تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

نوبخت: آمریکا برای ما کاری نخواهد کرد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث‌فرهنگی و صندوق توسعه ملی منعقد شد.

رویداد۲۴  ابتدای این مراسم پورمحمدی معاون اقتصادی نوبخت گفت: در قالب تبصره 18 بودجه قانون 97 دولت برنامه‌ریزی کرده و بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد کند اولین قدم برای این موضوع که به‌صورت سمبلیک و نمادین است همین امضای تفاهم‌نامه بین مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی،‌ شهیدزاده مدیرعامل صندوق توسعه و نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه امضا شد.

وی افزود: 8 هزار پروژه در سه حوزه 156 هزار فرصت شغلی در فاز اول ایجاد می‌کند و قرار است بعد از موفقیت در این کار در فاز دوم 190 هزار فرصت شغلی به سرانجام برسد. این تفاهم‌نامه در دو بخش شهری و روستایی در نظر گرفته شده که در بخش شهری 5339 پروژه شهری و 122 هزار شغل مستقیم که 3600 میلیارد تومان آورده متقاضیان و همینطور 6900 میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. همچنین در بخش روستای 2700 پروژه 68 هزار شغل مستقیم 2700 میلیارد آورده متقاضیان پیش بینی شده است.

در ادامه مراسم تفاهم‌نامه توسط نوبخت، مونسان و شهیدزاده امضا شد.

علی‌اصغر مونسان ابتدای این مراسم گفت: موضوع گردشگری، صنایع دستی و میراث‌فرهنگی در حال حاضر اهمیت خاصی پیدا کرده و باید ماموریت ویژه‌ای را به انجام برساند. فعالیت ما در این سازمان سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می‌شود. در بخش فرهنگی همه دولت‌ها هزینه می‌کنند تا مردم شاد و خوشحال شوند. این موضوع از طریق گردشگری که می‌تواند نشاط را در جامعه ایجاد کند به‌سادگی به انجام می‌رسد. همان‌طور که گفتم یکی از موضوعات گردشگری ایجاد نشاط بین مردم جامعه است و به همین دلیل بدون‌شک در این زمینه می‌توانیم به خوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم بخش فرهنگی معرفی داشته‌های فرهنگی کشور است که ما در این زمینه به شدت قوی هستیم و این موضوع می‌تواند برای تبلیغ فرهنگ ما به‌خوبی عمل کند چراکه علی‌رغم تبلیغات منفی دشمنان وقتی افرادی به ایران می‌آیند و با فرهنگ مردم ایران آشنا می‌شوند بعد از آن‌که به کشور خود برگشتند به‌عنوان سفرای فرهنگی ما عمل می‌کنند که این موضوع برای ما جای خوشحالی بسیاری دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی متذکر شد: موضوع دوم بخش اجتماعی اینکه خیلی‌ها تلاش کردند تعداد مهاجرت روستاییان به شهر را کاهش دهند یا از این موضوع جلوگیری کند اما در این امر موفق نبودند. در صورتی که ما از طریق بوم‌گردی علاوه بر اینکه جلوی مهاجرت را گرفتیم توانستیم کاری کنیم که مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و بسیاری از شهری‌ها به روستاهای اجدادی خود برگردند و آنجا کسب‌وکاری راه بیاندازند.

مونسان تاکید کرد: موضوع دوم در بخش ماموریت اجتماعی ما توزیع عادلانه ثروت است که در دولت‌های مختلف و با رویکردهای متفاوتی انجام شده ولی بخشی که قرائتی توانسته این کار را انجام دهد گردشگری و صنایع دستی بوده چنان‌که اغلب افرادی را می‌بینیم که با هزینه‌های بسیار اندک از صفر شروع کردند و در حال حاضر کسب و کاری راه انداختند که بسیاری نیز کنار آن به کار می‌پردازند.

وی ادامه داد: در بخش اقتصادی هم در حال حاضر گردشگری به اقتصاد سوم دنیا تبدیل شده و رشد آن در این سال‌ها نشان از جایگاه بالای آن دارد. آنچه در بخش گردشگری پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشدی است که هر روز افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع در کشور ما توانسته به‌صورت مستقیم ارزآوری داشته باشد و همین‌طور توانسته به‌صورت غیرمستقیم نیز درآمدهای حتی بیشتر از بخش مستقیم برای ما به همراه داشته باشد. بنابراین مهمترین موضوع در بخش گردشگری به حرکت درآوردن همه بخش‌های اقتصادی کشور است که اوج آن را ایام نوروز می‌توانید ببینید که همه مشاغل در این ایام مرتفع می‌شوند.

مونسان خاطرنشان کرد: همین‌طور در بخش دوم اقتصادی موضوع ایجاد شغل با هزینه کم و سرعت زیاد در حوزه گردشگری است که امیدواریم به‌همین صورت و در قالب‌های مختلف برای ما ادامه داشته باشد. در نهایت باید بگویم اتفاقات خوبی در زیر ساخت‌های گردشگری افتاده و با توجه به این اتفاقات اگر به آن توجه بیشتری شود می‌تواند درآمد بیشتری ایجاد کند و هم در بخش ایجاد اشتغال می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی یادآور شد: ایجاد کسب‌وکارهای کوچک که با هزینه‌های کم ایجاد می‌شود اغلب ورشکستگی در آنها بوجود نیامده چراکه هزینه تشکیل آنها بسیار پایین است و این موضوع یکی از نقاط قوت مهم گردشگری به شمار می‌آید. همانطور که گفته شد در فاز اول این تفاهم‌نامه قرار بر ایجاد 175 هزار شغل شده که ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این مقدار را رد کرده و به 190 هزار شغل در فاز دوم نزدیک شویم.

در بخش دیگری از این نشست شهیدزاده رییس توسعه صندوق ملی گفت: صندوق توسعه ملی براساس مصوبات دولت موظف به پشتیبانی در زمینه اشتغال است که گردشگری یکی از موارد است. ما موظفیم در حد ظرفیتی که با آن اعلام آمادگی شده با منابع خود از آنها پشتیبانی کنیم. این موضوع باید ادامه پیدا کند و ظرفیت‌ها در ایجاد شغل افزایش پیدا کند. بدون شک با پشتیبانی ما نسبت این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

وی افزود: البته این موضوع تنها به اقامتگاه‌های بوم‌گردی معطوف نبوده و در بخش هواپیماها و وسایل نقلیه نیز این حمایت‌ها انجام می‌شود. صندوق توسعه ملی در این مسیر پشتیبان طرح‌هایی است که براساس توسعه اشتغال شکل گرفته و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند توسط ما پشتیبانی می‌شود.

همچنین در ادامه مراسم نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مهمترین برنامه این سازمان بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی است که یک پیش‌بینی از منابع است که همچنین برآورد هزینه‌های سال‌جاری دولت. ما سال گذشته در زمان مقرر بودجه را به مجلس تقدیم کردیم و شاید این موضوع یکی از اتفاقات متمایز کننده سال گذشته بود. از آنجا که بودجه پیش‌کننده است باید دید هر سال چه مقدار هزینه می‌شود و ما سال گذشته 320 میلیارد تومان منابع عمومی را پیش‌بینی کردیم و به‌طور دقیق همین مقدار مصرف شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: برای بودجه سال‌جاری علاوه بر اینکه تلاش کردیم 34 درصد بودجه از 1340 دستگاه در ردیف به قیمت تمام شده انجام شود و برای نخستین بار برای این موضوع تلاش شد تا دقیقا سیاست ما در بودجه سال 97 گنجانده شود. سیاست ما اقتصاد مقاومتی بود که آن را به کار گرفتیم و با توجه به اینکه سال 97 دومین سال از برنامه‌ریزی سالانه ما به شمار می‌آید که در آن متعهد به ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی شده‌ایم از سازمان‌های مختلف برای این منظور کمک گرفته شد به همین جهت تبصره 18 در قانون سال 97 گنجانده شد و این تبصره یعنی ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی که برای تامین منابع هزینه‌های آن ما سعی کردیم قسمتی از دولت قسمتی از نظام بانکی تامین شود.

وی افزود: در این سال ما سعی کردیم با توجه به انتقادی مبنی بر "پول‌پاشی شغل ایجاد نمی‌کند"، عمل کنیم و سعی کنیم بیکارها را به جای آن‌که به آنها پول بدهیم با ایجاد شغل این بودجه را صرف آنها کنیم. به همین جهت از سازمان میراث‌فرهنگی استفاده کردیم و چیزی حدود 157 هزار شغل قرار است ایجاد شود. شما هم می‌دانید این پول برای چه چیزی هزینه شده است. همین اقدامات در بخش بافت‌های فرسوده و مسکن به‌منظور مرمت مکان‌های زندگی در روستا و شهر انجام شد. به این ترتیب فرصت شغلی نیز ایجاد شد و بودجه آن تعیین و برای کشاورزی هم همین منوال صورت گرفت که بودجه آنها نیز مشخص است. همه اینها که در نظر گرفته شده 12 برنامه برای ایجاد فرصت‌های شغلی که در نهایت به یک‌میلیون فرصت شغلی منتج شود. یکی از این 12 برنامه امضای تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی بود.

نوبخت افزود: هجوم ناعادلانه تفکری از سوی غرب به جامعه در حال تزریق است که اگر قرار است اقتصاد مملکت ما درست شود حتما باید کشورهای غربی و اروپایی در آن سرمایه‌گذاری کنند و برای ما این کار را انجام دهند در صورتی که ما خودمان باید ایجاد شغل کنیم و از هر کسی که مدعی است می‌خواهیم که بگویند کدام‌یک از این 157 هزار شغلی که در حال ایجاد است به آمریکا و کشورهای دیگر مرتبط است. ما یک ملت بزرگ هستیم. بینید در حال حاضر کشور ترکیه که با آمریکا به مشکل خورده در حال الهام گرفتن از ما بوده تا بتواند اقدامات آمریکا را خنثی کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ما خودمان باید برای خودمان کار کنیم و منتظر آمریکا و کشورهای دیگر نباشیم. همان‌طور که در سه ماهه اول شغل‌های زیادی وارد بازار شد و افراد زیادی از بیکاران نیز به بازار کار راه پیدا کردند. اگر ما همین یک‌میلیون شغلی که وعده ایجاد آن داده شده را هر سال ایجاد کنیم قطعا می‌توانیم هر سال نزدیک به 300 هزار نفر از بیکاران‌ را سر کار ببریم. البته همین حالا از رسانه‌ها می‌خواهیم که ما را رصد کنند و ببینند در پایان سال چه مقدار از این کارها به انجام می‌رسد چراکه ما به این موضوع نیاز داریم.

وی در پایان گفت: بدون‌شک اقتصاد ایران تا همین چند سال آینده از کشورهای کانادا، عربستان و... جلو خواهد زد. ما در حال حاضر رتبه 18 اقتصاد جهان را داریم و بی‌تردید به می توانیم به رتبه 15 اقتصاد دنیا برسیم. البته این کارشناسی ما نبوده و کارشناسی صندوق بین‌المللی پول است که اعتبار خود را با آمار اشتباه به زیر سوال نمی‌برد و هیچ‌کس نمی‌تواند به آمار آنها شک کند. جوان‌ها باید بدانند که ما خودمان برای خودمان کار کنیم و آمریکا برای ما کاری نخواهد کرد
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان