تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

مرمت و بازسازی خانه مستوفی الممالک قبل از پایان دولت دوازدهم

محمد جواد آذری جهرمی در نشست هم اندیشی احیای خانه مستوفی الممالک با اشاره به اهمیت این خانه گفت: مرمت و بازسازی این خانه تا قبل از پایان دولت دوازدهم انجام می‌شود.
مرمت و بازسازی خانه مستوفی الممالک قبل از پایان دولت دوازدهم

رویداد۲۴ محمد جواد آذری جهرمی در نشست هم اندیشی احیای خانه مستوفی الممالک با اشاره به اهمیت هویت تاریخی، گفت: هویت تاریخی شهرهای ما بخشی از هویت تاریخی ما ایرانیان و حفظ و احیای هویت تاریخی، نشان دهنده تاریخ پر بار ایران است و به آن افتخار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای حل بحران هویت باید بدانیم که در اعصار مختلف چه سرگذشتی داشته‌ایم و چه کارهایی انجام شده است و زمانی که به پیشینه تاریخی اشاره می‌کنیم باید به صورت مصداقی و به نوع آثاری که وجود دارد اشاره کنیم و شواهد قابل رویت را به جوانان و نسل های آینده معرفی کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه امروز به بهانه خانه مستوفی الممالک، بخشی از تاریخ تهران نیز مرور شد، گفت: متاسفانه امروز در بسیاری از شهرهای کشور و به خصوص تهران، هویت معماری تاریخی ایران را از دست داده‌ایم در صورتی که در کشورهایی که دارای هویت تاریخی هستند سبک زندگی و شیوه معماری آنها حاکی از تاریخ و فرهنگ آنها است. 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ غنی ما از هویت تاریخی ما نشات می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در منطقه مرکزی تهران اقدامات بسیاری برای احیای بافت تاریخی انجام شده است تا آثار بجای مانده از گذشته در این منطقه حفظ و نگهداری شود. این اقدامات باعث زنده نگه داشتن هویت شهر و انتقال شادی و انگیزه و روحیه به شهروندان می‌شود

آذری جهرمی با اشاره به اینکه  به‌عنوان وزیر ارتباطات از مالکیت خانه مستوفی الممالک توسط این وزارتخانه مطلع نبوده است، تصریح کرد: این موضوع از طریق یکی از خبرنگاران در شبکه های اجتماعی مطرح شد و بعد از بررسی موضوع مطلع شدم که این خانه در اختیار شرکت پست قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری این نشست برای هم‌اندیشی درباره احیای خانه مستوفی الممالک، افزود: هدف از برگزاری این نشست هم فکری از صاحب نظران و متخصصان این حوزه برای تعیین نوع کاربری این مکان و شیوه بازسازی و مرمت آن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به یکی از پیشنهادهای مطرح شده با توجه به سابقه کاربری دیوان استیفای خانه مستوفی الممالک، گفت: با توجه به اینکه این خانه زمانی مرکز تبادل افکار تجار نیز بوده، می‌تواند  به عنوان مرکز توانمندسازی حقوقی کسب و کارهای نوپا نیز کاربری داشته باشد.

آذری جهرمی درباره موضوع عمارت کلاه فرنگی و موزه ارتباطات نیز توضیح داد: برای مرمت و بازسازی عمارت کلاه فرنگی در طول 3 سال تلاش بسیاری انجام و تجهیزات رادیویی این مکان به صورت کامل به ساختمان موزه ارتباطات منتقل شد و در معرض دید عموم قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عمارت کلاه فرنگی را محلی برای دیدارهای بین المللی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: البته نگارخانه‌ای از عکس‌های قدیمی و تعدادی از ژنراتورهای قدیمی که عمر آنها با عمر ارتباطات در ایران برابری می‌کند نیز در این مکان وجود دارد و هیچ منعی برای بازدید عموم از این عمارت وجود ندارد و با انجام هماهنگی‌هایی می‌تواند در معرض بازدید عموم قرار گیرد.

آذری جهرمی با تاکید به اینکه قبل از پایان این دولت خانه مستوفی الممالک به مرحله استفاده می‌رسد، گفت: این خانه متعلق به مردم است و هیچ احساس مالکیتی از طرف وزارت ارتباطات در این مورد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این خانه گنجینه تاریخی است که ما وظیفه حراست و حفاظت از آن را به عهده داریم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرمت ، دولت ، خانه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان