تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ریشه مشکلات اقتصادی، مسائل سیاسی نیست/ افزایش نقدینگی عامل مخرب در اقتصاد کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح موضوع وجود ریشه‌های سیاسی برای بروز برخی از مشکلات اقتصادی امروز کشور، گفت: انتساب اینگونه مشکلات به مسائل سیاسی به نظر من نوعی فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت است.
انتصاب مشکلات اقتصادی به مسائل سیاسی فرافکنی است/ افزایش نقدینگی عامل مخرب در اقتصاد کشور است
رویداد۲۴ غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به اعلام وصول سوال از رییس‌جمهوری و حضور او در مجلس، درباره مسائلی که باید مورد تاکید و اشاره حسن روحانی قرار گیرد، بیان کرد: خیلی واضح است؛ مجلس از رییس‌جمهور سوالاتی دارد، به خصوص درباره مسائل اقتصادی و مشکلاتی که پدیدار شده است، مانند ضعف در سیاست‌های پولی، مدیریت ارز و ... رییس‌جمهور باید نسبت به همین سوالات پاسخ بدهد.  

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تاکید کرد: باید توضیح دهند که چه اتفاقاتی رخ داده که نرخ ارز نسبت به سال گذشته دو برابر شده و نرخ سکه به دو و نیم برابر افزایش یافته است، همچنین برای مدیریت این مشکلات اقتصادی کشور چه تدبیری دارند و چه راه‌حلی اندیشیده‌اند. آیا می‌خواهند تغییراتی در تیم اقتصادی دولت بدهند یا خیر؟

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که برخی ریشه بسیاری از این مشکلات اقتصادی را که در کشور به وجود آمده سیاسی می‌دانند و معتقدند رییس‌جمهوری باید درباره این موضوعات شفاف‌سازی کند، گفت: شخصا قبول ندارم که ریشه مشکلات اقتصادی سیاسی باشد، بلکه معتقد هستم که ریشه اینگونه مسائل دقیقا اقتصادی است و به سیاست‌های پولی و ارزی و همچنین به ضعف مدیریت دولت و بانک مرکزی برمی‌گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به افزایش نقدینگی که ریشه‌ آن به سال‌های گذشته باز می‌گردد، توضیح داد: عامل اساسی این اتفاقات رشد بی‌حساب نقدینگی است مگر می‌شود طی سیزده سال گذشته نقدینگی بیش از  25 برابر شود و ما شاهد ثبات در نرخ ارز و قیمت سکه باشیم.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر افزایش نقدینگی به عنوان یک عامل مخرب در اقتصاد کشور افزود: زمانی که چنین حجم عظیم نقدینگی بدون تناسب با نرخ رشد و تولید سالانه ایجاد می‌شود تبعا یک انباشتگی عظیمی از نقدینگی به وجود می‌آید که اگر مدیریت و کنترل نشود از اینگونه آسیب‌ها می‌زند.

او همچنین با اشاره به ضعف مدیریت در بخش اقتصادی دولت، عنوان کرد: چون ضعف مدیریت را ما در بخش مدیریت بانکی داشتیم و در مدیریت ارز و طلا مسائلی به‌وجود آمد، نتیجه این شد که این آسیب طی مدت ماه‌های گذشته ظهور کرد. باز هم اگر نقدینگی کشور کنترل و مهار نشود و احیانا کاهش پیدا نکند از اینگونه آسیب‌ها وارد خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره طرح موضوع وجود ریشه‌های سیاسی برای بروز برخی از مشکلات اقتصادی امروز کشور، گفت: انتساب اینگونه مشکلات به مسائل سیاسی به نظر من نوعی فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت است.



منبع: اعتماد آنلاین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان