تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بخش خصوصی با محدودیت هایی از سوی دولت مواجه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که بخش خصوصی واقعی رشد زیادی نکرده است گفت: آنچه از بخش خصوصی انتظار داریم با محدودیت های زیرساختی از سوی دولت مواجه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما گفت: در بخش خصوصی به علت محدودیت های حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد، انتظاری که از بخش خصوصی در اقتصاد کشور داریم در جمهوری اسلامی ایران تقریباً انجام نشده است.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: بخش هایی از فعالیت های اعضای اتاق های بازرگانی و تعاون مرتبط با نهادهایی است که جنس آنها تقریباً دولتی است و بخش خصوصی واقعی رشد زیادی نکرده است.

وی گفت: با توجه به محدودیت ها، بخش خصوصی در اقتصاد کشور در طول این سال ها نتوانسته است در خارج از کشور به خوبی عمل کند زیرا زیرساخت های لازم برای حضور بخش خصوصی فعال در خارج از کشور فراهم نشده است.

وی افزود: پس از سال ها، در برنامه ششم توسعه و در حوزه عملیاتی برای نخستین بار معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا بتواند مأموریت هایی به جز سیاسی و امنیتی را برای سفرای ما در خارج از کشور تعریف کند تا در شرایط کنونی به عنوان خاکریز نخست اقتصاد کشورمان در دیگر کشورها فعالیت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا آنچه از بخش خصوصی انتظار داریم با محدودیت های زیرساختی از سوی دولت مواجه شده است و همچنین مجموعه ای از مشکلات که به علت همگرایی نکردن در فعالان اقتصادی وجود دارد به درستی عمل نشده است.

پورابراهیمی گفت: این موضوع نیاز به ساماندهی است و زیرساخت های لازم باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در تجارت ما رویکرد سنتی وجود دارد، گفت: در سال های اخیر نگاه و شرایط جدیدی ایجاد شد اما بین ما و طرف های مقابل از نظر اقدامات حرفه ای، فاصله وجود دارد و اتاق ها و تشکل های بخش خصوصی ما در این حوزه باید بیشتر فعالیت کنند.

پورابراهیمی افزود: حدود 80 درصد مراوادات و اصلی ترین تجارت ما چه در واردات و چه در صادرات و خدمات فنی و مهندسی با 10 کشور است.

وی گفت: بخش خصوصی متناسب با توانمندی های مورد نیاز در عرصه تجارت و اقتصاد بین الملل باید حضور یابد و اقداماتی در این باره انجام شده است اما کافی نیست.

رئیس کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی کشور باید در جهت مقابله با تحریم های ظالمانه علیه کشورمان باشد، گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی؛ مقابله با شوک های اقتصادی از جمله موارد مهم است.

وی افزود: اگر در چند سال گذشته تمرکز و قدرت را به بخش خصوصی کشور واگذار می کردند و اجازه می دادند این بخش در این زمینه وارد شود اکنون فضای بهتری را داشتیم.

پرویزیان گفت: بروکراسی سنگین اداری که در کشور وجود دارد، فضای بسیار سنگین رانت و فساد را نمایان کرده است و دولت، متحمل فشارهای زیادی است و باید کاری کنیم که فشارها بر روی دولت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برخی از این موضوعات را می شد با کمک بخش خصوصی کشور حل کرد افزود: بیش از 200 قانون در بخش پولی و بانکی کشور حاکم است که اکثر آنها متناقض و مزاحم هم هستند و این موضوع فضای کسب و کار بخش خصوصی را محدود کرده است.

پرویزیان تأکید کرد: باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و به او اجازه دهیم فعالیت خود را انجام دهد و نظارت های مخرب و مازاد را کاهش دهیم.

رئیس کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی را باور کنیم،گفت: بانک های خصوصی اکنون فشارهای زیادی را تحمل می کنند و نیاز به حمایت دارند.

وی افزود: در این شرایط مدیریت دولتی به همراه بخش خصوصی می تواند موفق شود و هیچکدام نمی توانند جای هم را بگیرند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان