تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش فشارها بر روحانی برای لغو سفر به نیویورک/ جنگ لفظی حامیان و منتقدان

سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منجر به ایجاد جنگ لفظی میان منتقدان و حامیان وی شده است.
گزارش المانیتور از افزایش فشارها بر روحانی برای لغو سفر به نیویورک
رویداد۲۴ هفته اول مهرماه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود با این تفاوت که آمریکا به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت همزمان با این مجمع جلسه‌ای را با محوریت ایران و به ریاست دونالد ترامپ برگزار خواهد کرد. در شرایطی که تا ۱۳ آبان، زمانی به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا باقی نمانده است و تهران در انتظار گام‌های عملی اروپا در محافظت از برجام است به نظر می‌آید سفر روحانی به آمریکا از اهمیت ویژه یا برخوردار است که با واکنش‌های متفاوتی در ایران همراه بوده است. برخی کارشناسان از موضع تحلیل با سفر روحانی مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند چنین جلسه‌ای با حضور آقای روحانی و یا هر مقام دیگری از ایران، مشروعیت سطح بالایی خواهد داشت و غیرمستقیم این تلقی را ایجاد می‌کند که آمریکا در حال محاکمه ایران است. این در حالی است که منتقدان دیگر از موضع مخالفت با هرگونه ارتباط با آمریکا روحانی به عدم حضور در نیویورک ترغیب کرده‌اند.

المانیتور درباره اظهارات مخالفان و موافقان سفر به نیویورک نوشته است روزنامه تندرو کیهان در ایران در ابتدا این بحث را آغاز کرد. در دهم سپتامبر، این روزنامه با انتشار گزارشی به روحانی پیشنهاد داد که سفر به نیویورک را کنسل کند و از آن به عنوان فرصتی برای تحقیر دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود استفاده کند.

به گفته روزنامه کیهان، چنین تصمیمی پاسخ دندان‌شکنی به توهین‌های متناوب ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور خواهد بود. کیهان علاوه بر این سفر‌های پیشین روحانی به نیویورک را بی‌نتیجه خواند و تاکید کرد که با لغو این سفر ایران چیزی را از دست نداده است.

نخستین واکنش به درخواست این روزنامه را مشاور ارشد روحانی داد. حسام الدین آشنا با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، کیهان را نماینده گروه کوچک، اما قدرتمندی خواند که همواره به دنبال «نه گفتن به دیپلماسی» هستند خواند. آشنا تاکید کرد که سفر روحانی به نیویورک در صورت آنکه رویکرد موثری اتخاذ کند، می‌تواند سازنده باشد. او گفته است روحانی کسی نیست که تنها برای مسافرت رفتن سفر کند.

در واکنشی دیگر، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس ایران از رئیس جمهور ایران خواست تا با شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل پیام مردم ایران در دوستی و صلح را برای همه جهان ارسال کند.

ادامه انتشار مطالبی در این خصوص از سوی مقامات و رسانه ‌ا، اما نشان می‌دهد که قرار نیست این بحث تمام شود. روزنامه آرمان که یک روزنامه حامی روحانی محسوب می‌شود، با اشاره به اینکه ترامپ ترجیح می‌دهد رئیس جمهور ایران سفر به نیویورک را کنسل کند و وی تنها سخنران جلسه شورای امنیت شود، گفت: هیچ شکی وجود ندارد که حضور روحانی و سخنرانی او از موضع قدرت، کمک قابل توجهی برای پیش بردن برنامه‌های ایران خواهد بود.

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار نیز مواضع مشابهی را در حمایت از روحانی اتخاذ کرد و نوشت: عدم شرکت روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان خودداری او از مواجهه با سوالات و چالش‌های دیپلماتیک تلقی می‌شود.

روزنامه حامی دولت، اعتماد نیز در این باره نوشت: رفتن یا نرفتن روحانی به این سفر سوال نیست. منتقدان روحانی باید بدانند که عدم مشارکت روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل تنها منجر به تیره و تار شدن وجه دیپلماتیک ایران خواهد شد.

سفر روحانی به نیویورک نهایی شده است و به طور رسمی از سوی محمود واعظی رئیس دفتر وی اعلام شده است. اما فشار‌ها از سوی تندرو‌ها درباره اینکه وی چگونه باید در این نشست شرکت کند همچنان ادامه دارد. در همین حال پیام آشکاری نیز از سوی احمد جنتی رئیس قدرتمند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به روحانی ارسال شد و وی به روحانی هشدار داد که خاطر داشته باشد که رهبر ایران هشدار داده است که هیچ کس از هیات ایران اجازه مذاکره با آمریکا را ندارند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، روحانی ، برجام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان