تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

حضور مستشاری ایران در سوریه ادامه خواهد داشت

مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب اسلامی امروز در باشگاه مباحثه‌ای والدای در مسکو به بررسی سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت.

رویداد۲۴-مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب اسلامی امروز در باشگاه مباحثه‌ای والدای در مسکو به بررسی سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت.علی اکبر ولایتی در این سخنرانی با اشاره به تاریخ سیاست‌‌‌‌های قدرت‌‌‌‌های فرامنطقه‌‌‌ای در تقسیم کشورها و مبارزات مردم این منطقه گفت: قبل از جنگ دوم جهانی انگلیسی‌‌‌‌‌ها سلطه‌‌‌‌گر منطقه بودند و بعد از جنگ دوم آمریکا این نقش را ایفا کرد. برجسته‌‌‌ترین نمونه سرنوشت سومالی و لیبی است که هر دو کشوهای مقاوم و مستقل در مقابل سلطه آمریکایی‌ها ایستادند و امروزه سومالی به پناهگاه دزدان تبدیل شده و لیبی هم به سه قسمت تقسیم شده و ثروت آنها به یغما می‌‌رود. 

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌‌‌‌‌ها سیاست مشابهی را برای سوریه، یمن و عراق در پیش گرفتند، اظهار داشت: کشور ما بعد از جنگ جهانی اول تحت نفوذ انگلیس بود و در دهه بعد از آن تحت نفوذ آمریکا قرار داشت. آمریکا در ایران کودتا کرد و ۲۵ سال ایران تحت نفوذ آمریکا بود. علت اصلی دشمنی آمریکا، مقاومت ایران در برابر زیاده‌‌خواهی‌‌‌ها و سلطه مجدد بر ایران است.

مشاور رهبری در امور بین‌‌‌‌المللی ادامه داد: حضور ایران در منطقه بنا بر دعوت دولت‌‌های سوریه و عراق و به شکل مستشاری است و هر موقع آنها تشخیص دهند از این کشورها خارج می‌‌شویم، اگر کمک‌های ایران و روسیه نبود سوریه اکنون در دست جبهه‌‌النصره بود و در عراق هم ابوبکر بغدادی حکمرانی می‌‌کرد. 

ولایتی درخصوص شکست شکل‌گیری داعش تصریح کرد: ترامپ به کلینتون گفت شما باعث به وجود آوردن داعش شدید، حالا خود ترامپ همان راه را دنبال می‌‌‌کند؛ کسانی که به وجود آورنده داعش بودند باعث مهاجرت ۱۰ میلیون از ۲۶میلیون نفر جمعیت سوریه شدند، سوریه و عراق به تنهایی نمی‌‌‌‌‌توانستند در مقابل آمریکا عربستان و اسراییل بایستند. امروز با کمک ایران، روسیه و حزب‌‌الله، ۸۰ درصد از خاک سوریه آزاد شده است.

وی ضمن اشاره به کمک‌‌‌های ارزشمند روسیه برای حفظ کشور سوریه خاطرنشان کرد: ایران به حضور مستشاری خود در سوریه ادامه می‌‌‌دهد زیرا با خروج ایران و روسیه، داعش مجددا باز خواهد گشت، لذا خواب آشفته آمریکا تعبیر نخواهد شد.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب با اشاره به درخواست قانونی دولت‌‌‌‌های عراق سوریه برای حضور ایران در این کشورها متذکر شد که ایران با اجازه آمریکا به عراق و سوریه نرفته است که اکنون به خواست آنها از این کشورها خارج شود بلکه این آمریکا، اسراییل و عربستان هستند که حضوری متجاوزانه در عراق و سوریه دارند. 

ولایتی اضافه کرد: آمریکا اکنون چهار هزار نیرو و چهار پایگاه در شرق مدیترانه دارد و فرانسه نیز حضور دارد و این حضور آنها بدون مجوز از سوی دولت قانونی است. 

وی یادآور شد: ایران و روسیه برای دفاع از حکومت‌‌‌های قانونی منطقه همکاری استراتژیک دارند، اگر کشوری در منطقه تجزیه شود مثل دومینو این اتفاق برای سایر کشورها هم خواهد افتاد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان