تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۷

نقشه دو مرحله‌ای آمریکا علیه ایران

معاون اول رئیس‌جمهور سناریوهای کوتاه‌مدت و بلندمدت آمریکا را علنی کرد. اسحاق جهانگیری ممانعت از فروش نفت، دست‌اندازی در مسیر صادرات کالاهای صنعتی، اخلال در دسترسی به پول فروش نفت و جلوگیری از واردات کالاها به کشور را چهار هدف کوتاه‌مدت آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران دانست. به گفته او، نابودی ایران در درجه اول و جمهوری اسلامی در مرحله بعد نیز از اهداف بلندمدت آمریکا است. جهانگیری، آمریکا، اسرائیل و عربستان را مثلث بحران‌ساز علیه ایران توصیف کرد.
نقشه دو مرحله‌ای آمریکا علیه ایران

رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ۴ هدف کوتاه‌مدت آمریکا را در جنگ اقتصادی علیه ایران تشریح کرد. اسحاق جهانگیری توقف صادرات نفت ایران، جلوگیری از صادرات تولیدات و کالاهای صنعتی، ممانعت از دسترسی به منابع حاصل از صادرات و ممانعت از واردات کالا به کشور را ازجمله اهداف کوتاه‌مدت دشمنان برای ضربه زدن به کشور اعلام کرد. او همچنین گفت که هدف اصلی آنها نابودی ایران در درجه اول و در مرحله بعد نظام جمهوری اسلامی است که البته آمریکا هنوز این موضوع را مانند رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام نمی‌کند. معاون اول رئیس‌جمهوری که روز گذشته به‌منظور افتتاح و رونمایی از چند پروژه عمرانی به اصفهان سفر کرده بود در ادامه سخنانش با اشاره به مذاکره با اروپا برای حفظ برجام نیز تاکید کرد: برداشت ما این است که آنها مصمم هستند نظرات ایران تامین شود، ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد باید منتظر بمانیم و ببینیم. مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها در مقطع فعلی زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران و آسیب جدی است تا زندگی را برای مردم سخت و دامنه نارضایتی‌ها توسعه پیدا کرده و به اهداف خود دست پیدا کنند.

تشکیل مثلث ایجاد بحران علیه ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح طرح توسعه فولاد سبا با اشاره به اینکه آمریکا به همراه اسرائیل و عربستان سعودی مثلث ایجاد بحران علیه ایران را تشکیل داده‌اند، افزود: آمریکا اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را با هدف زمین‌گیر کردن و به زانو درآوردن ایران، افزایش نارضایتی داخلی و دامنه اعتراضات و آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی با استفاده از این بحران تشکیل داده است.

وی اعمال تحریم‌های همه‌جانبه و سنگین را از برنامه‌های مهم آمریکا و هم‌پیمانانش برای ضربه زدن به ایران عنوان کرد وگفت: توقف صادرات نفت ایران تا آبان‌ماه به عنوان مهم‌ترین بخش درآمدی نظام، جلوگیری از صادرات تولیدات و کالاهای صنعتی و جلوگیری از رسیدن پول فروش محصولات ایران به‌دست ایرانی‌ها با استفاده از نظام بانک جهانی از محورهای فعالیت و برنامه‌های آمریکا و متحدانش دراین جنگ اقتصادی است. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: آنان قصد دارند با تحریم کشتیرانی و بنادر، مانع از واردات کالا به کشور شوند که این موضوع نیز به جدیت و عزم و اراده نیاز دارد. وی تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد صادرات نفت را که اصلی‌ترین منبع درآمدی ایران محسوب می‌شود به صفر برساند که البته این حرف بی‌حساب است؛ بنابراین برنامه‌ریزی ما درست مقابل این نقطه است که صادرات نفت ایران با حداکثر ظرفیت ممکن انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به فشارهای آمریکا تصریح کرد: اگر موفق به صادرات شویم هدف بعدی آمریکا این است که اجازه ندهد به منابع مالی حاصل از صادرات خود دست پیدا کنیم و در این راستا نظام بانک جهانی را تحت‌فشار قرار دهد تا جابه‌جایی پول برای ایران غیرممکن باشد که البته ما برای این مشکل نیز راهکارهایی پیدا کرده‌ایم که با کشورهای اروپایی، چین و روسیه مذاکراتی انجام داده‌ایم تا بتوانیم جابه‌جایی پول را به‌خوبی به انجام برسانیم. جهانگیری در مراسم افتتاح طرح توسعه فولاد سبا در اصفهان افزود: کشور در یکی از مقاطع ویژه تاریخی به سر می‌برد و براساس گفته‌های مقامات آمریکایی، وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده به یک اتاق جنگ علیه اقتصاد ایران تبدیل شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اینگونه رفتار نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند شرایط اقتصادی را بر مردم ایران تنگ کنند و با ایجاد نارضایتی به اهداف خود برسند و این راهبردی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها است.

برنامه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

وی با تاکید بر اینکه مردم و مسوولان کشور باید در مقابل آمریکا، راهبرد مناسبی در پیش گیرند، گفت: ما باید با مقاومت،‌ برنامه‌ریزی دقیق و دقت نظر در اجرا بتوانیم برنامه‌های آمریکا را با شکست مواجه کنیم و با سرپا نگه داشتن اقتصاد ایران زندگی مردم را مصون بداریم. جهانگیری ادامه داد: رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در یک دوره زمانی سه ماهه و ۶ ماهه تحریم‌های جدیدی بر ایران اعمال کند. وی گفت: همه می‌دانیم که شرایط جدید و دشواری پیش‌روی ما قرار دارد و باید با تمام قوا برابر این جنگ اقتصادی بایستیم. وی با بیان اینکه برای خنثی‌سازی اهداف دشمنان نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است، گفت: اجازه نخواهیم داد مشکل زیادی در روند صادرات ۵۰ میلیارد دلاری محصولات غیر نفتی شامل کالاهای مختلف و موادی همچون فولاد، مس و محصولات پتروشیمی ایجاد شود.

بدترین اقدام بین‌المللی

جهانگیری با اشاره به توافق هسته‌ای با ۶ قدرت بزرگ جهان و همچنین با سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: در این توافق ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده، اما طرف مقابل به‌طور کامل تعهدات خود را اجرا نکرده است. معاون اول رئیس‌جمهوری خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام را یکی از بدترین اقدامات در رابطه با این توافق بین‌المللی دانست و افزود: ما با آمریکا و جوامع غربی بر سر مسائل مختلف اختلاف‌نظر داشته و داریم و در رابطه با بسیاری از موارد آنها گفت‌وگو کردیم اما نه در همه موارد. وی با اشاره به دشمنی و بدعهدی‌های آمریکا گفت: طرف مقابل پیش از این می‌گفت که تحریم‌ها به‌دلیل این است که ایران پشت میز مذاکره نمی‌نشیند، اما هم‌اکنون این سوال مطرح می‌شود که با وجود مذاکرات اصلی با ایران چرا تحریم‌ها علیه ایران ادامه پیدا می‌کند؟ وی گفت: تحریم‌ها اگرچه شرایط سختی را برای ایران رقم می‌زند، اما فرصت‌هایی نیز برای کشور دارد. جهانگیری در ادامه گفت: یکی از فرصت‌های حاصل از تحریم‌ها این است که بار دیگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم و به تولید داخلی بیش از گذشته بها دهیم.

هشدار به اخلالگران اقتصادی

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن هشدار به اخلالگران اقتصادی خود گفت: متاسفانه در شرایطی که ملت باید مقابل آمریکا بایستد، عده‌ای به‌دنبال سودجویی و غارت مردم هستند که با این عده قلیل هم به شکل مناسب برخورد خواهد شد. همچنین به گزارش «ایلنا» جهانگیری گفت: در‌حالی‌که همه به‌دنبال مقاومت هستند، عده‌ای به‌دنبال این هستند که حتی در این شرایط هم جیب مردم را بزنند، اما ما اجازه نمی‌دهیم و حتما آنها را به موقع ادب خواهیم کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری وعده داد که مردادماه به‌صورت جدی و کامل در موضوع فساد اقتصادی با مردم صحبت کند.

دیدار با علمای اصفهان

در ادامه معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با حضور در بیت آیت‌الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» جهانگیری گفت: در شرایط کنونی تنها راه عبور از موانع و مشکلات موجود انسجام قوای سه‌گانه، جریان‌های سیاسی و نخبگان و مردم در داخل کشور است. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با آیت‌الله حاج شیخ محمد ناصری دولت‌آبادی از روحانیون و علمای استان اصفهان دیدار کرد. وی با بیان اینکه امروز مشکلات کشور افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حمایت و دعای خیر علما و روحانیون کشور نیازمند هستیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان