تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۷
سرنوشت متفاوت اعضای حزب جمهوری اسلامی؛

وقتی میرحسین، هاشمی و لاجوردی دور یک میز بودند!

سه سال بعد از این انفجار، حزب جمهوری اسلامی کنگره خود را برگزار کرد و سی نفر اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند. بعد از سی و هفت سال از آن روز خونین، نگاهی داریم به سرنوشت اعضای شورای مرکزی آن حزب.
وقتی میرحسین، هاشمی و لاجوردی دور یک میز بودند!

رویداد۲۴ سی و هفت سال از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد؛ قدرتمندترین حزب تاریخ جمهوری اسلامی که در مقاطعی رییسان سه قوه، وزیران و نمایندگان و بسیاری شخصیت‌های با نفوذ در آن عضویت داشتند.

سه سال پس از این انفجار، حزب جمهوری اسلامی کنگره خود را برگزار کرد و سی نفر اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند. بعد از سی و هفت سال از آن روز خونین، نگاهی داریم به سرنوشت اعضای شورای مرکزی آن حزب. از آن جمع آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور و بعد رهبر ایران شد و بعد از انحلال حزب، دیگر وارد فعالیت‌های حزبی نشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دو سال قبل وفات کرد نیز به ریاست مجلس، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. هاشمی نیز از فعالیت حزبی اجتناب کرد اما حزب کارگزاران سازندگی را نزدیکان فکری او راه اندازی کردند.

آیت‌الله مهدی ربانی املشی یکی دیگر از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود که همان زمان فعالیت حزب وفات کرد.

آیت‌الله عباس واعظ طبسی، علی‌اکبر پرورش، حبیب‌الله عسگراولادی، محسن دعاگو، اسدالله لاجوردی، سید رضا زواره‌ای، سعید امانی و محی‌الدین فاضل هرندی نیز وفات کرده‌اند. چهار نفر این افراد، عسگراولادی، امانی، لاجوردی و امانی بعدا در موتلفه اسلامی فعالیت سیاسی خود را ادامه دادند. از این جمع لاجوردی توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

مصطفی میرسلیم، اسدالله بادامچیان و حسن غفوری‌فرد نیز همچنان پرچمداران موتلفه اسلامی هستند و در این حزب برنامه‌های سیاسی خود را تبیین می‌کنند. اعتبار این تشکیلات آنقدر بود که هنوز هم می‌تواند تایید صلاحیت نامزدهای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری از شورای سختگیر نگهبان بگیرد.

محمدعلی موحدی کرمانی البته مسیری متفاوت در پیش گرفت و به جامعه روحانیت مبارز رفت و بعد از مهدوی کنی، دبیر کل این حزب سیاسی شد. چند هفته قبل البته جای خود را مصطفی پورمحمدی داد.

باهنر هم با کمک مهندسان حاضر در حزب، «جامعه اسلامی مهندسین» را تاسیس کرد که همین هفته گذشته سیزدهمین کنگره دوسالانه خود را برگزار کرد. در میان احزابی که از جناح چپ عموما با نام «انجمن اسلامی» و جناح راست با نام «جامعه اسلامی» تاسیس می‌شدند، جامعه اسلامی مهندسین تنها تشکیلاتی است که هنوز به فعالیت سیاسی می‌‎پردازد.

علی‌اکبر ولایتی هم سال‌ها عهده دار وزارت امور خارجه بود و بعد از وفات هاشمی، به ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد. عبدالله جاسبی رئیس اول دانشگاه آزاد اسلامی هم یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود.

حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری دیگر عضو شورای مرکزی حزب بود که بعدا به ریاست مجلس رسید. با این حال او سالهاست که دیگر فعالیت سیاسی را کنار گذاشته است.

آیت الله قربانعلی دری نجف‌آبادی دیگر روحانی حاضر در این حزب مسئولیت های مختلفی را تجربه کرده است و اکنون نماینده ولی فقیه در استان مرکزی است.

ناطق نوری البته تنها بازنشسته این جمع نیست. عباس شیبانی هم بعد از انتخابات شورای شهر دیگر از فعالیت سیاسی کنار رفته است. مرتضی نبوی نیز که چند سال قبل از شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کنار رفته بود، اوایل امسال از روزنامه رسالت هم کنار رفت تا او نیز دوران بازنشستگی سیاسی خود را آغاز کند.

ابوالقاسم سرحدی‌زاده دیگر بازنشسته این جمع است که گرایش به سمت اصلاح‌طلبی دارد و از طرف خاتمی به عنوان عضو حقیقی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان منصوب شد اما عموما در جلسات آن شرکت نمی‌کرد.

میرحسین موسوی دیگر عضو شورای مرکزی این حزب بود که بعد از انتخابات 88 در حصر رفت. مسیح مهاجری مدیر روزنامه جمهوری اسلامی و از دوستان میرحسین موسوی هنوز هم از مواضع او حمایت می‌کند.

سایر اعضای شورای مرکزی در این سالها فعالیتی نداشتند و لااقل امروز به اندازه دیگر رهبران حزب شهرت ندارند. محمدرضا بهشتی، غلامحسین شریف‌خانی، جواد منصوری، محمدحسن اصغرنیا و جواد اژه‌ای دیگر اعضای شورای مرکزی حزب در دوران فعالیت آن بودند.

یک نفر همیشه بازنده!

نکته جالب درباره حزب جمهوری اسلامی این است که با اینکه دو دوره ریاست جمهوری از اعضای این حزب بوده اند و شانزده سال ایران را این افراد مدیریت کردند اما در هر دوره انتخابات، حداقل یک نفر از نامزدهای عضو شورای مرکزی حزب طعم شکست را چشیده‌اند.

سرنوشت متفاوت اعضای حزب جمهوری اسلامی: همیشه بازنده در انتخابات!/زمانی که میرحسین و هاشمی و لاجوردی دور یک میز بودند!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان