تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

ادامه محکومیت اقدامات ضد ایرانی ترامپ از سوی عراقی ها

واکنش ها جریان ها، شخصیت ها، احزاب و گروه های مقاومت اسلامی به اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان با شدت و قدرت جریان دارد.
ادامه محکومیت اقدامات ضد ایرانی ترامپ از سوی عراقی ها

رویداد۲۴ بخشی از این مواضع مخالفات با اصل این اقدامات خصمانه آمریکا و انتقاد از سیاست های آمریکا نسبت به کشورهای منطقه خصوصا ایران و بخشی نیز انتقاد از موضع اخیر نخست وزیر عراق در این راستا است.

***عصائب اهل الحق: متاسفیم از موضع حیدر العبادی!
تازه ترین این مواضع که مورد توجه رسانه های مختلف عراقی قرار گرفته، گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' به رهبری 'شیخ قیس الخزعلی' است که نسبت به موضع اخیر نخست وزیر عراق در قبال تحریم ها علیه ایران ابراز تاسف کرده است.
بیانیه این گروه مقاومت اسلامی که دارای 15 کرسی در پارلمان آینده عراق است، حاکیست که عصائب اهل الحق از موضع نخست وزیر ابراز تاسف می کند و معتقد است که العبادی نیازی نداشت که خود و دولت عراق را به چنین تعهدی پایبند کند.
عصائب اهل الحق اضافه کرده است که حفظ بی طرفی عراق و عدم قرار گرفتن در محور ایران به معنی آن نیست که عراق خود را به محور آمریکایی سوق دهد و تابع تصمیمات یکجانبه واشنگتن باشد.
به نوشته بیانیه، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا یا چین یا هند و یا حتی پاکستان و ترکیه در این قضیه حاکمیت ملی خود را اعمال کرده و منافع ملت های خود را حفظ کردند و مردم عراق هیچ چیزی نسبت به این ملت در احترام حاکمیت ملی و مخالفت با دنباله روی از محور آمریکایی کم ندارند.
عصائب اهل الحق تاکید کرده است که شیوه اعمال تحریم ها بر ملت ها حتی اگر از طرف دولت آمریکا هم باشد، نقض آشکار ارزش ها و عرف انسانی و قانونی است .
این گروه مقاومت اسلامی خاطر نشان ساخته است که دولتمردان عراق در اتخاذ مواضع باید دو مسئله را مد نظر داشته باشند یکی حفاظت از حاکمیت ملی در تصمیم گیری ها بدون ترس و واهمه از کسی و دوم ترجیح منافع خود بر منافع دیگران است.
در این بیانیه با اشاره به نبود پارلمان در حال حاضر در عراق و رو به پایان بودن عمر دولت حیدر العبادی تاکید کرده است که موضع اخیر نخست وزیر عراق، هیچ الزاماتی برای دولت آینده ایجاد نمی کند.

** کتائب حزب الله: ایران بخاطر دفاع از منطقه جریمه می شود
کتائب حزب الله عراق از دیگر گروههای مقاومت اسلامی در این کشور نیزدر بیانیه ای با محکوم کردن اقدامات ضد ایرانی اخیر ترامپ تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران بخاطر مواضع شرافتمندانه و دفاع از کشورهای منطقه این چنین جریمه و مجازات می شود.
در این بیانیه با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی از عراق در برابر داعش، بر ضرورت ایستادگی متقابل درکنار ایران در قبال تهدیدهای اخیر تاکید شده است.
این گروه مقاومت اسلامی عراق همچنین تاکیدکرده است که موضع العبادی ارتباطی با نظر مردم عراق ندارد.


***کتائب سید الشهداء: موضع گیری العبادی مایه تعجب است!
گروه مقاومت اسلامی 'سید الشهدا' به رهبری 'ابوآلاء الولائی' نیز در بیانیه ای جداگانه از از اظهارات دو پهلو حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قبال تحریم های امریکا علیه ایران انتقاد کرده است.
در این بیانیه با ابراز تعجب از موضع گیری العبادی در حمایت غیر مستقیم از تحریم ها علیه ایران، آن را مایه تعجب و سرافکندی برای ملت عراق دانسته است.
در این بیانیه آمده است: ملت عراق هزاران هزار شهید نداد تا نخست وزیر در سمت اش باقی بماند و در قبال تحریم ها علیه ایران با عربستان و امارات و امریکا همراهی کند نمی دانیم فردا در قبال فلسطین و قدس شریف چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

***حنان الفتلاوی: عراق با آمریکا علیه ایران همراهی نکند
رییس جنبش اراده نیز در یادداشتی در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشته است که از حیث اصول حسن همجوار دولت عراق نباید با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.
'حنان الفتلاوی' عضو سابق پارلمان عراق که در این دوره جدید دارای سه کرسی در پارلمان است گفته است که دولت عراق باید به یاد داشته باشد که اولین کشوری که در کنار عراق در جنگ با تروریسم ایستاد جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی از سازمان ملل، نهادهای بین المللی و سازمان حقوق بشر خواسته است که با سیاست تحریم اقتصادی ملت ها مخالفت کنند.

***حزب فضیلت: تحریم ها راه حل نیست
عضو برجسته حزب فضیلت اسلامی نیز مخالفت این حزب را با اقدامات آمریکا علیه ملت مسلمان ایران اعلان کرده و گفته است که مخالف منش های سیاسی است که مبتنی بر مجازات و محاصرت ملت ها است.
'عمار طعمه' نماینده سابق پارلمان عراق افزوده است که ملت عراق به تلخی آثار سیاست مجازات ها و تحریم ها را که ثمره آن صدها قربانی از زنان و کودکان و بزرگسالان بود به یاد دارند.
وی بر ضرورت گفت وگو مستقیم برای حل مشکلات تاکید کرد و گفته است که از همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی می خواهد که در بحران ها به حکمت و عقلانیت برگردند و از واکنش های سلیقه ای خودداری کنند.

***مجلس اعلای اسلامی: تحریم های آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی است
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز ضمن محکوم کردن تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران، دولت مرکزی عراق را به همراهی نکردن با واشنگتن فرا خوانده است.
'شیخ همام حمودی' در بیانیه ای تاکید کرده است که همراهی کردن دولت عراق با این تحریم ها فقط به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.
وی گفته است که لازم است در شرایط کنونی، دولت عراق با کشورهای همجوار بر اساس احترام متبادل در سایه منافع مشترک ملت ها همراه شود.
وی اقدام دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را احمقانه، ظالمانه و نامشروع توصیف کرد و گفت که هدف از این اقدامات ناامن کردن منطقه و به یغما بردن ثروت های آن است.
پیش تر رهبران و شخصیت های مختلف عراقی از جمله نوری المالکی معاون رئیس جمهوری و دبیرکل حزب الدعوه عراق، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی و شیخ خالد الملا رییس جماعت علمای اهل سنت عراق در بیانیه های جداگانه ضمن محکوم کردن اقدامات یکجانبه ترامپ علیه ایران، بر ایستادگی عراق درکنار ملت ایران تاکید کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز با صدور بیانیه ای خواستار تلاش جامعه جهانی برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن در قبال اقداماتش علیه ایران شد و اعلام کرد که عراق از جامعه جهانی می خواهد تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا از تحریم هایش علیه ایران صرف نظر کند.
'احمد محجوب' تاکید کرد که تحریم ها علیه ایران تاثیرات منفی بزرگی بر عراق و عموم منطقه از حیث اقتصادی و اجتماعی خواهد گذاشت زیرا ایران یکی از همسایگان عراق محسوب می شود.
در بیانیه از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در مقابله و مبارزه با تروریسم تقدیر شده و آمده است که عراق هرگز مواضع شرافتمندانه همسایه خود ایران را در بحران ها از یاد نمی برد.
سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرده است که (در اثر اقدامات یکجانبه یاد شده) هرگز هیچ کشوری آسیب نمی بیند مگر اینکه کشور دیگری نیز از آن متاثر خواهد شد و بر ثبات و امنیت در عموم منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.
محجوب گفته است که وزارتخارجه عراق با اصل محاصره اقتصادی علیه هر کشور دیگر مخالف است زیرا معتقد است که ضرر محاصره ها در درجه نخست متوجه های اقشار مختلف مردم می شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران ، عراق ، امریکا ، تحریم
نظرات شما
پیشخوان