تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷

مشاور اردوغان: دستان بن سلمان به خون خاشقچی آغشته است

مشاور رئیس‌جمهور ترکیه «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی را به دست داشتن مستقیم در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی متهم کرد و گفت که دولت آمریکا به دنبال استفاده از بن سلمان برای پیش بردن طرح‌های ضد ایرانی است.
رویداد۲۴  مشاور رئیس‌جمهور ترکیه یک روز بعد از سخنرانی «رجب طیب اردوغان» درباره قتل «جمال خاشقچی» در یک یادداشت تاکید کرده که دستان، ولی عهد عربستان سعودی به خون این روزنامه‌نگار آغشته است.

مشاور رئیس‌جمهور ترکیه «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی را به دست داشتن مستقیم در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی متهم کرد و گفت که دولت آمریکا به دنبال استفاده از بن سلمان برای پیش بردن طرح‌های ضد ایرانی است.

«ایلنور چویک» در روزنامه «دیلی صاباح» در یادداشتی با عنوان «جهان (روایت) سعودی‌ها را باور ندارد»، ابتدا به انکار اولیه عربستان سعودی درباره اطلاع از سرنوشت «جمال خاشقچی» و سپس اذعان به مرگ این روزنامه‌نگار اشاره کرد.

او نوشت: «آن‌ها در نهایت چاره‌ای جز اعتراف به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری نداشتند. آن‌ها گفتند که مرگ او در نتیجه دعوا و به دلیل از کنترل خارج شدن یک "مذاکره" بود. آن‌ها گفتند که جسد او را به یک همکار محلی در ترکیه تحویل دادند، اما حالا هیچ کسی نمی‌داند چه بر سر جسد خبرنگار مقتول رسیده آمده است».

چویک ادامه داد: «سعودی‌ها باید به جامعه بین‌المللی توضیح‌های زیادی بدهند، اما ناراحت‌کننده است که آن‌ها دارند کار بسیار ضعیفی در این زمینه از خودشان نشان می‌دهند. توضیح‌ها، بهانه‌تراشی‌ها و بیانیه‌های آن‌ها پر از تناقض است».

مشاور رئیس‌جمهور ترکیه با استهزای روایت ریاض نوشت: «وقتی خاشقچی وارد کنسولگری شد این به اصطلاح "مذاکره‌کنندگان" او را "بازجویی" کردند و او به یکباره جانش را از دست داد. سعودی‌ها مدعی هستند که "مذاکره‌کنندگان" آن‌ها وحشت کردند و سعی کردند از شر جسد خلاص شوند. به ادعای ریاض، این "عملیاتی" بود که درست پیش نرفت و خاندان سلطنتی سعودی به ویژه محمد بن سلمان، ولی عهد اصلا هیچ اطلاعی درباره این مصیبت نداشتند. همه این نقص‌ها و تغییر روایت‌ها توسط مقام‌های سعودی تنها سبب بدتر شدن وضعیت آن‌ها در صحنه بین‌المللی شده است».

وی ادامه داد: «اکنون مظنونان به کشتن خاشقچی کسانی هستند که به، ولی عهد بسیار نزدیک هستند و در گذشته از آن‌ها برای برخی عملیات‌ها استفاده شده است. آن‌ها کسانی هستند که در ساکت کردن بازرگانان و دیگر اعضای خانواده سلطنتی به منظور استقرار دیکتاتوری به محمد بن سلمان کمک کردند. آن‌ها همان کسانی هستند که در عملیات‌های مخفی متعددی از آن‌ها استفاده شده و جامعه بین‌المللی هم به خوبی از این موضوع آگاه است».

چویک معتقد است: «تلاش برای جدا کردن، ولی عهد از این جنایت وحشیانه سعودی‌ها در کنسولگری آن‌ها در استانبول، ژستی پوچ است. جامعه بین‌الملی به این نتیجه رسیده که، ولی عهد در این ماجرای کثیف دست داشته است و هر چیزی غیر از این گفته شود، تلاشی توخالی برای لاپوشانی قضیه است».

مشاور رئیس‌جمهور ترکیه در پایان این یادداشت تصریح کرد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شاید برای ایستادن کنار محمد بن سلمان تلاش کند تا واشنگتن بتواند از او برای طرح‌های مدنظر خود علیه ایران استفاده کند، اما از حالا به بعد هر جا که، ولی عهد برود به او به عنوان کسی نگریسته خواهد شد که دستانش به خون خاشقچی آغشته است».

خاشقچی روزنامه‌نگار ۵۹ ساله عربستانی که تا چند سال پیش مشاور خاندان سعودی بود، از پارسال به دلیل مخالفت با سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی به واشنگتن مهاجرت کرد. او سه هفته پیش برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما داخل ساختمان به دست یک تیم امنیتی اعزامی از ریاض به قتل رسید.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جمال خاشقجی
نظرات شما
پیشخوان