تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

هزار راه نرفته برای بی‌اثرکردن تحریم ها/ پیمان پولی دوجانبه یکی از راه‌های ممکن

در شرایطی که دشمنان ایران می خواهند با تشدید تحریم ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کنند، هزار راه نرفته برای بی اثر کردن این تحریم ها وجود دارد. یکی از این راه ها «پیمان پولی دوجانبه» است.

رویداد۲۴رهبر معظم انقلاب یکشنبه هفته جاری در دیدار اعضای هیئت دولت با ایشان شرط اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها را برخورداری از «روحیه قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» دانستند و افزودند: همه مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.

ایشان تیم اقتصادی دولت را میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور خواندند و همه دستگاه‌ها را به هماهنگی با آن فراخواندند. امام خامنه‌ای شرط دیگر غلبه بر تنگناها را ارسال تصویری مقتدر از دولت برشمردند و افزودند: تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد، زیرا نفس تلاشگری برای مردم جذاب و امیدوارکننده است.

رهبر معظم انقلاب همچنین با تأکید بر «لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی»، افزودند: به جز موارد معدودی همچون امریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هر چه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.

ایشان، تهیه «نقشه راه اقتصادِ با ثبات» را لازم دانستند و فرمودند: اگر نقشه راه اقتصاد تهیه شود، مردم و فعالان اقتصادی تکلیف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت.

به گزارش تسنیم، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تقویت روابط با شرق و غرب، یکی از بهترین راهکارهای کنونی برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشور، امضای پیمان‌های دو یا چند جانبه پولی با کشورهای مختلف است.

با توجه به شرایط موجود در کشور یکی از بهترین ابزارها برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهره‌گیری از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است چراکه پیمان‌های پولی دوجانبه راهکاری برای واکسینه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌هاست و می‌تواند دغدغه تاجران و فعالان اقتصادی ایران را در تأمین ارز از طریق مرکز مبادلات حل کند.

ظرفیت‌های این ابزار کارآمد به ایران این کمک را می‌کند تا  علاوه بر واکسینه شدن در برابر تحریم‌های احتمالی، مبادلات تجاری باکشورهای همسو در شرق و غرب را به بهترین وجه ممکن پیش ببرد. پیمان پولی دو یا چند جانبه با کشورهای دیگر می‌تواند در انتقال ارز، آزادسازی ارز، مدیریت نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش ارزهای ملی در تجارت خارجی نقش مهمی داشته باشد. از سوی دیگر اجرای این سیاست از سوی دولت می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار در کشور منجر شده و آغازی برای پایان معاملات دلار در کشور باشد.

کارشناسان اقتصادی تاکید می کنند، پیمان‌های پولی می‌تواند یکی از محوری‌ترین اقدامات در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه تبادلات بانکی خارجی کشور باشند. پیمان دوجانبه پولی در مدل اقتصاد مقاومتی به‌صورت ویژه می‌تواند مدنظر قرار گیرد و در این اقتصاد یک راهکار مهم و قابل اتکا اجرای این پیمان است. اجرای این پیمان‌های پولی تنها ویژه شرایط تحریم نیست و تأثیرات بسیاری بر جایگاه پول ملی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی، توسعه تجارت دوجانبه و مانند آن دارد لذا در شرایط غیرتحریمی هم باید پیمان‌های پولی با شرکای تجاری ایران امضا و پیگیری شود.

پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه مزیت‌های متعددی دارد به خصوص این‌که در زمان تحریم‌های احتمالی هزینه‌های ناشی از نقل و انتقالات پولی و بانکی به واسطه استفاده از ارز (به عنوان مثال دلار) را از بین می‌برد. به عبارت دیگر وقتی از واحد پولی کشور طرف مبادله برای نقل و انتقالات پولی استفاده می‌شود عملا در زمان تحریم موجبات تسهیل مبادلات تجاری را بین کشورهای طرف پیمان را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از امتیازات پیمان‌های پولی دو جانبه یا چند جانبه بین کشور‌ها، افزایش صادرات غیرنفتی کشور بدون دردسرهای نقل و انتقالات پولی و بانکی است.

با توجه به آنچه در سطور بالا به آنها اشاره شد و مد نظر قرار دادن تهدیدات آمریکا در خصوص تشدید تحریم‌های کشورمان، بهترین راهکار برای دفع اثرات منفی تحریم‌ها حرکت به سمت انعقاد پیمان‌های دوجانبه یا چند جانبه با کشورهایی است که مراودات تجاریی بالایی با آنها داریم. چین، کره جنوبی، هند و... از جمله کشورهایی هستند که بیشترین معادلات تجاری را با آنها داریم و امضای پیمان‌های دو جانبه با این کشورها به طور قطع می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به تحریم‌های پولی و مالی کشور را از برطرف کند. برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند با پیمان‌های دو جانبه پولی می‌تواند حداقل نیمی از مشکلات تحریم‌ها را رفع کرد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان