تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

ستاره‌های جوان حریف عطاران می‌شوند؟

«تنگه ابوقریب» با حضور چهره‌های جوان و پرطرفدار، در ژانر دفاع مقدس روی پرده رفته است
ستاره‌های جوان حریف عطاران می‌شوند؟

رویداد۲۴ فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» که اولین نمایشش را در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پشت سر گذاشت و نظر منتقدان و اهالی رسانه را به خود جلب کرد، از چهارشنبه هفته گذشته به جمع فیلم‌های روی پرده پیوسته و اکران‌های مردمی‌اش با حضور بازیگران را هم آغاز کرده است.

گزارش‌ها و نظرات زیادی درباره عدم وجود تنوع ژانر در سینمای ایران وجود دارد، مسئله‌ای که برای مخاطبان هم مهم است. در سال‌های اخیر کارگردان‌های زیادی به ساخت آثار کمدی روی خوش نشان دادند و از همین روست که در طول یک سال سینمایی فیلم‌های کمدی درصد زیادی از فیلم‌های روی پرده را تشکیل می‌دهند.

با نگاهی کوتاه به فیلم‌های روی پرده این روزهای سینما هم می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که این مسئله کاملا وجود دارد و عدم تنوع ژانر در سینمای ایران دست مخاطبان و علاقه‌مندان سینما را برای انتخاب و تماشای آثار متنوع بسته است. از چهارشنبه هفته گذشته اما یک فیلم جدید که در ژانر دفاع مقدس یا سینمای جنگ می‌گنجد به آثار روی پرده اضافه شده که به نظر می‌رسد با توجه به حضور بازیگرانش که از چهره‌های پرطرفدار هستند بتواند در گیشه به فروش قابل قبولی دست پیدا کند.

این در حالی است که تنها فیلمی که توانسته در میان آثاری که در حال حاضر روی پرده هستند شگفتی آفرین باشد و هر هفته مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند همچنان «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی است که کماکان رتبه اول را در جدول فروش دارد و رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در سال 97 را هم از آن خود کرده است.

در گزارشی که در ادامه می‌خوانید روند فروش فیلم‌های روی پرده را بررسی کردیم.

«تنگه ابوقریب» چه می‌کند؟

تجربه نشان داده مخاطبان سینما علاقه و میل چندانی به آثار دفاع مقدسی و جنگی که همین موضوع را در سینمای ایران شامل می‌شود نشان نمی‌دهند، در واقع با توجه به اینکه برخی فیلم‌های ساخته شده در این ژانر در سال‌های اخیر اسیر شعارزدگی شدند خیلی‌ از مخاطبان از اساس قید تماشای اینگونه آثار را می‌زنند.

اما فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» بعد از اولین نمایشش در جشنواره فیلم فجر نظر خیلی‌ها را به خودش جلب کرد و عده‌ای اکران و گیشه قابل قبولی را هم برای این ساخته بهرام توکلی پیش‌بینی کردند.

«تنگه ابوقریب» از چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با روز خبرنگار در سینماهای کشور اکران شد، این فیلم از حضور بازیگران جوانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، مهدی قربانی، علی سلیمانی و ... بهره برده و به نظر می‌رسد با توجه به محبوبیت آنها بتواند نظر مثبت سینمادوستان را با خود همراه کند.

نکته جالب حضور همزمان جواد عزتی در این فیلم با مضمونی کاملا جدی و «هزارپا» است که از کمدی‌های پرطرفدار گیشه است.


کمدی که انتظارها را برآورده نکرده

به غیر از «هزارپا» که کمدی پرطرفدار در حال اکران این روزهاست، فیلم سینمایی «دم سرخ‌ها» به کارگردانی آرش معیریان هم دو هفته‌ای است که به روی پرده رفته. اما تا اینجا و با وجود اینکه 9 روز از اکرانش گذشته روندی کند را در فروش پیموده و 550 ملیون تومان در اولین هفته اکرانش فروش کرده است. به نظر می‌رسد علاقه‌مندان سینمای کمدی هم این روزها با وسواس بیشتری دست به انتخاب فیلم‌ها می‌زنند و با وجود شرایط اقتصادی و فشار‌های اجتماعی که بر روی اقشار مختلف جامعه است کاملا طبیعی است که فروش سینما هم و برخی فیلم‌ها هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

جواد رضویان، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، رضا شفیعی جم، علی صادقی، رضا ناجی، شهره لرستانی، جمال اجلالی، سعید پیردوست، مجید یاسر، عباس جمشیدی‌فر، شهین تسلیمی، نگین معتضدی از بازیگران این فیلم کمدی هستند که خیلی‌هایشان پیش از این نیز در آثار کمدی بازی کردند و حالا به عنوان چهره‌ای پرطرفدار شناخته می‌شوند.

در خلاصه داستان این فیلم هم آمده است:‌ «برای فرار از حقیقت خوابیدیم و کابوس دیدیم.»

میلیاردی شدن «کاتیوشا»

«کاتیوشا» ساخته علی عطشانی در ادامه فروشش نسبتا قابل قبولش در هفته اول اکران در ادامه هم تا حد زیادی توانسته نظر مخاطبان سینما را به خودش جلب کند. فروش این فیلم در هفته گذشته از مرز یک میلیارد تومان گذشت. این ساخته عطشانی نیز مضمونی کمدی دارد و شاید همین مسئله و ترکیب بازیگرانی که در این فیلم بازی کردند مخاطب را به تماشای آن بیشتر ترغیب کند. البته نعداد سالن‌های نمایش این فیلم در هفته گذشته افزایش پیدا کرد که این مسئله هم در فروش صعودی‌اش بی‌تاثیر نبوده است.  

در خلاصه قصه کمدی «کاتیوشا» آمده‌است: «من اگه بخوام توی زندگیم موفق باشم حتماً نباید اونجوری به زندگی نگاه کنم که تو نگاه می‌کنی.» هادی حجازی فر، احمد مهران فر، لیلا اوتادی، بیژن بنفشه‌خواه، سیما تیرانداز، ارژنگ امیرفضلی، لیندا کیانی، میترا حجار، قاسم زارع زاغه، مهران رجبی، خشایار راد، نیما شاهرخ شاهی و ... نیز از بازیگران این فیلم پربازیگرند.

ناکامی «من دیوانه نیستم»

لقب یکی از ناکام‌ترین فیلم‌های در حال اکران را بدون شک می‌توان به «من دیوانه نیستم» علیرضا امینی داد که علیرغم حضور بازیگران مطرح و محبوب و البته داستان کمدی‌اش نتوانسته نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند و تا کنون فروشش حتی به مرز نیم میلیارد هم نرسیده. «من دیوانه نیستم» همچنام در سالن‌های اندکی روی پرده است.

این فیلم درباره تعدادی بیمار روانی در آسایشگاهی است که وسط جزیره ای در شمال کشور زندگی می‌کنند و اتفاقات جالبی برایشان رخ می‌دهد... مهران احمدی، برزو ارجمند، محمدرضا داوودنژاد، امید روحانی، محمدرضا هدایتی، پژمان جمشیدی، مهدی ماهانی، مجید صالحی، هادی کاظمی از بازیگرانی هستند در «من دیوانه نیستم» جلوی دوربین علیرضا امینی رفتند.

ادامه یکه‌تازی «هزارپا»

«هزارپا» که داستان دزدی است که به‌طور اتفاقی متوجه راز یک دختر می‌شود و سعی می‌کند از این موقعیت سوءاستفاده کند هم همچنان به یکه‌تازی‌اش در گیشه ادامه می‌دهد و مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما می‌کشاند. این فیلم تا کنون نزدیک به 23 میلیارد تومان فروخته و با توجه به ادامه استقبال از آن می‌توان رقمی بالاتر از این را برایش پیش‌بینی کرد.

رضا عطاران و جواد عزتی زوج کمدی این فیلم هستند و در کنار بازیگران دیگری چون سارا بهرامی، مهران احمدی، شهره لرستانی، نعیمه نظام‌دوست، محمد نادری، حسین سلیمانی و ... به ایفای نقش پرداختند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینما ، دفاع مقدس ، عطاران
نظرات شما
پیشخوان