تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
تهدید فدراسیون خطاب به مسئولان صداوسیما:

«کارت قرمز» فوتبال به تلویزیون

جلسه پشت جلسه، نامه‌نگاری‌های زیاد و پر سر و صدا. گاهی هم مصاحبه‌ها و اظهار نظرهایی با رنگ و بوی افشاگرانه و تهدیدآمیز؛ این سیر کشمکش‌های دو- سه سال گذشته فوتبال با صدا و سیما بوده است.
رویداد24- جلسه پشت جلسه، نامه‌نگاری‌های زیاد و پر سر و صدا. گاهی هم مصاحبه‌ها و اظهار نظرهایی با رنگ و بوی افشاگرانه و تهدیدآمیز؛ این سیر کشمکش‌های دو- سه سال گذشته فوتبال با صدا و سیما بوده است.

البته پروسه‌ای که به بن‌بست کامل رسیده و به نظر می‌رسد کورسوی امیدی هم برای باز شدن این گره کور وجود ندارد. این مهم را می‌توان از صحبت‌های اخیر سیفی، مدیرکل بازرگانی صدا و سیما و به تبع آن اطلاعیه قاطع فدراسیون فوتبال که دیروز منتشر شد، فهمید.
آتش زیر خاکستر موضوع مهم حق پخش تلویزیونی فوتبال با صحبت‌های سیفی شعله‌ور شد. 

مدیرکل بازرگانی صدا و سیما با بیان اینکه صدا و سیما برابر قانون نمی‌تواند حق پخش تلویزیونی به بخش خصوصی و سایر بخش‌ها پرداخت کند، گفت:‌ «با این حال سازمان کمال همکاری را برای درآمدزایی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال داشته است.

سازمان صدا و سیما در بخش سامانه‌های پیامکی و همچنین تبلیغات محیطی برای اینکه فوتبال درآمد داشته باشد، کمک‌های زیادی کرده است.» این فرد مسئول در سازمان صدا و سیما به بیان جملات کلی بسنده نکرد و سراغ آمار و ارقام هم رفت: «فقط در بخش سامانه پیامکی ۹۰۹۰ مربوط به هواداری تیم ملی در سال ۹۳ حدود ۴۲۰ میلیارد ریال برای فدراسیون فوتبال آگهی رایگان پخش کرده است.

درخصوص سامانه ۳۰۹۰ هم که امسال ایجاد شده با پخش تبلیغات آن در رادیو و تلویزیون حدود ۳۵۰ میلیارد ریال درآمد برای باشگاه‌ها فراهم شده است درحالی که فقط ۱۰ درصد از مجموع این درآمد به صدا و سیما رسیده و ۹۰ درصد آن به باشگاه‌ها از جمله استقلال، ‌پرسپولیس و تراکتورسازی پرداخت شده است. همچنین فدراسیون فوتبال از محل تبلیغات محیطی در سال ۹۰ درآمدی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال داشته که این رقم اکنون به ۷۵۰ میلیارد ریال رسیده است. به طور قطع بخش زیادی از درآمدهای محیطی فدراسیون فوتبال مرهون پخش‌های زنده و تبلیغات آن در تلویزیون است.»

آمار و ارقام ارائه شده در حالی مطرح شد که فدراسیونی‌ها در جلسات ابتدایی با مسئولان صدا و سیما و رئیس وقت، تخفیف قابل ملاحظه‌ای به طرف مذاکره دادند. رقم حق پخش که چیزی حدود 160 میلیارد تومان محاسبه و ارزیابی شده بود، سرانجام به 5/22 میلیارد تومان رسید و بر سر آن توافق شد. البته همین رقم هم هیچ‌گاه راهی از خزانه صدا و سیما به مجرای فوتبال نیافت (در دوره رئیس جدید سازمان).

در این مدت جلسات زیادی بین اهالی فوتبال و فدراسیون‌نشین‌ها با مسئولان صدا و سیما برگزار شد و حتی پای مسئولان رده بالا و تصمیم‌ساز فدراسیون به مجمع تشخیص مصلحت نظام و دریافت کمک از آنجا هم باز شد اما توفیقی نصیب فوتبال نشد! در واقع تمام این فعل و انفعال‌ها و حمایت نهادهای مختلف از فوتبال، نشان از جنگ نابرابر با صدا و سیما داشت.

در هر حال سیفی، مدیر بازرگانی صدا و سیما در صحبت‌های اخیر خود آب پاکی را روی دست فوتبال ریخت؛ صحبت‌هایی که بدون پاسخ نماند و دیروز با واکنش فدراسیون فوتبال در قالب اطلاعیه مواجه شد. بخش ابتدایی اطلاعیه فدراسیون فوتبال، پاسخی به آمار ارائه شده سیفی با استفاده از همین زاویه است: «پیرو مصاحبه یکطرفه و اطلاعات غیر واقع اعلام شده توسط آقای سیفی، مدیرکل محترم بازرگانی سازمان صدا و سیما و تبلیغات یکجانبه سازمان صدا و سیما با استفاده از ظرفیت خبررسانی انحصاری خود و با نیت فرافکنی و توجیه بدعهدی آن سازمان به استحضار عموم مردم و بویژه خیل علاقه‌مندان فوتبال می‌رساند.

سازمان محترم صدا و سیما در فصل 93-92 مبلغ بیش از 5/17 میلیارد تومان و در فصل 92-91 مبلغ 5/13 میلیارد تومان و در فصل 91-90 مبلغ 5/11 میلیارد تومان به عنوان حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرداخته است.

در فصل 94-93 پیرو بروز مشکلات و اختلاف نظر پیرامون میزان مبلغ حق پخش، موضوع در کمیسیون اجتماعی شورای امنیت کشور مطرح و با تأکید بر پرداخت حقوق فوتبال موضوع طی صورتجلسه‌‌ای فیمابین وزیر محترم کشور، وزیر محترم ورزش و جوانان و ریاست محترم سازمان صدا و سیما به پرداخت مبلغ 5/22 میلیارد تومان توافق و مقرر شد این مبلغ توسط سازمان صدا و سیما پرداخت شود که تاکنون با وجود تعهد رسمی و کتبی سازمان صدا و سیما به عناوین مختلف از انجام تعهد خود شانه خالی کرده و حقوق فوتبال کشور را نپرداخته است. جهت فصل 95- 94 با وجود مکاتبات و تماس‌های مکرر از عقد قرارداد جدید استنکاف و تأمین حقوق فوتبال از طریق IPTV را متعهد شد که با وجود گذشت حدود 10 ماه به علت نداشتن زیرساخت مربوطه، این مهم نیز انجام نشده است.»

در ادامه روشنگری بابت کمک‌های عنوان شده، صورت گرفته است: «هیچ گونه کمک و مساعدت مالی در قالب سامانه‌های پیامکی از طرف سازمان صدا و سیما برای فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌ها فوتبال کشور انجام نشده و اصولاً این فدراسیون نیز هیچ گونه درخواستی نداشته و انجام امور مربوطه به سامانه‌های پیامکی هیچ ربطی به سازمان صدا و سیما نداشته و این امر در اختیار شرکت مخابرات و اپراتور‌های تلفن همراه و کارگزاران مربوطه است.

در حالی که سازمان صدا و سیما برای پخش مسابقات فوتبال خارجی به شرکت‌های خارجی وجه می‌پردازد و اجازه پخش دریافت می‌کند و برای پخش هرگونه فیلم، سریال، برنامه تولیدی و حتی موسیقی (با هرگونه کیفیت که اکثراً نیز فاقد جذابیت و بیننده است)، وجه می‌پردازد و آن را برای پخش خریداری می‌کند، با رفتاری یکسویه از پرداخت حق پخش تلویزیونی بابت فوتبال که برنامه اول و جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه هست، استنکاف می‌ورزد و حقوق مالکانه مربوط به باشگاه‌ها، سازمان لیگ و فدراسیون را نمی‌پردازد.»

شاید بتوان مهم‌ترین بخش اطلاعیه فدراسیون فوتبال را بخش پایانی آن دانست. جایی که پس از پاسخ به موارد عنوان شده سیفی، به نظر می‌رسد عزمی جزم برای تهدیدی که پیش از این هم تکرار شده بود، وجود دارد. در حقیقت فدراسیون فوتبال نقطه‌ای را هدف گرفته که جزو ضعف‌ها و شکست‌های بزرگ و تازه صدا و سیما محسوب می‌شود. زمان زیادی از تعطیلات نوروز 95 نگذشته بود که برخی رسانه‌ها با استناد به نتایج نظرسنجی صدا و سیما، از اعتراف این «رسانه» به شکست سریال‌های نوروزی خبر دادند و تأکید کردند کمک نکردن به تولید آثاری امتحان پس داده نظیر «کلاه قرمزی» و «پایتخت»، به پاشنه آشیل رسانه ملی در نوروز بدل شد.

بخش پایان اطلاعیه چنین است: «قابل ذکر است با وجود ده‌ها مکاتبه و تماس و پیگیری ریاست محترم این سازمان از رودر رو شدن با مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ فوتبال و مدیران باشگاه‌ها خودداری جسته و حاضر به هیچ گونه تعامل نبوده و یادآوری می‌نماییم صبر و خویشتنداری جامعه فوتبال به سر آمده و گزینه‌های جدید برای احقاق حقوق در دستور کار قرار خواهد گرفت. ضمناً پیشنهاد می‌شود سازمان محترم صدا و سیما برای فصل آتی با ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، جذاب و پرطرفدار فضا‌های خالی ناشی از پخش نشدن مسابقات فوتبال را پر نماید.»

منبع: روزنامه ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان