تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۷
دانشجوی دو تابعیتی که سر از اوین در آورد؛

عکاسی مخفی از آرشیو وزارت خارجه؛ تحقیق یا جاسوسی؟/ زندانی هم‌بند نزار زاکا کیست؟

پیش از این قوه قضاییه از بازداشت یک جاسوس آمریکایی در ایران خبر داده بود. رویداد۲۴ روایت یکی از نشریات آمریکایی را از فعالیت‌های او ترجمه کرده است که مدعی شده‌اند این فرد فقط یک محقق بوده است.

زندانی اوین عکاسی از آرشیو وزارت خارجه؛ تحقیق یا جاسوسی؟

رویداد۲۴ نیویورک تایمز در گزارشی به زندگی «شیو ونگ» یکی از زندانیان خارجی در زندان اوین پرداخته که به جرم جاسوسی دستگیر شده است. پیش از این خبرگزاری قوه قضاییه او را جاسوسی آمریکایی در ایران معرفی کرده بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه نیز از صدور حکم حبس ۱۰ ساله به اتهام جاسوسی برای او خبر داده بود. اما رسانه‌های غربی در روایتی دیگر مدعی شده‌اند او دانشجوی دانشگاه پرینسون بوده که در حال تحقیق درباره شباهت دولت‌های منطقه‌ای در قرن ۱۹ در آسیا بوده است.

به گزارش رویداد۲۴ این رسانه می‌نویسد «ونگ» در ژانویه ۲۰۱۶ یعنی همان ماهی که برجام به سرانجام رسید به تهران می‌رود و موسسه زبان دهخدا در تهران درخواست او را می‌پذیرد و حامی ویزای او می‌شود. کنسول ایران، نامه معرفی دانشگاه پرینستون را تایید کرده بود تا او بتواند از دو آرشیو استفاده کند: آرشیو دیپلماتیک وزارت خارجه و آرشیو کتابخانه ملی ایران.

نیویورک تایمز گفته است «ونگ» خانه‌ای را در آپارتمان یک زوج چینی در منطقه ونک اجاره کرد و روزانه برای ادامه تحقیق خود به سمت وزارت خارجه می‌رفته است و به این دلیل که بسیاری از این اسناد دست‌نویس و به فارسی بود، «ونگ» از یک متخصص محلی برای کمک استفاده می‌کرده است، ضمن اینکه چهار روز در هفته در موسسه دهخدا زبان فارسی می‌خواند تا از آرشیو فارسی کتابخانه ملی نیز استفاده کند.

این روزنامه گزارش داده محققان باید در کابین‌های مخصوصی نشسته و لیست اسناد مورد نیازشان را ارسال کنند. تنها در صورتی که عضویت این آرشیو را داشته باشند می‌توانند بخشی از اسناد را در در دیسک برای خودشان داشته باشند که هزینه هر صفحه ۶ سنت است.

به گزارش رویداد۲۴ در ادامه گزارش آمده است که «شیو ونگ» برای عضویت درخواست داده اما بع از آن با کمک یک محقق محلی که یکی از کارکنان سابق کتابخانه ملی بود به «ونگ» پیشنهاد می‌دهد درخواست دسترسی به برخی اسناد را با نام خودش ثبت کند اما پس از این او تحت بازجویی پلیس قرار می‌گیرد و پاسپورت او گرفته می‌شود.

ونگ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و اجازه داشت با همسرش تماس بگیرد. زمانی که «ونگ» برای اولین بار از اوین تماس گرفت دولت اوباما سال آخرش را سپری می‌کرد و برجام در سال اولش بود. خانواده او می‌گویند وزارت خارجه قول داده بود که در یادداشت‌های دیپلماتیک خواستار آزادی «ونگ» شود.

 

این روزنامه می‌نویسد روز اجرایی شدن برجام یک هواپیمای سوئیسی حامل امیر میرزایی حکمتی، سعید عابدینی و جیسیون رضاییان، ایران را ترک کرد و در مقابل 7 ایرانی که اغلب به اتهام انتقال فناوری نظامی در آمریکا در انتظار دادگاه بودند، آزاد شدند.

به گزارش رویداد۲۴ نیویورک تایمز مدعی شده که اواخر نوامبر، دولت ترامپ آمادگی خود را برای مذاکره درباره زندانیان اعلام کرد اما طرف ایرانی مذاکره با آمریکا را نپذیرفت بنابراین آمریکا منتظر ساز و کار جدیدی از سوی تهران است.

در ماه دسامبر بند «شیو ونگ» تغییر کرد و به بند دیگری منتقل شد و در آنجا با «نزار زکا» لبنانی - آمریکایی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ به ده سال زندان به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بود ملاقات کرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد خروج آمریکا از برجام باعث تاسف خانواده ونگ شد چراکه معتقد بود امکان دارد تغییری در شرایط این زندانی ایجاد شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان