تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ واردات غیرتخصصی را بررسی می‌کند؛

ارتزاق شرکت‌های نفتی و برقی از خوراک دام/ واردکنندگان خودرو در کار چای و قهوه‌ساز!

آنچه وزارت صنعت به آن نام شفافیت داده شامل اطلاع‌رسانی ناکافی است و جای خالی لوازم صوتی تصویری ، قطعات یدکی خودرو مشخص است درکنار شفافیت ناقص، فهرست هزارو ۴۸۲ قلمی منتشرشده ازسوی بانک مرکزی پر از نکته‌های عجیب است به طوریکه واردات کالای ثبت‌شده برای آنها با ارز دولتی زمین تا آسمان با فعالیت مشخص‌‌شده آنها هنگام تأسیس شرکت متفاوت است.
واردکنندگان خودرو در کار چای و قهوه‌ساز/ ارتزاق شرکت‌های نفتی و برقی از خوراک دام!
رویداد۲۴ واردات شرکت‌ها با ارز دولتی موضوعی عجیب نیست، احتمالا موضوع از آنجا عجیب می‌شود که شرکت‌هایی با تخصص غیرمرتبط اقدام به واردات کنند: شرکتی با تخصص بسته‌بندی میوه، وارد کننده عمده کاغذ بوده است. شرکت واردات خودرو، در قوه‌ساز و چای‌ساز وارد کند، موسسه ورزشی لاستیک خودرو وارد می‌کند. شرکت راهسازی و محوطه‌سازی غول واردات کاغذ بشود! هرچند به این لیست می‌توان گزینه‌های بسیاری افزود اما جالب آنکه مناقبی عضو انجمن واردکنندگان این موضوع را طبیعی خوانده است. نمایندگان مجلس اما نظر دیگری دارند.

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: اینکه وزارت صنعت مشکل کار خود را به گردن بانک مرکزی می اندازد و اذعان می کند که بانک مرکزی مسئول تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده است حرف بی‌ربطی است. ثبت سفارش کالاها به عهده وزارت صنعت معدن وتجارت است و نظارت بر اینکه چه کالایی در بازار عرضه شده است به عهده سیستم نظارت و حراست وزارت صنعت است، لذا هم وزارت صنعت و هم بانک مرکزی مقصرهستند. 

شاید بهتر آن است نگاهی به نام عجیب‌ترین واردات توسط شرکت‌های غیرمرتبط بیندازیم تا ببینیم حق با انجمن واردکنندگان است یا مردمی که کالای گران خریده‌اند!

متخصص خودرو، واردکننده چای و لوبیاچیتی کشور!

شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب از همان شرکت‌های عجیب وارد کننده است، شرکتی با تخصص خودرویی که توانسته بیش از 134 هزار یورو ارز دولتی بگیرد. جالب آنکه در لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی نام این شرکت در فهرست واردکنندگان چای قرار گرفته است.

جالب آنکه رد پای این شرکت در محصولات غذایی نظیر چای و لوبیاچیتی نیز دیده می‌شود، به طوری‌که این شرکت خودرویی به جز مبلغ 134 هزار یورو، توانسته 20 هزار یورو دیگر برای واردات لوبیاچیتی هم دریافت کند.

واردکنندکنندگان خودرو همچنان می‌تازند!

شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب تنها شرکت واردکننده خودرو نیست که توانسته برای واردات غیرتخصصی خود، ارز دولتی بگیرد. شرکت ماموت خودرو که مهرزاد فردوس مدیریت آن را برعهده دارد، نیز همپای نگین جنوب در حرکت بوده تا با دریافت 3461 یورو ارز دولتی، به جای خودرو، چای‌ساز و قهوه‌ساز وارد کند. گویا صنعت چای برای واردکنندگان خودرو درآمد بیشتری داشته است!

البته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایلنا گفته است: این لوازم اکسسوری (لوازم اضافی) خودرو است و در واقع بخشی از تجهیزات تکمیلی فولکس است که قیمت آن نزدیک 2 هزار و سیصد دلار است ما نباید انتظار داشته باشیم که همه ماشین‌ها مثل پراید باشد که زه پنجره‌ها آن نیز جزو آپشن محسوب شود. امروز شرکت‌ها حتی به فکر ماندن احتمالی در جاده خودروها نیز هستند و متکا برای آن طراحی کردند.

باز هم خودرو ...

اگر بگوییم شرکت خودرویی دیگری وجود دارد که کارش واردات غیرمرتبط است، شاید عجیب به نظر بیاید. اما واقعیت دارد. شایان خودرو اداک شرکت خودرویی است که البته به جای لوبیا چیتی و چای، از واردات کاغذ a4 و گلاسه در آورده است که جمعا بیش از 850 هزار یورو دریافت کرده است تا به جای بازار خودرو، بازار کاغذ کشور را در دست بگیرد!

واردات خوراک دام توسط تولیدکننده تابلو برق/ ارقام محرمانه است!

لیست عجایب واردات تمامی ندارد؛ شرکت الکترو ممتاز پیشه قرار بوده تابلوهای برق تولید کند و احتمالا برای واردات مواد مورد نیاز خود ارز دولتی گرفته است، جالب آنکه بیش از 1 میلیون یورو ارز دریافتی این شرکت صرف واردات خوراک دام شده است.

قائم مقام این شرکت البته به رویداد۲۴ می‌گوید: واردات خوراک دام تعارضی با فعالیت شرکت ندارد! او که معتقد است نمی‌توان با یک شغل امور این شرکت را بگذراند، می‌گوید: بدیهی است باید از دیگر مجراهای اقتصادی درآمدزایی کنیم.

او می‌گوید: مجوز واردات دام از سوی وزارت صنعت برای ثبت سفارش تائید شده و گمرک هم با صدور مجوز این کار را برای شرکت ما قانونی کرده است. با اینهمه این مسئول رقم فروش خوراک دام را به رویداد۲۴ نمی‌گوید و ارقام را محرمانه می‌خواند.

خوراک دام محصول سودآور شرکت‌های نفتی

آنگونه که به نظر می‌رسد چای و خوراک دام برای واردکنندگان سود خوبی داشته است، آنچنانکه شرکت پترو پارس آسيا با مدیریت اعلا صادقی که فعالیت اصلی‌اش در پالايش روغن و مشتقات نفتي است همچون الکتروممتاز به واردات خوراک دام پرداخته و مبلغی بیش از 145 هزار یورو نیز دریافت کرده است.

واردات قهوه‌ساز توسط دیجیتالی‌ها!

شرکت‌های خودرویی و برقی و نفتی تنها شرکت‌های غیرمرتبط واردکننده نیستند، چه آنکه شرکت‌های دیجیتال نیز در واردات کالاهای غیرمرتبط و عجیب کم نیستند. شرکت رایانه همراه کیان از آن دسته شرکت‌هایی است که سراغ واردات چای‌ساز و قهوه ساز رفته است.

واردات جو با شرکت مصالح ساختمانی

شرکت توسعه تجارت پایدار قشم که در زمینه ماشین آلات صنعتی، صادرات مصالح ساختمانی و فرآورده‌های پتروشیمی تخصص دارد، با دریافت 1 میلیون و 146 هزار یورو، جو وارد کرده است.

شرکت خدمات مهندسی، واردکننده خوراک دام

شرکت جام‌جم بازرگان پیشرو با هدف فعالیت در خدمات طراحی مهندسی و تأمین تجهیزات در سال ۸۶ ثبت کرده اما با دریافت 162 هزار یوروی دولتی، خوراک دام وارد رده است.

ردپای نمایندگی نیوا در بازار لوازم خانگی

شرکت شکوفامنش نماینده رسمی نیوآ در ایران هم از عجایب واردات در ایران است. این شرکت 175 هزار یورو ارز دولتی برای واردات سشوار دریافت می‌کند اما طبیعی است این رقم کفایت این شرکت را نمی‌کند. جالب آنکه درخواست 360 هزار یورویی این شرکت برای واردات ماشین ظرفشویی موافقت شده است. اما این همه ماجرا نیست. این شرکت برای واردات آسیاب و مخلوط کن نزدیک به 1 میلیون یورو دریافت کرده است.

واردات آسیاب و مخلوط کن و سشوار هم همه ماجرا نیست. شرکت نیوا برای واردات جاروبرقی 31 هزار یورو پرفته است. البته رقم 773 هزار یور هم رقمی است که این شرکت برای واردات چای‌ساز دریافت کرده است. 770 هزار یورور برای ریش تراش برقی و 340 هزار یورو برای واردات فر از دیگر ارقامی است که این شرکت دریافت کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزارت صنعت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
United States of America
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
با تشکر از آقای ترامپ که نحوه پیشرفت جوانان در بازار ایران را آموخت زین پس برای انشا علم بهتر است یا فروش خوراک دام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان