تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نماینده مردم هرمزگان:

چند شهروند ایرانی مجوز صیادی خود را غیرقانونی به چینی‌ها داده‌اند/ چینی‌ها مجوز شکار از خلیج‌فارس را ندارند

كشتي‌هاي چين، آبزيان آب‌هاي جنوبي ايران را از راه‌هاي غير مجاز صيد مي‌كنند و صيادي مارا با مشكل روبه‌رو كردند. چینی ها مانند جارویی به شکار ماهی ها و آبزیان دریای خلیج فارس پرداخته‌اند.
صياد ايـراني دركام اژدهاي چيني
رویداد۲۴ اخباري در ايران هر روز به گوش مردم مي‌رسد كه بي‌شك مختص به اين مرز و بوم است و در مناطق ديگر اين كره‌خاكي كمتر از وقوع اين نوع رويدادها خواهيم شنيد. 

در همين راستا چند روزي است كه فيلمي در فضاي مجازي منتشر مي شود كه در آن يك كشتي در حال بلعيدن آبزيان است. برخي مي‌گفتند كه اين تصاوير مربوط به اجاره خليج فارس و درياي عمان به چيني‌ها براي برداشت‌ از منابع آبزيان است ولي عده‌اي ديگر طبق روال، سعي در لاپوشاني آن داشتند و موضوع را از اساس تكذيب كردند ولي اين فاجعه حقيقت داشت. 

فرماندارجاسك نيز براي اطلاع از اين وضعيت به همراه خبرنگاران به دريا رفتند و بعد از چهار مايل دريايي، كارگران اين كشتي با قايق فرار مي‌كنند و انواع ماهي‌ها را در كشتي يافت كردند كه مجوز نيز نداشتند. فرماندار مدعي بود كه با هر مسئولي تماس گرفته اعلام كرده است كه از طريق سيستم، اين كشتي‌هاي چيني را كنترل مي‌كنند ولي به نظر اين ادعا صحت نداشت و چيني‌ها به غارت دارايي‌هاي مردم بومي مشغول بودند.

 صيادان منطقه‌هاي جنوب كشور مي‌گويند نسل برخي از ماهي‌ها نابود و مشكلات فراواني در بازار ماهي جنوب ايجاد شده است. مردم بومي مي‌گويند ماهي براي خوردن نيز وجود ندارد و بيشتر اين ماهي‌ها را چيني‌ها مي‌بلعند. 

گفته مي‌شود مجوز اين كشتي‌ها براي يك نوع ماهي به نام فانوس‌ماهي كه در سطح دريا زندگي مي‌كنند، صادر شده است ولي اين روزها كشتي‌هاي چيني همه نوع ماهي را صيد مي‌كنند و خبري از اين نوع ماهي نيست. متاسفانه چيني‌ها ماهي‌هايي كه از لحاظ اقتصادي ارزش چنداني ندارند و جان داده‌اند را نيز به دريا مي‌ريزند.

آسيب به بومي‌ها

اين رويه سبب مي‌شود صيادان بومي و مردم ايران كه ساليان سال است از طريق صيد ماهي گذران عمر مي‌كنند با مشكل روبه رو شوند و حتي براي صيد مناسب به سمت كشورهاي ديگر بروند و به همين دليل شاهد ايجاد معضلاتي براي اين قشر زحمتكش هستيم. 

در همين راستا همواره اخباري به گوش می‌رسد كه صيادان ايراني توسط گاردهاي ساحلي عربستان، كويت، قطر و ... دستگير شدند و حتي گاهي اوقات در آب‌هاي آزاد نيز اين افراد با مشكلاتي مواجه مي شوند كه جان‌شان به خطر مي‌افتد. به گفته رسانه‌ها هيچ مقامي نيز پاسخگوي اين وضعيت نيست و تا كنون پاسخ روشني در اين زمينه داده‌نشده است.

سريال سودجويي

به سراغ حسین هاشمی تختی‌نژاد، نماینده هرمزگان رفتيم و اين فرد در رابطه با جزييات غارت منابع ملي ايران توسط چيني‌ها توضيحاتي را ارائه كرد. 

نماينده مردم هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره گفت:« متاسفانه دریای خلیج فارس توسط عده ای از شهروندان ایرانی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. واقعیت این است که چند نفر از شهروندان ایرانی برای صید تنها یک نوع ماهی از شیلات، مجوز گرفته اند که با سوء استفاده از این مجوز، آن را تحت اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند». 

وي افزود:« در حال حاضر نیز چینی ها مانند جارویی به شکار ماهی‌ها و آبزیان خلیج فارس پرداخته اند و این ماهی‌ها را به کشورهای خود صادر می‌کنند. بنابراین باید گفت که کلیپی که در فضای مجازی تحت عنوان غارت ماهی‌ها به سبک چینی‌ها است، صحت دارد».

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تشريح كرد:«این موضوع با دوربینی که به دریای خلیج فارس فرستاده شده بود برای ما ثابت شد و ما در جریان این موضوع هستیم که چینی‌ها در حال حاضر حتی از عمیق ترین بخش‌های این دریا نیز سوء استفاده می کنند و به شکار آبزیان این دریا مشغول هستند».

صياد ايـراني دركام اژدهاي چيني

شكار بي‌مجوز چيني

حسین هاشمی تختی نژاد گفت:«در اصل چینی ها مجوز شکار از این دریا را ندارند اما به دلیل اینکه چند نفر از شهروندان ایرانی این مجوز را از شیلات گرفته اند و آن را به چینی ها فروخته اند، حالا شاهد این تخلف هستیم. در این زمینه شیلات مقصر اصلی است و با اين دليل كه نظارت کافی نداشته است، باید پاسخگو باشد. ما در حال رسیدگی به این موضوع و پیگیر رسیدگی به کوتاهی انجام شده توسط شیلات هستیم تا با آن برخورد شود زیرا چینی ها در حال حاضر با تصمیمی که گرفته اند، برای از بین بردن آبزیان این دریای بزرگ کمر همت بسته‌اند که با صادرات این ماهی ها به کشورهای خود بي‌شك باید در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت آبزیان در کشور باشیم».

بي‌توجهي مسئولان

نماينده مردم هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي گفت:«این قراردادی است که از طرف عده‌ای از شهروندان ایرانی با چینی‌ها بسته شده است و شیلات به دلیل کوتاهی در نظارت باید پاسخگو باشد زیرا شیلات اگر نظارت جدی بر این موضوع داشت، بي‌شك شاهد این اتفاق نبودیم. باید با عوامل این موضوع در شیلات برخورد شود».

وي افزود:«در واقع با پیگیری‌های انجام شده و ارسال دوربین‌های فیلمبرداری به محل صید ماهی‌ها به این نتیجه رسیدیم که چینی ها با کشتی های ترال خود تا اعماق بسیار زیادی در حال صید آبزیان کشور هستند و آبزیان ما را جارو می کنند».

پيشينه يك خودخواهي

تختی نژاد تشريح كرد:« این موضوع در گذشته به ندرت اتفاق افتاده بود و باید گفت که تا به حال چنین موضوعي گزارش نشده است. اما در مجموع موضوع اجاره دریا صحت ندارد و تنها موضوع باعث تاسف این است که این دریا توسط عده ای مورد سوء استفاده قرار گرفته كه به نظر من شیلات مقصر اصلی این اتفاق است. زیرا این کار خلاف در حال انجام است و کشتی های چینی به علت نبود نظارت توسط شیلات، ماهی‌ها را از بین می برند. این یعنی شیلات به وظیفه خود عمل نکرده است و باید با آن برخورد کرد».

هشدار يك بحران

اين روزها در كشور ما همه ناراضي هستند و خود را بي‌خبر از مسائل معرفي مي‌كنند ولي به نظر بايد هركس كه مسئوليتي را در هر بخشي از اين كشور برعهده مي‌گيرد به وظيفه خود به نوعي عمل كند كه شاهد اين‌گونه رويدادها نباشيم. اينكه هركدام از بخش‌هاي مربوط تقصير را برگردن ديگران بيندازند و اعلام كنند كه از موضوع خبر ندارند و كسي نيز پاسخگوي آن‌ها نيست، بهانه خوبي براي گريز از بحران‌هاي اين روزهاي ايران محسوب نمي‌شود. 

مردمي كه ولي‌نعمت مسئولان محسوب مي‌شوند از مسئولان انتظار دارند دست‌كم مقدمات يك‌زندگي ساده را مهيا كرده تا با بهره‌گيري از توان خود به يك بهره‌اي جزئي از زندگي دست پيدا كنند. صياداني كه سال‌هاست از طريق دريا رزق و روزي خود و خانواده را فراهم مي‌كنند، اين روزها گرفتار يك سودجويي شده‌اند كه اگر به زودي جلو آن گرفته نشود در آينده اي نزديك بايد شاهد مسائلي مانند كولبري، چتربازي يا ... باشيم كه تمام دستگاها را درگير خود كرده و هزينه‌اي چندين برابري براي كشور به جا خواهد گذاشت.


منبع: روزنامه قانون
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United States of America
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
جناب آقای تختی نژاد نماینده محترم بندرعباس
کدام رسیدگی؟ بازار ما دست چینی هاست! صنعت ما در دست چینی هاست! کم کم تمام نیازهای زندگی مان بدست چینی افتاده...!
چند روز پیش خودم شخصا" رفتم بازار ماهی فروشان...بدون کوچکترین دروغی بشما میگویم: در کل بازار کلا" 50-60 تا ماهی (تن) یا همان هــور یافت میشد که 4تا این ماهی فروش 5 تا آن فروش در سکوی خود داشتند واز هرکس که میپرسیدی این چه وضع ای است وچرا ماهی نیست...؟ میگفتند: مسئولین اجاره ماهی گیری را داده اند به چینی ها !!
البته چند سال پیش یعنی درسال 1374 هم شنیده بودم که شیلات در قبال دریافت 150 هزار دلار مجوز صید ترال صادر کرده بود برای 2 کشتی ENGOEI و TALEN DUCK که صاحبان آن ظاهرا" فرانسوی بودند واین کشتی ها قرار بود 3ماه بمانند وماهی گیری نمایند که خیلی زود تر رفتند و خود شخصا" تور آنها را که در محوطه ای در کشتی سازی تعمیر میکردند دیده ام که به نظر در حدود 20 تا 25کیلومتر طول داشت و 5-10 کیلومتر آن را بازمیکردند برای تعمیر...
نظرات شما
پیشخوان