تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

علت گرانی چند برابری قیمت‌ها در دیجی کالا چیست؟/ مدیرعامل دیجی کالا: نمی‌توانیم روی قیمت ۶۰۰ هزار کالا نظارت کنیم!

دیجی کالا مدتی است که نه تنها تخیف‌های قیمتی شامل اجناس آن نمی‌شود، بلکه اجناس آن گرانتر از دیگر سایت های اینترنتی و بازار به فروش می رسد. کمپینی در فضای اجتماعی با هشتک نه به خرید از دیجی کالا راه افتاده است که در اعتراض به سیاست های جدید این شرکت بوده است.
رویداد۲۴ المیرا بابایی: پربازدیدترین سایت فروش کالا این روزها منتقدان زیادی دارد. در روزهای گذشته تفاوت قیمت در سایت دیجی‌کالا با نمایندگی‌های فروش و دیگر سایت‌ها آنقدر زیاد بود که کاربران در فضای مجازی با انتقاد از این سایت، هشتگ تحریم دیجی‌کالا را درست کردند.
 
بررسی خبرنگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد قیمت اکثر محصولات خانگی، بهداشتی، برقی و ... در دیجی کالا بیشتر از دیگر سایت‌ها و حتی نمایندگی‌های رسمی آن بود. برای مثال قیمت یخچال سامسونگ دو قلوی سیلور در دیجی کالا تا روز گذشته ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود درحالی که قیمت نمایندگی آن در بازار امین حضور ۱۵ میلیون و ۵۰۰ است. دیجی‌کالا پس از انتقاد کاربران قیمت این مدل یخچال از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تغییر داده است.
 
دیجی کالا
تونر چاپ نیز از دیگر وسایلی است که قیمت آن در دیجی کالا با سایت‌های دیگر و بازار تفاوت چشمگیری دارد فروشگاه اینترنتی مالس تونر آبی رانیکا مدل A125 را با قیمت ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رساند، اما دیجی کالا همین محصول را ۱۷۰ هزار تومان فروخته است.

دیجی کالا

قیمت محصولات صوتی تصویری هم در دیجی‌کالا مشابه کالاهای دیگر است. قیمت اسپیکر خودرو پایونیر مدل TS-6975 v3 تا روز گذشته در این سایت یک میلیون و ۳۹۹ هزار تومان بود که بعد از افزایش انتقادها، قیمت آن به ۱ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان تغییر کرد. قیمت این کالا در اوج گرانی دلار در فروشگاه‌های دیگر ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بوده است.
 
دیجی کالا
کاربران در توئیت‌های خود البته به قیمت محصولات دیگر نظیر کالاهای آرایشی بهداشتی، کامپیوتر، پوشاک و کیف و ... اشاره کرده بودند و از نهادهای ناظر درخواست رسیدگی داشتند. این سایت البته برخی محصولات خود نظیر کوله‌پشتی شیائومی را از موجودی خود حذف کرده است.

دیجی کالا
 
دیجی کالا
 
گوشی تلفن در روزهای گذشته در سایت دیجی‌کالا موجود نبود اما بعد از تغییر نرخ ارز، گوشی تلفن نیز به محصولات قابل فروش این فروشگاه اضافه شد. سعید محمدی مدیرعامل دیجی کالا به رویداد۲۴ می‌گوید گوشی‌های فوق مربوط به برند الفون و بلو بوده و از یک ماه قبل این برند‌ها در سبد موجودی دیجی کالا قرارداشته است و به تازگی موجود نشده‌اند.
 
مدیرعامل دیجی کالا: قیمت بالا می‌دهند، ما هم گران‌تر می‌فروشیم

محمدی مدیرعامل دیجی درمورد اعتراضات مردم در فضای مجازی نسبت به گران‌تر بودن کالا‌های دیجی کالا از بازار گفت: مردم فکر می‌کنند دیجی کالا تولیدکننده یا صاحب برند است، درحالیکه یک خرده فروش است و کالا را از تامین کننده می‌گیرد و به دست مصرف کننده می‌رساند. این یعنی اگر دیجی کالا قیمت را از تامین کننده کالا کم بگیرد، قیمت فروش را هم کم خواهد کرد و بالعلکس اگر کالا را با قیمت بالا بگیرد مجبور است آن کالا را با قیمت بالاتری ارائه کند و حتی اگر نتواند کالایی را تامین کند آن کالا را ناموجود اعلام می‌کند.

محمدی گفته است: دیجی کالا حاشیه سود مشخص دارد و در حال حاضر ۶۰۰ هزار قلم کالای متنوع در این سایت وجود دارد که باید براساس شرایط نامساعد بازار فعالیت کند. در حال حاضر شرایط بازار حالت عادی ندارد و هیچ محصولی قیمت متعادل ندارد، برای مثال می‌گوئید قیمت یخچال ساید بای ساید دو قلوی سامسونگ در بازار ۱۵ میلیون و ۵۰۰ است و دیجی کالا ۱۷ میلیون و ۴۰۰ را می‌دهد. این در حالی است که برخی فروشندگان در بازار آن را تا ۲۵ میلیون تومان فروخته‌اند. در حالیکه ما اگر کالا را از تامین کننده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ بگیریم، بدون هیچ حاشیه سودی آن را عرضه می‌کنیم. با اینهمه قول می‌دهم اگر کسی کمتر کالا را داد، قیمت‌ها را کم کنیم. اگر هم شما کسی را پیدا کردید که قیمت پایین‌تر به ما بدهد، ما قیمت‌هایمان را تغییر می‌دهیم.
 
مدیرعامل دیجی کالا: نمی‌توانیم روی ۶۰۰ هزار کالا نظارت قیمتی کنیم
 
خبرنگار رویداد۲۴ برای بررسی بیشتر، قیمت نمایندگی‌ها را بررسی کرد و لیست قیمت پائین‌تر چند نمایندگی را برای مدیرعامل دیجی‌کالا ارسال کرد. محمدی در پاسخ اعلام کرد این نمایندگی که از آن قیمت گرفته‌ایم، به صورت غیرقانونی کار می‌کند و فاکتور رسمی نمی‌دهد؛ یعنی ابتدا قیمت مصرف کننده را در فاکتور لحاظ می‌کند، سپس مبلغ باقیمانده را از دستگاه کارتخوان یا نقدی  از خریدار اخذ می‌کند. این کار را هم برای فریب دادن سازمان‌های نظارتی انجام می‌دهند، اما فاکتور‌های ما اینگونه نیست و به صورت کاملا قانونی است بنابراین قیمت یخچال‌های نمایندگی‌ها از ما کمتر است.
 
محمدی علت دیگر قیمت‌های بالای دیجی‌کالا را فروشندگانی می‌داند که در این سایت اقدام به فروش کالای خود می‌کنند و می‌گوید: نمی‌توانیم روی ۶۰۰ هزار کالا نظارت قیمتی کنیم. در نهایت اگر فروشنده‌ای قیمت غیرمعقولی ارائه کند یا او را بلاک کرده یا به او تذکر می‌دهیم که به نظر می‌رسد درمورد یخچال دو قلوی سامسونگ باید این کار را انجام دهیم.

پاسخ نمایندگی‌ها به دیجی کالا

برای پیگیری ماجرا، موضوع را از نمایندگی بوش جویا می‌شویم و مسئله صدور فاکتور غیررسمی را مطرح می‌کنیم، او پاسخ می‌دهد درحال حاضر بیشتر نمایندگی‌ها و حتی مغازه‌های امین حضور با اینگونه فاکتور‌ها کار می‌کنند و حتی کارخانه هم برای ارائه جنس به نمایندگی‌های خود دو نوع فاکتور می‌دهد یکی فاکتور مصرف کننده و دیگری فاکتور ما به التفاوت قیمت و این کار خلافی نیست.

نمایندگی بوش: مگر می‌شود همه تخلف کنند و فقط دیجی کالا راه درست برود؟

مسئول نمایندگی فروش بوش می‌گوید مگر می‌شود تمام مغازه‌های امین حضور کار خلافی کنند و تنها دیجی کالا راه درست برود؟ چنین چیزی ممکن نیست. او البته مدعی می‌شود که بیشتر اجناس دیجی کالا از بانه می‌آیند و به همین خاطر است که جنسی که در نمایندگی موجود نیست، دردیجی کالا فروخته می‌شود!

سامسونگ جنسی به دیجی کالا نفروخته است!

خبرنگار رویداد۲۴ همان سوال را از نمایندگی سامسونگ مطرح می‌کند و می‌پرسد چرا قیمت‌های دیجی کالا با قیمت‌های نمایندگی سامسونگ تفاوت دارد. پاسخ می‌شنویم که در چند ماه گذشته شرکت سامسونگ جنسی به دیجی کالا نفروخته است.

نمایندگی ال جی: دیجی کالا اجناس خود را ۲ برابر می‌فروشد

ماجرا را از نمایندگی ال جی پیگیری می‌کنیم، مسئول نمایندگی گلدیران پلاس شعبه شریعتی به رویداد۲۴ می‌گوید: قیمت یخچال LG مدل TF330 که دیجی کالا به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان زده است را نمایندگی با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ به فروش می‌رساند که این رقم نزدیک به دو برابر است. این درحالی است علیرغم اینکه گفته می‌شود نمایندگی‌ها جنس در انبار ندارند، اینگونه نیست و این کالا موجود است و فاکتور رسمی هم برای فروش آن داده می‌شود و باید دید کالایی که دیجی کالا ارائه می‌کند چه ضمانت نامه‌ای دارد اگر ضمانت نامه گلدیران نباشد که معلوم است جنس بانه‌ای است اگر هم ضمانت گلدیران داشته باشد، مشخص است که قبلا جنس را خریداری کرده و آن را نفروخته است و اکنون برای فروش گذاشته است و از آنجایی که می‌داند جنس در بازار کم است مصرف کننده مجبور به خرید می‌شود و سود دوبرابری را از آن خود می‌کند.
 
دیجی کالا
از نمایندگی دیگر گلدیران پلاس موضوع مدل یخچال‌ها پیگیری می‌کنیم. او به رویداد۲۴ می‌گوید بعضی مدل یخچال‌ها در بازار به موجود نیست و تمام اجناسی که از این دست مدل‌ها در بازاربه فروش می‌رود، از بانه می‌آیند.
 
از او درباره قیمت یک مدل یخچال دیگر به نام TF-580 را جویا می‌شوم. گلدیران آن را با مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد، درحالیکه قیمت همین مدل در دیجی کالا تا روز گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود که در حال حاضر آن را ناموجود اعلام کرده است.

مغازه‌های خرده فروش مشتری دیجی کالا هستند نه نمایندگی‌های رسمی

یکی دیگر از نمایندگی‌های ال جی به رویداد۲۴ می‌گوید: نمایندگی رسمی ال جی هیچ کالایی به تازگی به دیجی کالا نداده است و در وضعیتی که کالا در بازار کم است، این منطقی نیست که یک نمایندگی اجناس خود را ناقص کند و به سایت دیگری بدهد لذا کسانی که محصولات ال جی را می‌فروشند یا مغازه‌های تک فروشی هستند که با دیجی کالا همکاری دارند و جنس خود را دراین سایت به فروش می‌رسانند یا اینکه اگر خود دیجی کالا فروشنده آن باشد، از قبل از گرانی‌ها خریده و اکنون با قیمت بالاتر به فروش می‌رساند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
27
سلام. متاسفانه دیجی کالا وضعیت بسیار ناخوشایندی پیدا کرده است. تجربه بنده چند وقت قبل این بود که چند کالا سفارش دادم و پولش را نیز در زمان سفارش پرداخت کردم ولی متاسفانه بعد از 3 بار تغییر دادن کالاها به علت اعلام عدم موجودی توسط دیجی کالا نهایتا بعد از حدود یک ماه مجبور شدم کل سفارش ها را کنسل کنم. جالب است که همان کالا را در سایت با قیمت بالاتر از زمان سفارش من داشتند ولی می گفتند کالا موجود نیست. دروغ به این بزرگی!!!
ف،ك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1
25
متاسفانه ديجى كالا با اين اقدامات محبوبيت خودش رو از دست داده!...من از مشتريانش بودم كه ديگه ازش خريد نميكنم!
اخيرا تجربه ى گرانفروشى شون در دو سه مورد از كالاها اعم از آرايشى بهداشتى و لباس و...داشتم!
فرشاد مهیاری
|
Russian Federation
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
15
با سلام، کاملا درسته قیمتها در دی جی کالا اصلا توجیح منطقی نداره و متاسفانه توی هر خونه هم حداقل دو تا سه نفر سفارش کالا دادن
قیمتها اصلا اصولی نیست ولی چون بزرگترین سایت خرده فروشی تو ایرانه کماکان یه عده هستند هنوز هم سفارش میدن .
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
0
16
باسلام. به تمام افرادی که قصد خرید کالا از دیجی کالا دارند توصیه اکید میکنم حتما قبلش از قیمت اون کالا در بازار مطلع بشن تا سرشون کلاه نرود
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
1
15
باعث تمام گرانیها امثال این شرکت ها هستن خون مردم تو شیشه میکنن بازم یه عده مرن میخرن
پژمان
|
United States of America
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
4
6
اگر در تمام عمس ها دقت کنید جنس ها هیچ کدام برای دیجیکالا نیست بلکه برای افراده دیگری هست که در دیجیکالا جنس میفروشند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
1
5
با سلام خدمت دوستان
اینکه نمایندگی ها فاکتور رسمی نمیدن فرمایش مدیرعانل دیجی کالا درسته دیجی قیمتاش با 9 درصد مالیات ارزش افزوده لحاظ میشه که این خودش باعث بالا رفتن قیمت نسبت ه فاکتورهای غیر رسمی میشه.
من خودم چندین ساله از دیجی میخرم دیجی کالا واسطه فروش هست نه تولید کننده.این شرکتها هستن دارن افزایش یمت پلکانی میدن
موفق باشید
یک حسابدار
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
1
4
من یک فروشنده در دیجی کالا هستم
محصولی روی جهت فروش در سایت ۱۳۴۰۰۰ تومان زدیم با تصور اینکه 12 درصد از این سهم دیجی کالاست در حالی که در صورتحسابش هزینه پردازش و بسته بندی هزینه هزینه تحویل کالا و مالیات بر ارزش افزوده در آمد خودشون رو هم از این مبلغ کسر کردند و در نهایت 951088 تومان قرار به ما پرداخت کنند این در حالیه که هزینه پستی از خریدارم دریافت میشه و ما یک هزینه پستی هم جهت ارسال به دیجی کالا پرداخت میکنیم از این رو ما هم قیمهامون رو برای جبرای این قضیه به 180 هزار تومان تغییر دادیم
جریان اینه داداش
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
5
با سلام
من مشتری چندین ساله دیجی کالا بودم و همیشه به علت کمبود وقت مجبور بودم ازش خریدامو بکنم تا اینکه متوجه شدم دیجی کالا واسطه شده و جنس مورد نظر توسط فروشگاه دیگه ای تامین میشه و از همون زمان بود که قیمت جنسها حتی 3 برابر شد و واقعا دیگه توجیح اقتصادی نداره اگه بخواین ازش خرید کنید من که پشیمون شدم...
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
3
من لوازم خانگی ناسا الکتریک خریدم چون قیمتش از تمام سایتها پاینتر بود وقتی به دستم رسید جعبه خیلی مناسب نبود و درجه ۲ بود بعد از چند ماه کالا براش مشکل به وجود اومد بردم گارانتی ناسا گفتن این محصول گارانتی نداره و شامل گارانتی شرکت ناسا نمیشه و شرکت ناسا تو سایش هم اعلام کرده که کالاها با این مارک تو دیجی کالا رسمی وارد نشده و به این شرکت ارتباطی نداره من گول چند هزار تومان ارزونی دیجی کالا رو خوردم متاسفانه دیجی کالا مثل قدیم نیست و به خیلی ها الکی پنل داده
یه بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
1
2
بابا از دیجی کالا جنس نخرید! هرچی آت آشغال هستو میندازن بهتون! من 2 بار خرید کردم هر دوبارشم آت آشغال تحویل دادن.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
4
شهریور ۱۳۹۸ یک ساعت خریدم از دیجی کالا که دیجی گفته بود قیمتش ۸۰۰۰۰ تومان هست با تخفیف ۳۰۰۰۰۰ تومان میشه درحالی که فرداش رفتم توی بازار و همون ساعت رو ۲۸۰۰۰۰ تومن به فروش میرسوند.. به تخفیف های دروغش اعتماد نکنید
Sa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
2
قیمت قلم نوری که تا دو ماه پیش 600 تومن بود به 4 میلیون 800 تومن افزایش دادن . بخدا این کلاهبرداریه محثه . حتی اگر دیجی کالا واسطه واسطه واسطه هم باشه این قیمتا واقعا نجومیه و توجیهی نداره. متاسفم برای اون عده ساده لوحی که تن به سفارش میدن و باعث بالاتر شدن نرخا میشن.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
اقا من یه تفنگ نرف امریکا سفارش دادم قرار بود دو روزه برسه بعد یک هفته با کلی ذوق منتظر موندم دیدم پیام دادن سفارش شما لغو شد و کالا شما ناموجود است اصلا دیجی کالا دیده مشتری هاش زیاد شده و مردم بهش عادت کردن هر نوع سازی میزنه و ملت باید باهاش برقصن
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
0
دورود. عجیبه واقعا عجیبه اولا نوع کلام و شیوه سخن گفتن برخی ها واقعا فراتر از بده... من تا به امروز به شخصه نزدیک به 200 میلیون تومان از دیجی کالا خرید کردم از تلویزیون و یخچال گرفته تا موبایل و وسایل خانگی و خورد و شخصی حتی یک مشکلی که دوستان مطرح کردند رو بنده نداشتم. حالا جالب اینجاست که طرف بخاطر یک سیم شارژر موبایل ناچیز کلیت این پرتال رو زیر سوال میبره!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان