تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷
شمر زمانه را بشناس؛

لزوم مقابله با گروه‌های تروریستی در خارج از مرزهای ایران

حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، برگ دیگری از اقدامات تروریستی گروه‌هایی است که اگر با آنان مبارزه مقتدرانه صورت نگیرد، دامنه تاثیرگذاری‌شان به داخل کشور گسترده می‌شود.
شمر زمانه را بشناس/
رویداد۲۴ حمله تروریستی روز گذشته در جریان رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، برگ دیگری از کارنامه سیاه اقدامات تروریستی توسط گروه‌هایی است که اگر با آنان در خارج از کشور، مبارزه عملی و مقتدرانه صورت نگیرد، دامنه تاثیرگذاری‌شان به داخل کشور گسترده می‌شود و هر روز و هر شب، می‌تواند زمانی برای وقوع حملات تروریستی باشد.
 
سال‌هاست که منطقه غرب آسیا درگیر بحران بزرگ جنگ‌های داخلی یا به عبارتی جنگ‌های نیابتی است که با ظهور گروه‌های تکفیری و به ویژه گروه تروریستی داعش، اوج رذیلت‌ها و خشونت‌ها علیه بیگناهان مشاهده شده و کشور‌های مختلفی را درگیر در این غده سرطانی کرده است که عدم اقدام مناسب و به جا، می‌توانست و می‌تواند بازه تاثیرگذاری این غده را بیش از پیش کند.

ظهور داعش و امثال آن که داعیه‌دار اسلام واقعی بودند و البته ضربات فراوانی به وجهه اسلام زدند و با خشونت گسترده و اقدامات تروریستی، به ترویج ترور و کشتار بی‌رحمانه پرداختند، در حالی بود که آنها از حمایت همه جانبه کشور‌های قدرتمند و ثروتمند جهان همچون آمریکا و عربستان برخوردار بودند و این واقعیت را روشن کرد که اولویت امروز جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با داعش و هم پیمانانش بوده و هست و در واقع حفظ امنیت و مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی و به ویژه داعش، مبارزه با شمر زمانه به حساب می‌آید.

اقدامات رذیلانه گروه‌های تروریستی مذکور در کشور‌های سوریه و عراق و تهدید علنی مرز‌های جمهوری اسلامی و حمله به برخی مواضع ایران، موجب شد جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد با این تهدید که تا نزدیکی مرز‌های غربی کشور حضور یافته و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در کشور بوده و منافع ملی ایران را تهدید می‌کند، مقابله کند.

حضور ایران در سوریه و عراق و اقدام عملی برای مبارزه با داعش و کاهش قدرت این گروه و سرکوب آن در بسیاری از نقاط منطقه، پس از آنکه برخی حملات تروریستی برنامه‌ریزی شده در مجلس و حرم امام خمینی (ره)، این واقعیت را آشکار کرد که مقابله عملی در خارج از مرز‌ها با داعش، برای پیشگیری از مقابله با آن گروه تروریستی در داخل کشور بود و نتیجه مبارزه در خارج، کاستن از حجم تلفات داخلی بود.
 
شاید برخی اوقات، هزینه برای ایجاد امنیت ملی و مقابله با گروه‌های تروریستی در خارج از کشور، مبالغی را بر کشور تحمیل کند، اما چشم پوشی از امنیت همسایگان و عدم ورود به موضوعات مخرب امنیت در منطقه، قطعا دامنگیر امنیت داخلی نیز خواهد شد و کشور را با هزینه‌های سنگین‌تری روبرو خواهد کرد اما یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌های آگاه و فهیم در هر دوره، زمان شناسی و وقوف به رخداد‌های زمانه و تشخیص عوامل و عناصری است که بر ایجاد آن رخدادها، موثر بوده و زمینه‌ساز یا تسری‌بخش آن‌ها می‌شوند. انسان‌های دارای ویژگی‌های مذکور، حائز این توانایی هستند که اولویت‌ها را در هر مقطع و زمان، تشخیص داده و در جهت انجام اقدام موثر و راهگشا بکوشند.
 
عدم تشخیص اولویت‌ها و اتخاذ تصمیم نامناسب، سه مرحله مهمی است که منجر به عدم شناخت از «شمر زمانه» شده و تاثیرات اسف‌بار فراوانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت در پی دارد.

یکی از سخنان ماندگار شهید مرتضی مطهری که بار‌ها و بار‌ها توسط رسانه‌ها منتشر شده، در رابطه با همین موضوع یعنی زمان شناسی و تشخیص اولویت‌ها در هر دوره و زمانی است؛ بدین معنی که افراد بتوانند به جایگاهی دست یابند که متناسب با اتفاقات زمان زیست خود، اولویت‌ها را تشخیص داده و با علم به وقایع، کنش یا واکنش مناسب را برگزینند. شهید مطهری می‌گوید: «شمر ۱۴۰۰ سال قبل مرد شمر امروزت را بشناس.»
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان