تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷

تاثیر آب وهوا در جذب گردشگر

گردشگری مزایای بسیاری از جمله تبادل فرهنگی، رونق کسب‌و‌کار‏های بومی، اشتغال‏‏زایی برای ساکنان و نزدیکی بیشتر جوامع با یکدیگر دارد. بررسی پیشینه و ساختار قنات‏ها در ایران و سایر نقاط جهان نشان‌دهندۀ دانش فنی زیاد، ظرافت و نگهداری مناسب از این منابع آبرسانی است.

رویداد۲۴ توريسم در دنياي ارتباطي امروز يك حركت جديد و يكي از عناصر مهم و اثر گذار ارتباطي بين تمدن‌ها تلقي مي شود. صنعت توريسم نقش بسيار قدرتمندي در روند توسعه كشورها به عهده دارد و داراي ابعاد گسترده‌اي است كه مهمترين زمينه‌هاي مورد توجه ملل مختلف ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است كه ارتباط بين ملل و جوامع مختلف در تحقق اين زمينه‌ها و شرايط، ضرورتي اجتناب ناپذير است. همان طوري كه منابع اقتصادي، راه‌ها و جاده‌هاي مواصلاتي، نيازهاي فرهنگي و ارتباطات تاريخي و اجتماعي از ضروريات ارتباط مستمر و مداوم بين كشورها و ملل مختلف است و از زير ساخت‌هاي توسعه به حساب مي آيد، نمي‌توان از عامل اقليم و آب و هوا و تأثير آن بر توسعه و تحول در بخش توريسم غافل بود، چراكه اين مقوله از شرايط و زمينه‌هاي اوليه و اصلي ارتباطات بين كشورها و حتي بين مناطق و سرزمين‌هاي يك كشور و يا منطقه محسوب مي‌گردد.

ايران علاوه بر توانمندي‌هاي اقتصادي، فرهنگي، تاريخي و اجتماعي از نظر موقعيت مكاني و آب و هوا شرايط مطلوب و منحصر به فردي را در منطقه خصوصاً در خاورميانه دارا مي‌باشد به طوري كه ايران به عنوان پل ارتباطي بين شرق و غرب نقش بسيار مهمي در ارتباطات ملل شرق و غرب ايفا نموده است. در شمال فلات ايران درياي خزر واقع شده و بخش شمال درياي خزر تا اقيانوس منجمد شمالي به دليل اقليم سرد شرايطي براي ارتباط بين تمدن‌ها در تمام فصول سال نداشته و ندارد و در اين موقعيت در جنوب فلات ايران به دليل گستره وسيع اقيانوس هند تا قاره قطب جنوب، معبر خشكي براي ارتباط گسترده وجود ندارد. لذا موقعيت جغرافيايي و آب و هواي مطلوب و ساير شرايط و زمينه‌ها موجب شده تا ايران از قديم الايام در مسير ارتباطي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قرار گيرد. از جهتي ديگر قنات پس از ابداع در کشور ایران، به‌علت کارایی مناسب و مطلوب در دیگر نقاط کره زمین گسترش یافت و آب زیرزمینی را در دسترس استفاده‏کنندگان آن قرار داد.

مطالعات نشان‌دهنده 10 هزار کیلومتر قنات و 300 هزار چاه دسترسی به قنات‏ها در بستر شهرهای ایران است. به‌منظور بهره‏برداری از قنوات برای اهداف گردشگری باید به توسعۀ پایدار توجه شود. این مسئله به‌معنای بهره‏برداری مسئولانه، بابرنامه و معقول از این منابع آبی است. گردشگری مزایای بسیاری از جمله تبادل فرهنگی، رونق کسب‌و‌کار‏های بومی، اشتغال‏‏زایی برای ساکنان و نزدیکی بیشتر جوامع با یکدیگر دارد. بررسی پیشینه و ساختار قنات‏ها در ایران و سایر نقاط جهان نشان‌دهندۀ دانش فنی زیاد، ظرافت و نگهداری مناسب از این منابع آبرسانی است. تغییرات اقلیمی، عدم نگهداری و مدیریت نامناسب قنات‏ها و گسترش روش‏های نوین آبرسانی به خشک‌شدن بسیاری از قنات‏ها در کشور ایران منجر شده است.

محققان دریافتند که تغییر الگوهای آب‌وهوایی بر مناطقی که جذب توریست با شرایط خاصی دارند، بسیار مهم است. آگاهی درباره تغییرات سریع اقلیمی سیاره زمین و تاثیرات آن بر محیط طبیعی برای اهداف گردشگری بسیار مهم است. نقش تغییرات آب‌وهوایی در گردشگری همیشه مورد نظر بوده است اما در بخش‌هایی که جذب گردشگر شرایط خاصی دارد، مانند مناطق کوهستانی و ساحلی بسیار مهم‌تر می‌شود.

آب و هوا یک مورد ضروری برای گردشگری، به خصوص در سواحل، طبیعت و گردشگری ورزش‌های زمستانی است. تغییر الگوهای آب وهوایی در مقاصد توریستی و کشورهایی که جذب توریسم به مقاصد خاصی دارند، در رفاه گردشگران و تصمیمات آنها تاثیر خواهد گذاشت. در واقع تغییر الگوهای آب و هوایی بر جذب گردشگر، کسب و کارهای گردشگری، جوامع میزبان، صنایع دستی و ساختمانی تاثیر خواهد گذاشت.

در کشورهای کوچک که گردشگری یک فعالیت اقتصادی عمده است، هرگونه کاهش در ورودی توریسم تاثیر جدی بر این صنعت و در نتیجه اقتصاد آن منطقه می‌گذارد.

البته صنعت گردشگری نیز مانند هر صنعت دیگری در بروز این تغییرات آب و هوایی سهم دارد. در واقع بین گرم شدن زمین و گردشگری رابطه دو سویه برقرار است. افزایش سطح آب دریاها، بیابان زایی، جنگل زدایی و آب شدن برف‌ها و یخچال‌های طبیعی به اقتصاد گردشگری آسیب می‌رساند و رشد صنعت گردشگری به صورت ناپایدار می‌تواند به گرم شدم زمین دامن زند

آمارها نشان می‌دهد که 5 درصد از کربن منتشر شده در سطح جهانی نتیجه فعالیت های صنعت گردشگری است. بخش حمل و نقل بیشترین سهم (75درصد) را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد و حمل و نقل هوایی بیشترین میزان آلودگی را موجب می‌شود. سهم بخش اقامت برای تولید گازهای گلخانه‌ای 20 درصد است. با اتخاذ اقدامات زیست محیطی در بخش اقامت می‌توان میزان تولیدات گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

امیرحسین قریشی
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری ، توریسم
نظرات شما
پیشخوان