تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
کارشناس حوزه انرژی :

عربستان ظرفیت مازاد در حد 2 میلیون بشکه را ندارد / عربستان بازیچه حزب جمهوریخواه شده است

کارشناس حوزه انرژی گفت: آمریکا در درازمدت موافق افزایش قیمت نفت نیست اما در این مقطع به خاطر انتخابات کنگره و گران شدن قیمت بنزین، سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت را دنبال می‌کند.

رویداد۲۴محمد چگینی در ارزیابی افزایش تولید نفت از سوی اوپکی‌ها اظهار داشت: ابتدا باید در نظر داشت اگر ما با اتحادیه اروپا در زمینه تداوم برجام به توافق برسیم بعید است آمریکا در محدود کردن صادرات نفت خام ما موفق شود هر چند کاهش قیمت و افزایش تولید نفت خام یک حربه کوتاه مدت ترامپ برای برنده شدن در انتخابات ماه نوامبر کنگره است اما در درازمدت قیمت بالای نفت به نفع نفت غیر متعارف آمریکاست و آن را اقتصادی می‌کند.

وی افزود: اکنون تولید نفت آمریکا به بالای 10 میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور در سایه قیمت بالا به خودکفایی نسبی رسیده و هر قدر قیمت بالا برود تولید از شیل اقتصادی می‌شود، اما در کوتاه مدت با توجه به گران شدن بنزین در بازار داخلی امریکا، ترامپ نمی‌خواهد قبل از انتخابات نارضایتی از دولت حاکم و جمهوری‌خواهان پیش بیاید.

 بنابراین در این مقطع نمی‌خواهد قیمت نفت خام بالا برود و از آن طرف از برجام خارج شده و دنبال این است که نفت خام ایران را از بازار خارج کند که البته این دو عکس هم عمل می‌کنند، بنابراین به کشورهایی مثل عربستان فشار می‌آورد که تولیدشان را بالا ببرند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اولا عربستان ظرفیت مازاد در حد 2 میلیون بشکه را ندارد ضمن اینکه این خواسته آمریکا به معنای پایمال کردن توافق اوپک است و ماهیت این سازمان را زیر سوال می‌برد.

وی یادآور شد: از طرفی می‌دانیم عربستان کسری بودجه زیادی دارد و با افزایش تولید نفت که باعث کاهش تولید قیمت می‌شود، همسویی ندارد، چون بودجه کشورش تحت فشار قرار می‌گیرد، کوتاه مدت ممکن است همکاری‌هایی با امریکا در جهت کاهش قیمت نفت داشته باشد اما در بلند مدت درآمد عمده‌ای از قیمت پایین نفت خام از دست می‌دهد و بودجه اش بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت و خصوصا اینکه خودش را در گیر جنگ یمن و سوریه نیز کرده است.

چگینی همچنین بیان کرد: از سویی دیگر نفت گران باعث می‌شود تولید نفت امریکا افزایش پیدا کند که باعث می‌شود تولیدکنندگان عمده مثل روسیه نقش ژئوپلیتیک‌شان کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: بنابراین آمریکا در درازمدت موافق افزایش قیمت نفت نیست اما در این مقطع به خاطر انتخابات کنگره و گران شدن بنزین  این سیاست را دنبال می‌کند که برای مدت کوتاه مدت قیمت را پایین نگه دارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، عربستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان