تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

کویت: اتباع سوریه ویمن در صورت بی قانونی اخراج می شوند

وزارت کشور کویت اعلام کرد که اتباع سوری و یمنی را در صورت ارتکاب جرم و زیر پا گذاشتن قوانین این کشور اخراج خواهد کرد.

رویداد۲۴-وزارت کشور کویت اعلام کرد که اتباع سوری و یمنی را در صورت ارتکاب جرم و زیر پا گذاشتن قوانین این کشور اخراج خواهد کرد.

وزارت کشور کویت امروز چهارشنبه به نقل از یک منبع مطلع افزود : این افراد به مناطقی از کشورشان که امنیت دارد بازگردانده می شوند.

این منبع در عین حال گفت که مصلحت و امنیت کویت از شرایط هر فردی بالاتر و مهم تر است لذا کسانی که حاضر نیستند به قوانین این کشور تن بدهند، اخراج می شوند حتی اگر کشور آنها دچار جنگ باشد.

وی با بیان اینکه پیشتر اتباع سوریه به لحاظ شرایط این کشور و مسائل انسانی از بازگردانده شدن به کشورشان مستثنی بودند گفت که این قانون از سوی وزارت کشور لغو شده است .

این مقام بدون اشاره به تعداد افرادی که تاکنون در این زمینه دستگیر شده اند، گفت که کمیته ویژه ای تحت نظارت یک وکیل به نام 'محمد راشد الدعیج ' در حال مطالعه شرایط این افراد است و این گزارش به محض آماده شدن برای اجرا در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد .

مرداد ماه سال 95 هم وزارت کشور کویت بخشنامه های امنیتی برای اخراج پناهندگانی که بر خلاف قوانین اقامت در این کشور رفتار می کنند ، صادر کرد.

در صورت اجرای این قانون اتباع سوری دو انتخاب بیشتر ندارند؛ یا به کشور خود بازگردانده شوند که در این صورت حق بازگشت مجدد به کویت را نخواهند داشت و یا وضعیت حقوقی خود را تعدیل کنند.

تعدیل وضعیت حقوقی هم فقط در حیطۀ اختیارات وزیر کشور است و شامل تمدید درخواست مدت دیدار با اقوام می شود. به این معنی که اقامت این عده از سوری ها به اقامت کاری یا غیره تبدیل نخواهد شد.

دولت کویت با این تصمیم چشم به روی مشکلاتی که سوری ها برای احراز شرایط اقامت دارند بسته است. از جملۀ این مشکلات می توان به دشواری برای تمدید گذرنامه های خود در کشورشان، ارائۀ مدارک هویتی لازم برای اخذ اقامت و نیز بسته شدن سفارت سوریه در کویت به دلیل بحران جاری در آن کشور اشاره کرد.

حدود 140 هزار پناهندۀ سوری در کویت حضور دارند که بزرگ ترین گروه مهاجران را بعد از اتباع مصری در این کشور حاشیۀ خلیج فارس به خود اختصاص داده اند.

هیچ آمار مشخصی در مورد شمار پناهجویان یمنی در کویت وجود ندارد.

نظرات شما
پیشخوان