکن برای حل بحران کره‌شمالی گنجانده شده بود و در آن توقف مانورهای نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در برابر توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ مطرح شده بود.

اما منتقدان آقای ترامپ به ویژه در بین اعضای دموکرات کنگره در رسانه‌های این کشور با اشاره به مفاد توافق‌نامه‌ای که بین رهبران آمریکا و کره‌شمالی امضا شد، می‌گویند برنامه تعلیق مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی نگران‌کننده است.

این در حالیست که دینا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برخی گزارش ها مبنی بر این که جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده، از قصد آقای ترامپ برای تعلیق مانورهای مشترک بی اطلاع بوده را رد کرده است. او به بی بی سی گفته است: "اتحاد ما آهنین است و صلح و ثبات در منطقه را تضمین می کند."

سرهنگ چاد کارول، سخنگوی نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی هم گفته است: ما هنوز هیچ دستور رسمی مبنی بر اجرا یا توقف برنامه‌های نظامی‌ از پیش تعیین شده‌مان دریافت نکرده‌ایم.

در همین حال، چاک شومر، رهبر سناتورهای دموکرات در کنگره آمریکا و چند سناتور ارشد این حزب از دیدار سنگاپور انتقاد کرده و گفته‌اند که دونالد ترامپ هر سه چیزی که کیم جونگ می‌خواست یعنی عکس خبری، برافراشته شدن پرچم کشورش به موازات پرچم آمریکا و توقف تمرین‌های نظامی را به او داد و در برابر هیچ نگرفت.

این در حالیست که میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، ضمن استقبال از این دیدار آن را یک گام نخست در مذاکراتی مهم خوانده است. سناتور مک‎کانل گفت که تمایل دارد کنگره مسئولیت تدوین و نهایی کردن هرگونه توافقی میان دو کشور را برعهده بگیرد تا ماحصل آن یک پیمان رسمی تصویب شده در کنگره آمریکا باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان