تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
نماینده تهران در گفت‌وگو رویداد۲۴:

شهردار تهران با سایر شهرداران متفاوت است/ کمیته بررسی بازنشستگی شهردار تهران در مجلس تشکیل شده است

عضو مجمع نمایندگان تهران معتقد است شهردار تهران به دلیل جایگاه و موقعیتی که دارد نباید مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شود.

شهردار تهران با سایر شهرداران متفاوت است/ کمیته بررسی بازنشستگی شهردار تهران در مجلس تشکیل شده است

رویداد۲۴ ماجرای منع به کارگیری بازنشستگان به استخوان لای زخم تبدیل شده است؛ شاید این موضوع در شهرداری تهران بیش از همه حاشیه‌ساز شده است. اگر بنا به خروح افشانی باشد، تا استقرار شهردار بعدی، در زمان کمتر از دو سال، چهار شهردار جابجا شده است و با احتساب حضور سرپرست بعدی دو شهردار دیگر باید در ساختمان بهشت مستقر شوند. اصلاح‌طلبان زیاد موافق آشفتگی در مجموعه شهری نیستند و هنوز هم پاسخ استفساریه مجلس برای بررسی موضوع به شورای شهر نرسیده تا تکلیف نهایی مشخص شود.

در روز‌های گذشته ۲۱ نماینده شورای شهر تهران با ۳۰ نماینده تهران در مجلس دیدار کردند تا برای جلوگیری از آشفتگی مدیریت شهری به راهکار مشترکی برسند و وضعیت شهردار تهران با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگی مشخص شود.

اعضای شورای شهر هرکدام استدلال خود را نسبت به نگاه قانون به حضور شهردار تهران بیان کرده‌اند؛ حسن رسولی گفته بود: «برداشت ما درشورای شهراین است که این مصوبه شامل حال شهردارتهران نمی‌شود، زیرا شهردار تهران براساس قانون به اتفاق سه نفر دیگر از مسئولان نسبتا ارشد مدیریتی کشور همتراز وزرا تعریف شدند. این ۴ نفر رئیس دفتر رئیس جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی امنیت ملی و شهردار تهران هستند.»

محمدجواد حق شناس نیز اینگونه گفته بود که «قانون انتخابات شهرداران که مصوب سال ۱۳۷۱ است، قانون خاص به حساب می‌آید و بنا بر یک قاعده مسلم حقوقی، قانون عام که بعداً تصویب می‌شود، نمی‌تواند قانون خاصی که پیش‌تر تصویب شده را نسخ کند مگر اینکه این استثناء در قانون آمده باشد که درباره این موضوع چنین استثنائی نیامده است.»

استدلال دیگر اعضای شورای شهر نیز بیشتر بر همین پایه بود؛ استدلال‌هایی که گفته شده در جلسه مشترک توسط اعضای شورای شهر برای نمایندگان تهران مطرح شده تا آنها بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. علی نوبخت حقیقی نماینده تهران که یکی از حاضران این جلسه بوده، به رویداد۲۴ گفته است: در این جلسه در رابطه با قانون منع بکارگیری بازنشستگان و چگونگی شمولیت آن برای شهردار تهران بحث شد.

کمیته بررسی بازنشستگی شهردار تهران در مجلس تشکیل شده است

نوبخت حقیقی ادامه داد: بر اساس اینکه تهران پایتخت ایران و یک کلانشهر است، اعتقادم بر این است که شهردار تهران نباید مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شود، نمایندگان فکر می‌کردند که ایشان شامل قانون همترازی می‌شود که اینگونه نشد، اما اکنون شهردار کماکان مشغول خدمت است. معتقدم شهرداری تهران با سایر شهرداری‌ها متفاوت است، ایشان در جلسه دولت و هیات وزیران شرکت می‌کند و از این بابت باید به کارش ادامه دهد. از همین رو اعضای شورای شهر استفساریه‌ای را به مجلس دادند تا در این خصوص بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و برای این امر کمیته‌ای شکل گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه برخی از افراد حاضر در جلسه این بود که قانون نباید شامل حال شهردار تهران شود، تصریح کرد: با توجه به استثنایی که در این قانون وجود دارد، نمایندگان سعی دارند ایشان هم جز این استثناء قرار بگیرد. اگر قانون استثناء نداشت بحث دیگری بود اما از آنجایی که قانون دارای استثناء است، بهتر است آقای افشانی شهردار تهران نیز مشمول این قانون نشود.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه کار شهردار تهران از کار نمایندگان مجلس هم سخت‌تر است، این پرسش را طرح کرده که چرا نمایندگان مشمول نمی‌شوند اما شهردار تهران باید مشمول این قانون شود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفته است: ما اکنون همه چیز را نهایی نمی‌دانیم و کماکان در حال بررسی و مشورت هستیم. کمیته‌ای که شکل گرفته با نهادهای مربوطه بحث و مشورت می‌کند و نتیجه را به مجمع که شامل نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر تهران است ارجاع می‌دهد و بعد از آن باید منتظر نتیجه از سوی نهادهای تصمیم‌گیر باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان