تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

اظهارات ترامپ درباره مونته‌نگرو خبرساز شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی مردم مونته‌نگرو را بسیار پرخاشگر معرفی کرده و گفت: این "کشور کوچک" می‌تواند باعث وقوع جنگ جهانی سوم شود!

رویداد۲۴-دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی مردم مونته‌نگرو را بسیار پرخاشگر معرفی کرده و گفت: این "کشور کوچک" می‌تواند باعث وقوع جنگ جهانی سوم شود!

به نقل از روزنامه گاردین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باید سربازان کشور دیگر به مونته‌نگرو رفته و از این کشور حمایت کنند، گفت: آنچه شما می‌گویید را من درک می‌کنم. من نیز همین سوال را می‌پرسم.

وی ادامه داد: مونته‌نگرو یک کشور بسیار کوچک با مردم بسیار قدرتمند است. آنها بسیار پرخاشگر هستند. ممکن است آنها بسیار متخاصم و سلطه جو رفتار کنند و شما خود را در جنگ جهانی سوم ببینید.

مونته‌نگرو با جمعیت ۶۳۰ هزار نفر سال گذشته میلادی به عنوان بیست و نهمین عضو به ناتو پیوست و این مساله باعث عصبانیت مسکو شد. تعداد ارتش این کشور حدود ۲۰۰۰ نفر است.

در سال‌های اخیر روابط مسکو و مونته‌نگرو دچار تنش شده است. این کشور امیدوار است که به اتحادیه اروپا بپیوندد تا به این شکل پوتین را خشمگین‌تر کند. مسکو به دخالت در انتخابات مونته‌نگرو و کودتای نافرجام ۲۰۱۶ با حمایت از شبه نظامیان طرفدار روسیه متهم است.

با این حال نخست وزیر مونته‌نگرو اعلام کرد: اظهارات ترامپ درباره منطق وجود ناتو نبوده بلکه در مورد سیستم مالی ناتو است.

نیکلاس برنز سفیر پیشین آمریکا در ناتو نیز در پیامی در توییتر نوشت: اظهارات اخیر ترامپ درباره دفاع از متحدان هدیه دیگری برای پوتین است.

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی اظهارات اخیر ترامپ را غیرعادی اعلام کرد.

هاس در پیامی در توییتر نوشت: تنها مساله، حمله رئیس جمهوری به مونته‌نگرو نیست بلکه وی تعهد آمریکا به شرایط ناتو و ابراز آشکار ناراحتی‌اش از ماده پنج این ائتلاف و امنیت جمعی است.

سناتور جان مک‌کین نیز در این باره گفت: حمله به مونته‌نگرو و جمهوری چک از وظایف ما در داخل ناتو است و رئیس‌جمهوری کاملا بازی پوتین را انجام می‌دهد.

وی افزود: مردم مونته‌نگرو با شجاعت در برابر فشارهای روسیه به ریاست پوتین در راه حفظ دموکراسی ایستادند و مجلس نمایندگان آمریکا با ۹۷ رای مقابل دو رای از الحاق این کشور به ناتو حمایت کرد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سیاست
نظرات شما
پیشخوان