تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
جزییات سانسور نوحه یزدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نوحه‌خوان یزدی: گفتند نوحه شما باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود!/ سازمان تبلیغات شعر را تغییر داد

سروش رحمانی مداح معروف یزدی می‌گوید سازمان تبلیغات یزد بخشی از شعرمان را به دلیل اینکه ممکن بود باعث ایجاد مشکل از سوی منافقین علیه کشور شود را حذف کردند.

ماجرای سانسور عزاداری یزدی‌ها چه بود؟/ نوحه‌خوان یزدی: سازمان تبلیغات بخشی از شعرمان را حذف کرد

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: خبر سانسور نوحه مراسم عزاداری امام حسین (ع) در هیات کوچه بیوک یزد در مسجد حظیره که گویا تلویزیون یزد از پخش آن خودداری کرده بود، از اخبار عجیبی بود که در ماه محرم به گوش رسید. منابع محلی گفته‌اند هر ساله رسم بر این است که هیات‌های عزاداری یزد روز تاسوعا درمسجد حظیره یزد جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند و چندین سال است که صدا و سیما نیز این عزاداری را پوشش می‌دهد، با اینهمه امسال به خاطر حضور سروش رحمانی و مصطفی محسن زاده دو نوحه خوان یزدی که اشعار آنها مطابق میل صداوسیما نبوده، این عزاداری از تلویزیون سانسور شده است. در این میان نیز یادداشتی منتسب به امام جمعه یزد نیز منتشر شد که در آن نوشته شده بود جلوی این دو مداح گرفته شود و تاکید شده بود که اگر این دو مداح هدایت نمی‌شوند، گروهشان منحل شود!

سروش رحمانی نوحه خوان معروف یزدی به رویداد۲۴ گفته است: اختلاف نظری که در مدیریت هیات بود، باعث شد نتوانیم عرض ارادت داشته باشیم و آنطور که باید نوحه‌خوانی انجام دهیم.

رحمانی می‌گوید: گفتند در هیات حظیره یزد با آقای محسن زاده همکاری نداشته باشیم اما در هیات آبشور یزد به دلیل نداشتن نوحه خوان و به رسم جوانمردانه و انسان دوستانه بار دیگر با آقای محسن زاده همسو شدیم و در آن هیات مشغول نوحه‌خوانی شدیم.

گفتند با نوحه شما منافقین علیه کشور جوسازی می‌کنند

رحمانی با بیان اینکه بخشی از شعرمان را که جنبه خاکستری داشت مجبور شدیم حذف کنیم، تصریح کرد: البته به نظر ما که اصلا اینگونه نبود اما از نظر دوستان در سازمان تبلیغات یزد بخشی از شعر باعث تشویش اذهان عمومی می‌شد و گفتند برخی از آن‌ها را تغییر دهید، مانند بخشی از شعر که الله الله بود و می‌گفتند شاید باعث یادآوری برخی از موارد برای منافقین باشد و بخواهند علیه کشور جوسازی کنند.

شعرمان را تغییر دادیم

رحمانی با بیان اینکه هیچ‌گاه محدودیتی برای خوانندگی نداشتیم، می‌گوید: سازمان تبلیغات استان یزد جلسه‌ای را برگزار کرده بود که آقای محسن‌زاده نیز در آن جلسه حضور داشت و بنده نیز مطلع بودم که در آنجا اعلام کردند که بخش‌هایی از شعر باید حذف و تغییر پیدا کند که ما نیز همین کار را انجام دادیم و شعر تغییر یافته را هم اجرا کردیم.

مداح نیستیم، خواننده و آهنگسازیم

این نوحه خوان ادامه داد: کار ما انتقادی و سیاسی نیست اما به دلیل اینکه قرعه اینکار به نوعی به نام ما خورده است، مردم برداشت‌های سیاسی می‌کنند و به نظر ما این نوحه‌خوانی‌ها آنقدرها هم عریان و خاکستری نیست و اگر اکنون برخی از محدودیت‌ها مطرح می‌شود به دلیل عقبه و نوحه‌هایی است که خوانده‌ایم مانند سرو آزاده و... لذا همین عقبه باعث می‌شود نوحه خوانی‌های کنونی مردم را به سمت و سوی گذشته ببرد. همینجا باید این نکته را هم بگویم که بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ما مداح هستیم اما مداح نیستیم و شغل اصلی ما آهنگسازی و خوانندگی است و فقط در شب‌های محرم نوحه‌خوانی می‌کنیم. البته این را هم بگویم که مداح با نوحه خوان هم کاملا متفاوت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
4
5
مردم از سبك شما استقبال كردند يعني شما كارتون درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
این حرف شما یعنی مقبولیت عمومی به معنای حقانیت است! در حالی که بسیار در تاریخ داریم که همین مقبولیت عمومی در مقابل حرکت انبیا و اولیا قرار گرفته است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
1
1
آفرین بر شما
... از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
2
آقای رحمانی و محسن زاده واقعا بی نظیرن. ریتم و آهنگ دلنشین همراه با صدای زیبا و شور و حالی که تو کارهاشون هست باعث شده مردم همه نقاط ایران مشتاقانه بهشون گوش بدن. من با نوحه الله الله شناختمشون ولی بقیه کارهاشون هم گوش دادم و همگی عالی بودن. نفسشون گرم و اجرشون با سید الشهدا
نظرات شما
پیشخوان