تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

اردوغان: تجارت با ایران، روسیه و چین را با ارز ملی ادامه می دهیم

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد: تجارت با ایران، روسیه، چین و اوکراین را با ارز ملی خود انجام می‌دهیم.

رویداد۲۴  اردوغان روز شنبه طی سخنرانی در شهر ریزه، این چهار کشور را شریک تجاری مهم ترکیه با حجم بالای مبادلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: ترکیه در حال انجام تدارکات لازم برای تجارت با این کشور‌ها با استفاده از ارز ملی است.

وی تاکید کرد: اگر کشور‌های اروپایی نیز بخواهند از چنگال دلار رها شوند، آمادگی برقراری روابط تجاری با آن‌ها با استفاده از ارز ملی خود هستیم.

وی تهدید‌های آمریکا در مقابل ترکیه را بی اثر خواند و اظهار کرد: حکومتی را که به همه دنیا اعلان جنگ اقتصادی کرده و کشور‌ها را تهدید به تحریم می‌کند، به هیچ وجه قبول نداریم.
وی با بیان این که ترکیه یک کشور با حاکمیت قانون است و هیچ وقت از چارچوب قانون خارج نخواهد شد، اضافه کرد: آن‌هایی که به خاطر خرده حساب‌های جزئی در برابر کشوری، چون ترکیه می‌ایستند، تاوان آن را هم در منطقه و هم در سیاست خود خواهند داد.

اردوغان با انتقاد از اصرار آمریکا بر آزادی آندرو برونسون کشیش آمریکایی که به اتهام عضویت در گروه گولن و پ. ک. ک. و نیز جاسوسی در ترکیه زندانی شده است، گفت: اگر ایالات متحده آمریکا، ترکیه را به عنوان متحد راهبردی خود به یک کشیش ترجیح می‌دهد، باید بداند که ما در برابر خواسته آن‌ها تسلیم نخواهیم شد.
وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها تهدید کرده و ساعت تحویل متهم زندانی در ترکیه را تعیین می‌کنند، مگر این کشور قانون ندارد، ولی نمی‌دانند که ترکیه با ۸۱ میلیون جمعیت روی پای خود ایستاده است.

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: در قبال این بازی گفته ایم که می‌میریم، اما اجازه تحقیر نمی‌دهیم.
وی همچنین فروپاشی ترکیه با افزایش قیمت ارز را تصوری اشتباه دانست و افزود: فکر می‌کنند با استفاده از ابزار‌های مالی این ملت به زانو در آمده و با اعمال قوانین مختلف، ترکیه تسلیم خواهد شد.
اردوغان اظهار کرد: کسانی که برای تسویه حساب با ما چنین ناجوانمردانه ضربه می‌زنند، فراموش نکنند که سیاستمدار و رهبری در دنیا وجود ندارد که سیاست خصومت با ترکیه پیشه کرده و به سعادت رسیده باشد چرا که آه این ملت دیر یا زود دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

وی نرخ هر دلار آمریکا یک روز قبل از کودتای نافرجام دو سال پیش ترکیه را ۲,۸ لیر اعلام کرد و گفت: دیروز قیمت هر دلار نزدیک به ۶ لیر شد و این موضوع چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟
رییس جمهوری ترکیه اقتصاد کشورش را قوی ارزیابی کرد و ادامه داد: با اهداف بزرگ به پیش می‌رویم و اقتصاد ما در شرایط بحرانی و فروپاشی نیست.

وی بیان کرد: بزرگترین دشمنان کشور و ملت ترکیه آن دسته از افراد بی کفایتی هستند که می‌گویند اوضاع اقتصادی رو به وخامت است و اگر کمی بیشتر تنش ایجاد کنیم، از دست اردوغان نجات خواهیم یافت.
وی خطاب به مخالفان داخلی و خارجی خود گفت: هر چه در توان دارید انجام دهید و به وضوح می‌گویم که از اهداف اقتصادی خود و مبارزه با گروه‌های تروریستی دست بر نخواهیم داشت و از سیاست خود در سوریه و عراق عقب نشینی نخواهیم کرد.

 اختلاف میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا موجب بروز تنش جدی در روابط دو کشور شده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اردوغان ، روسیه ، چین ، ایران
نظرات شما
پیشخوان