تاریخ انتشار: ۰۲:۵۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

جواد حق‌شناس: امیرخانی به شخصی فراتر از سطح کاغذ و قلم، تبدیل شده است

مراسم نکوداشت غلامحسین امیرخانی روز 29 مهرماه در موزه خوشنویسی برگزار شد.
جواد حق‌شناس: امیرخانی به شخصی فراتر از سطح کاغذ و قلم، تبدیل شده است
رویداد۲۴ این مراسم با حضور استاد امیرخانی، دکتر حق شناس، عضو رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران؛ زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر؛ دکتر برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر؛ خسروآبادی شهردار منطقه 5؛ دکتر یوسف‌دهی، رئیس موزه خوشنویسی ایران و اساتید حوزه خوشنویسی برگزار شد.

دکتر برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه در راه‌اندازی موزه خوشنویسی اساتید این حوزه همراهی خوبی با سازمان داشتند، گفت: موزه خوشنویسی اولین فضای تخصصی استان 5/13 میلیونی تهران است که توانسته آثار فاخر و قابل توجهی را در معرض دید عموم قرار دهد.

او با اشاره به اینکه علی رغم نقش بی‌بدیل خوشنویسی در فعالیت‌های هنری، همیشه نسبت به این هنر اجحاف شده است، افزود: امیدوارم موزه خوشنویسی در خانه فولادوند بتواند گنجینه آثار خوشنویسی و فضای تخصصی برای حضور هنرمندان این عرصه باشد.
برزین ضرغامی در ادامه با تاکید بر اینکه هنر خوشنویسی یک هنر سرآمد در میان سایر هنرهاست، گفت: شهرت هنر ایرانی رشته خوشنویسی در دنیا زبانزد خاص و عام است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه از اینکه اولین برنامه موزه خوشنویسی به نکوداشت استاد امیرخانی اختصاص پیدا کرده است، افزود: امیدوارم بتوانیم از این به بعد مراسم نکوداشت سایر اساتید را در این محل برگزار کنیم.

به گفته دکتر ضرغامی درهای موزه خوشنویسی به روی علاقه مندان همه‌روزه باز است تا به تماشای آثار فاخری که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است، بپردازند. علاوه بر این کلاس‌ها و کارگاه‌هایی در موزه خوشنویسی انجام می‌شود تا هنر خوشنویسی به علاقه‌مندان معرفی شود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد فعالیت‌های موزه خوشنویسی بتواند به بسط و گسترش فعالیت های این هنر کمک کند و کتابخانه تخصصی که در موزه راه‌اندازی شده است اطلاعات و تجربیات لازم را به علاقه‌مندان منتقل کند.

در ادامه این مراسم دکتر حق شناس، عضو شورای شهر تهران گفت: امروز مردم شهر تهران و جامعه هنری و خوشنویسان کشور دور هم جمع شده‌اند تا با نام و یاد و بزرگواری‌های این استاد فرزانه به گفتگو بپردازند و فرصتی فراهم شده است تا فکر و تلاش این هنرمند بزرگ را قدران باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنر خوشنویسی در کشور ما سابقه‌ای دیر پا دارد افزود: حوزه نقاشی و خوشنویسی تا مدتها مورد جفا واقع شد، اما به مرور هنر خوشنویسی وارد میدان شد. این گونه شد که ایران عزیز مهدخوشنویسی می‌شود و می‌تواند به تنهایی تمام بی‌مهری‌ها را پاسخ گوید و در عین حال آنقدر قدرتمند در عرصه‌های گوناگون ظاهر شود و ابداعات و خلاقیت‌ها را به نمایش بگذارد.

حق شناس با اشاره به اینکه انصافا در این ۴ دهه اخیر غلامحسین امیرخانی پیشتاز حرکتی بود که توانست صدها چهره بزرگ و ارزشمند این عرصه را با خود همراه کند، ادامه داد: انسانی که فقط یک هنرمند نیست بلکه ایران را دوست داشته و برای انسانیت و هویت ایرانی حاضر به معامله با هیچ‌کس و هیچ‌چیز نشده است، برای سرافرازی ایران از داشته‌هایش دریغ نکرد.

به گفته حق شناس، امیرخانی به شخصی فراتر از سطوح کاغذ و قلم، بلکه در عرصه هنر به شخصیتی ممتاز و انسانی بزرگ که دلداده مردم و میهنش است تبدیل شد.

سپس یوسف‌دهی رئیس موزه خوشنویسی ایران با اشاره به اینکه به مناسبت هفته خوشنویسی برای استاد غلامحسین امیرخانی نکوداشتی گرفته شد که یکی از قله‌های خوشنویسی ایران محسوب می‌شود، گفت: استاد غلامحسین امیرخانی علاوه بر چندین دهه فعالیت هنری نقش ارزنده‌ای در ترویج خوشنویسی در ایران داشته است.

رئیس موزه خوشنویسی ایران درباره برنامه‌های این موزه نیز گفت: راه‌اندازی کتابخانه تخصصی،‌ رونمایی از کتاب‌های خوشنوسی، برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی، برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی و خرید آثار ارزشمند جهت غنی‌سازی موزه از برنامه‌های آینده است.

او با تاکید براینکه خوشنویسی در کشور مغفول مانده است، ادامه داد: آموزش و پرورش باید در این حوزه برنامه داشته باشد.آموزش و پرورش خوشنویسی را باید در برنامه‌های درسی بگنجاند و دانش‌آموزان را به خوشنویسی تشویق کند.

به گفته یوسف دهی دانش‌آموزان و دانشجویان به بازدید از موزه خوشنویسی ایران بیایند تا با آثاری که در این خصوص وجود دارد بیشتر آشنا شوند.

گفتنی است در این مراسم اساتید حوزه خوشنویسی درمورد فعالیت ها و دستاوردهای صورت گرفته از سوی استاد امیرخانی در حوزه خوشنویسی صحبت کردند.

در پایان استاد امیرخانی، با اشاره به اینکه نزدیک به 80 سال سن دارم و از سن 4 سالگی به نوشتن علاقمند شدم و تا کنون این علاقه ادامه داشته است، گفت: ما باید فرهیختگی را در جامعه معنا و معرفی کنیم چرا که فرهیختگی با دیگر موارد معنایی متفاوت دارد.

امیرخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کسانی در حوزه خوشنویسی تربیت شدند که در تاریخ بی‌نظیر بودند و اگر به انجمن خوشنویسی مراجعه کنید آثار آنها را مشاهده خواهید کرد، افزود: در حال حاضر در جشنواره‌ها به نمایشگاه‌های خوشنویسی در سراسر کشور توجه ویژه‌ای شده است و در دنیا خوشنویسان ما حائز رتبه و مقام شدند.

او از اینکه سازمان زیباسازی با راه اندازی موزه خوشنویسی به این هنر توجه ویژه داشته تشکر کرد.

در پایان این مراسم با اهدای هدایای نفیس و تابلوی خطاطی که از سوی اساتید خط نوشته شده بود از زحمات این استاد مسلم حوزه خوشنویسی تقدیر و تشکر شد
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خوشنویسی ، موزه
نظرات شما
پیشخوان