تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران مطرح کرد؛

امضای اسناد اقتصادی در اجلاس ۵ کشور ساحلی دریای خزر

رئیس‌جمهور گفت: در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر اسنادی درباره تجارت، اقتصاد، حمل و نقل و تروریسم و همکای نهادهای مرزبانی امضا می‌شود.
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس ۵ کشور ساحلی دریای خزر راهی قزاقستان می‌شود، پیش از ترک تهران گفت: حدود ۲۲ سال است کشورهای ساحلی درباره خزر مذاکره می‌کنند. بحث درباره خطوط و حدود باقی می‌ماند اما موضوعاتی همچون دریای سرزمینی و مناطق ماهی‌گیری و نحوه رفت و آمد کشتی‌ها مشخص می‌شود و کار پیش می‌رود.
 
وی افزود: علاوه بر این در این اجلاس اسنادی درباره تجارت، اقتصاد، حمل و نقل و تروریسم و همکای نهادهای مرزبانی امضا می‌شود. البته کشورهای ساحلی دریای خزر فرصت‌های خوبی دارند. از نظر اقتصادی و حمل و نقل این ظرفیت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.
 
رئیس‌جمهور گفت: این منطقه دارای نفت و گاز است برای همین موضوع پیشران توسعه نفت و گاز، سوآپ نفتی و گازی بین ما و دیگران دراین جا مورد بحث است. ترانزیت هم بحث مهمی است شرق خزر کاملا به ایران متصل است. در غرب خزر هم قدم‌های اولیه برداشته شده است.
 
وی با بیان اینکه فکر راه آهن رشت - آستارا هستیم، یادآور شد: از این کریدورهای شرق و غرب خزرایران و کشورهای آسیایی به آسیای میانه و قفقاز متصل می‌شوند و همچنین در این سفر درباره مسائل دوجانبه هم با کشورها رایزنی خواهم کرد.
 
­روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جزئیات سفر رئیس جمهور به قزاقستان گفت: در ادامه مذاکرات قبلی و قطعنامه‌ای که مدون شده بود، از ماه‌ها پیش قرار­ بود که وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در قزاقستان گرد هم بیایند و­ متن توافق شده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را مرور و بازبینی و در نهایت این سند را آماده کنند تا فردا یکشنبه، این کنوانسیون به امضای پنج رئیس جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر برسد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این کنوانسیون حاصل بیش از دو دهه تلاش بین ایران و چهار کشور دیگر ساحلی است اظهار داشت:­ ­تا حد زیادی به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم و شاید بیش از ۸۰درصد از نکات مورد نظر کشورها در این کنوانسیون گنجانده و تدبیر شده است.
 
قاسمی ابراز امیدواری کرد با تفاهمی که بین رؤسای این کشورها وجود خواهد داشت، این کنوانسیون امروز امضا شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان