تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
احمد سبحانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فساد سیستماتیک رفع شود، می‌توان در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرد

سبحانی می‌گوید: مادامی که فسادهای سیستماتیک و ضعف‌های داخلی کشورمان را رفع نکنیم، نمی‌توانیم در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنیم.
فساد سیستماتیک رفع شود، می‌توان در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرد
رویداد۲۴ برخی کارشناسان موضوع تحریم‌های خارجی را به اعتراضات اخیر گره زده‌اند. آنها معتقدند برنامه آمریکا برای مقابله با ایران فشار اقتصادی است تا نارضایتی عمومی به بالاترین حد خود برسد؛ موضوعی که البته نه ترامپ و نه پمپئو آن را تکذیب نکرده‌اند. گلایه مردم به شرایط موجود هر روز بیشتر می‌شود و در برخی شهرها و کلانشهرها خود را به صورت تجمعات اعتراضی نشان می‌دهد. حاکمیت سعی کرده در مقابل شرایط موجود با آخرین قدرت از ابزار برخورد قهری استفاده نکند، اما طبیعی این شرایط که هر روز در شهرهای مختلف تجمعی برگزار شود، چندان به مذاق حاکمیت خوش نمی‌آید. احمد سبحانی کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید اگر عدالت داخلی برقرار شود، مردم در مقابل تحریم‌ها می‌ایستند و دست از تجمعات می‌کشند. او با اشاره به اعتراضاتی دی ماه سال گذشته و اعتراضات جسته گریخته مردادماه ، به رویداد۲۴ می‌گوید: بخشی از اعتراض‌ها به دلیل نارضایتی‌های عمومی است. تاکید من بر این است که مردم از بی‌عدالتی‌ها، سوء مدیریت‌ها و فسادهایی که در دستگاه‌ها وجود دارد ناراضی هستند لذا اگر دولت و دستگاه‌های دیگر به طور جدی عمل کند و با مفسدانی که اختلاس کرده و می‌کنند برخورد کند، مردم حتی در شرایط تحریم پای انقلاب خواهند ایستاد. ایران هرکاری برای بهبود شرایط کرده است، پای میز مذاکره نشست، حتی امتیاز هم داد تا شرایط را کمی بهتر کند و اصولا دولت نیز با همین ذهنیت مذاکره برد-برد بر سر کار آمد تا بتواند مشکلات را حل و فصل کند.

عدالت برقرار شود، مردم مقابل تحریم می‌ایستند

سبحانی، با بیان اینکه اگر فسادهای سیستماتیک و ضعف‌های داخلی کشورمان را رفع کنیم، می‌توانیم در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنیم، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز همین اتفاق افتاده بود. مردم ما همان مردمی هستند که در زمان جنگ مقتدرانه ایستادگی کردند بنابراین معتقدم اگر عدالت برای آن‌ها برقرار شود در برابر هرگونه فشار و تحریمی ایستادگی خواهند کرد. البته طبیعی است که تحریم‌ فشارها و تنگناهایی را اعمال خواهد کرد، اما به اینکه این تحریم‌ها و فشارها باعث اعتراضات شدید در کشور شود، اعتقاد ندارم، چرا که مردم می‌دانند ما برای بهبود شرایط دست به مذاکره زدیم و به تمام مفاد آن پایبند بودیم اما این آمریکا بود که نسبت به این توافق‌نامه بدعهدی کرد. امروز کشورها دیگر نمی‌توانند تحریم‌های یک طرفه را بپذیرند.  

او با اشاره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و تاثیرات آن گفت: آمریکا و غرب همواره تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال کرده‌اند و هر بار این تحریم‌ها سخت‌تر از قبل بوده اما هربار توانسته‌ایم به نوعی از این تحریم‌ها عبور کنیم بنابراین معتقدم تحریم‌ها آنطور که می‌خواستند، اثر نگذاشته است.
 
سبحانی با بیان اینکه این فشارها و تحریم‌ها را علیه اکثر کشورها از جمله روسیه نیز اعمال کرده‌اند، تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا علیه چین، ترکیه و سایر کشورها نیز اعمال شده اما باید بدانیم دنیا رو به تغییر است. برای مثال سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان را در نظر بگیرید که زمانی تشکیل دهنده سنتو و به نوعی خط مقدم بودند، اما امروزه هیچ یک از این کشورها همانند سابق در کمپ آمریکا محسوب نمی‌شوند. اعتقادم بر این است کارهایی که امروز آمریکا انجام می‌دهد همگی از روی ضعف و ناتوانی است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان