تاریخ انتشار: ۰۶:۳۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دکتر پیمان مولوی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

از 80 هزارمیلیارد دلار نقدینگی محروم شدیم/ سیستم معیوب بانکی، کشور را با مشکلات بیشتری روبرو می‌کند

یک اقتصاددان می گوید: سیستم معیوب بانکی، کشور را با مشکلات بیشتری روبرو می‌کند.
از 80 هزارمیلیارد دلار نقدینگی محروم شدیم/ سیستم معیوب بانکی، کشور را با مشکلات بیشتری روبرو می‌کند
رویداد۲۴ روز گذشته بیانیه اعضای اتاق بازرگانی در ضرورت پیوستن به FATF منتشر شد. فعالان اقتصادی معتقدند اکنون زمان تصمیم گیری درمورد قانون مقابله با تامین منابع مالی تروریسم است. به زعم اتاق بازرگانی عدم پیوستن به این قانون به معنای انزوای حداقل ۱۰ ساله ایران خواهد بود.
 
دکتر پیمان مولوی مشاور ارشد سرمایه‌گذاری خارجی دانشگاه اسکس انگلستان درمورد زیرساخت‌های تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران به رویداد۲۴ می‌گوید: در حوزه تامین مالی خارج از ایران به دلیل بالارفتن ریسک سرمایه گذاری و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا میزان حجم سرمایه‌گذاری‌ها به طور محسوسی کاهش یافته است این درحالی است که ایران می‌توانست از پتانسیل ۸۰ هزار میلیارد دلار نقدینگی در بازار‌های تامین مالی جهانی بهره‌مند شود که متاسفانه با کاهش rating ایران این امر میسر نیست.

کارشناس تامین مالی و سرمایه گذاری در ادامه گفت: تامین مالی داخل ایران به دلیل سیستم معیوب بانکی که درطول سال‌ها اصلاح ساختاری درآن صورت نگرفته است ایران را درآینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد از سوی دیگر بازار سرمایه بزرگترین پتانسیل جذب منابع برای شرکت‌های متوسط و بزرگ است لذا باید به سمتی برویم که تامین مالی از طریق بازار سهام صورت گیرد که نیازمند ابزار‌های نظارتی برای جذب منابع است که خوشبختانه در فرابورس این امکان وجود دارد. با ابیهمه یک عنصر دراین میان وجود ندارد که آن هم امید به سرمایه گذاری است که باید حاکمیت درجهت تقویت آن با ایجاد شرایط خوب بین المللی و مقررات مناسب این شرایط را ایجاد کند.

او افزود: لازم است ریسک‌های اقتصادی ایران کاهش یابد که این اتفاق از طریق کاهش ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و کلان صورت می‌گیرد که پیوستن به FATF می‌تواند یکی از ابزار‌های کاهش ریسک‌های اقتصادی باشد همچنین ابزار‌های مهم دیگری مانند تعامل با دنیا نیاز است به طوریکه در شرایط فعلی اروپایی‌ها علاقه‌مند ارتباط با ایرانی‌ها هستند، اما مشکلی که وجود دارد این است که این تحریم‌ها به قدری بزرگ است که در ارتباط ما با اروپایی‌ها و دیگر کشور‌ها تاثیرگذاشته است.

مولوی به هشدار اعضای اتاق بازرگانی به ضرورت پیوستن به کنوانسیون مقابله با پولشویی اشاره کرد و گفت: این هشدار جدی است و مجلس و دولت باید نسبت به این هشدار به هوش باشند و بدانند که ما بدون تعامل با دنیا قدرت حیات اقتصادی نخواهیم داشت.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران راهکار‌های نجات بازار سرمایه از مشکلات فعلی را در ایجاد امید در اقتصاد داخلی دانست و گفت: باید امید را به اقتصاد داخلی تزریق کنیم و با معافیت‌های مالیاتی بیشتر کنیم شرایط را به سمت ثبات هدایت کنیم بازار سرمایه را از نقدینگی سطح جامعه تامین می‌کند و نقدینگی به جز ایجاد افق مثبت درجامعه میسر نخواهد بود و درصورتی که این امر محقق شد بازار سرمایه هم پوست اندازی خواهد کرد و دیدگاه‌های مثبت و روبه رشد و تعاملی با بخش خصوصی برای جذب حداکثر سود درآن شکل خواهد گرفت.

مولوی درپاسخ به این سوال که چرا هزینه سرمایه در یک بنگاه اقتصادی در ایران ۲۵ درصد است درحالیکه در ایالات متحده عربی ۴ است گفت: هزنیه سرمایه در ایران بالای ۲۵ درصد است و بازه مورد انتظار سرمایه داران بالای ۴۰ درصد است جالب است بدانید در آلمان یک شخص با ۳ تا ۴ درصد به سودآوری می‌رسد ما این عددمان خیلی بالاتر است و همین مسئله باعث شده است تا قدرت رقابت با شرکت‌های ترکیه و چینی را ازدست بدهیم که این امر نیازمند اصلاح ساختار بانکی و رهایی عدم برنامه ریزی در سیاست های مالی و پولی هستیم. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان