تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

جهش ۵۶۶۰ واحدی شاخص بورس در رالی جدید/ بازگشت رونق به بازار با چشم‌انداز مثبت به گزارش‌های شش ماهه

در جریان معاملات امروز بورس تهران شاخص کل پس یک استراحت پنج روزه که افت ۲۰ هزار واحدی را تجربه کرده بود، مجددا به مدار صعودی بازگشت. در این بین اقبال فعالان بازار سهام به گروه‌های دلاری سبب افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در نمادهای مطرح این گروه‌ها بود.
جهش ۵۶۶۰ واحدی شاخص بورس در رالی جدید/ بازگشت رونق به بازار با چشم‌انداز مثبت به گزارش‌های شش ماهه
رویداد۲۴ پس از پنج روز استراحت امروز بورس تهران مجددا فضای معاملاتی داغ و پُرحجمی را تجربه کرد. از این رو امروز شاهد ورود بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط اشخاص حقیقی به بازار بودیم که حجم زیادی از این پول به گروه فلزات اساسی و پتروشیمی سرازیر شد.از سوی دیگر اما کم توجهی به نمادهای کوچکتر بازار از جمله سیمانی، ساختمانی و خودرویی سبب تداوم روند نزولی شاخص هم وزن شد.

البته گفتنی است در ساعت پایانی دادوستدها شاهد افزایش عرضه در اغلب نمادها و برچیده شدن صفوف خرید بودیم که سبب عقبگرد ۵۰۰ واحدی شاخص در آخرین دقایق شد. البته از آنجایی که ارزش معاملات خرد امروز به میزان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید می‌توان گفت ادامه روند صعودی شاخص بسیار محتمل خواهد بود.
 

بازار در بزنگاه گزارش‌های شش ماهه

شاید یکی از اصلی ترین دلایل کارشناسان به اصرار بر تداوم رشد بازار، انتظار مثبت به گزارش های شش ماهه شرکت ها باشد. نگاه کوتاه به سودآوری شرکت در شش ماهه گذشته می تواند نقشه راه را تا پایان سال روشن کند. در این بین شاید جهش یکباره قیمتی در سه نماد معدنی «کچاد»، «کگل» و «ومعادن» بی ارتباط با گزارش شش ماهه این شرکت‌های دلارمحور نباشد. از این رو این روزها بیش از هر زمان دیگری نگاه فعالان بورسی به کدال و انتشار گزارش های شش خواهد بود. البته گفتنی است آنچه که در گزارش های شش ماهه شرکت های دلارمحور خودنشانی خواهد کرد تسعیر نرخ ارز با دلار نیمایی است. از این با شروع گزارش دهی از سوی شرکت مجددا معاملات داغی را در تالار شیشه ای تجربه خواهیم کرد.
 

نگاه بورس به دلار 14 هزار تومانی

یکی از پُررنگ ترین اخباری که این روزها در حوزه بازار سرمایه دست به دست می شود، ورود بیش از 500 هزار کد جدید معاملاتی به گردونه دادوستدها است. در نتیجه بسیاری از رفتارهای هیجانی چند روز اخیر بورس تهران وابستگی مستقیم با ورود افراد کمتر حرفه ای به این بازار داشت. یکی از این رفتارهای هیجانی تازه واردان، وابستگی ذهنی بورس به دلار بود. چراکه افراد تازه وراد بر این تفکرند که با بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد، بورس نیز باید به پا خیزد و با هر افتی از سوی بازار ارز، بورس نیز باید عقب نشینی کند که این موضوع یکی از دلایل اصلی شکل گیرری رفتار دسته جمعی از سوی سهامداران حقیقی در بازار سهام است.

اما نکته ای که در میان مغفول می ماند عدم تبعیت بورس از دلار 14 یا 15 هزار تومانی است. بررسی ها و تحلیل صورت های مالی شرکت های دلار محور نشان می دهد که این شرکت ها نرخ دلار را در گزارش های خود هفت یا هشت هزار تومان در نظر گرفته اند. از این رو تبعیت از افزایش نرخ دلار در ارقانم بالتر از 10 هزار تومان توجیهی پیدا نمی کند. از این رو می توان گفت تصمیمات خلق الساعه برخی اشخاص حقیقی کم تجربه که بر مبنای حرکت دلار در رقم های بالا رقم می خورد، مبنای تحلیلی و بنیادی ندارد.
 

دلیل افزایش عرضه در پایان بازار چه بود؟

یکی از نکات جالب بازار امروز افزایش فشار فروش در لحظات پایانی و برچیده شدن صفوف خرید در برخی نمادها بود. گفتنی است این اتفاق سبب تشکیل جو هیجانی منفی اما کم رنگی در کل بازار شد که به افت بیش از 500 واحدی شاخص از ارتفاع 181 هزار واحد شد. به نظر می رسد مهمترین عامل افزایش فشار فروش در انتهای بازار امروز، شناسایی سود از سوی اشخاص حقوقی بود. این نکته را باید در نظر گرفت این گروه در روزهای متعادل بازار نمی توانند به راحتی اقدام به فروش کنند و تنها در صف خرید است که فروش اشخاص حقوقی تاثیر منی بر سهم نخواهد گذاشت. در نتیجه نباید این افت اندک شاخص در پایان بازار را جدی گرفت.
 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد 5662 واحدی (معادل 3.23 درصد) قله 180 هزار واحد را پس گرفت. این درحالی است که شاخص هم وزن به دلیل افت قیمتی اغلب نمادهای گروه های کوچک بازار افت قابل توجهی نسبت به سایر نماگرها را تجربه کرد و با تنزل 200 واحدی (معادل 0.7 درصد) به ارتفاع 29 هزار واحدی بازگشت.

در این بین بیش از پنج میلیارد و 350 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 858 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان یک هزار و 100 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در ادامه روند ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام که از اواخر خردادماه آغاز شده، امروز نیز اشخاص حقیقی بیش از 140 میلیارد تومان پول جدید به بازار آوردند. در نتیجه در مجموع سه ماهه تابستان شاهد ورود بیش از دو هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام بودیم. به عقیده کارشناسان با انتشار گزارش‌های مساعد شش ماهه از سوی شرکت‌ها، موج جدیدی از تقاضاها در بازار شکل خواهد گرفت.
 

ترین‌های بورسی

اما در بین صنایع بازار، گروه محصولات شیمیایی، بانکی و فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معاملات مثبت و پُرحجم «فولاد»، «فارس»، «فملی» و «پارس» هرکدام به ترتیب 542، 515، 301 و 272 شاخص کل را تقویت کردند.
 

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس از رشد جانماند و با افزایش 49.5 واحدی (معادل 2.5 درصد) خود را به ارتفاع دو هزار و 31 واحد رساند. در این بازار نیز یک میلیارد و 200 میلیون ورقه بهادار به ارزش 509 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 271 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند. از سوی دیگر معاملات نسبتا پُرحجم و منفی در نماد «ذوب» سبب افت بیش از هفت واحدی شاخص فرابورس شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، بازار ، معاملات
نظرات شما
پیشخوان