تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷

مشکلات صندوقهای بازنشستگی در مراسم رونمایی و اکران اول فیلم مستند "بمب ساعتی"

سیاست‌مداران ما اسیر مسیرهای طی شده هستند. مساله اصلی در این فیلم و مستند مادرکشی تعارض منافع خرد با کلان است. کسانی می‌توانند برای منافع خودشان سیاست‌گذاری کنند.

 
برخی منافع‌شان را در قالب سو استفاده از قانون و مصوبات به جامعه تحمیل می‌کنند
رویداد۲۴ حسام الدین آشنا در مراسم رونمایی از فیلم مستند بمب ساعتی با موضوع چالش‌های صندوق های بازنشستگی که روز دوشنبه مورخ 30/07/97 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مسعود نیلی اقتصاد دان و کمیل سوهانی تهیه کننده و کارگردان فیلم برگزار شد، با تقدیر از نسل جوان مستندساز کشور گفت: در حوزه مستندسازی پژوهشی و سیاستی راه بسیار دشوار است.

آشنا در ادامه اظهار داشت: سیاست‌مداران ما اسیر مسیرهای طی شده هستند. مساله اصلی در این فیلم و مستند مادرکشی تعارض منافع خرد با کلان است. کسانی می‌توانند برای منافع خودشان سیاست‌گذاری کنند؛ برخی می‌توانند منافع‌شان را در قالب سوءاستفاده از قانون و مصوبات به جامعه تحمیل کنند. تمام اتفاقات صندوق‌ها را نمی‌توان به سوء‌مدیریت نسبت داد بلکه برخی را باید به سوء‌تصمیم و تدوین نسبت داد. مساله شفافیت جدی است و برای پیشگیری از تعارض منافع است.
 
برخی منافع‌شان را در قالب سو استفاده از قانون و مصوبات به جامعه تحمیل می‌کنند

مشاور رییس جمهور گفت: عده‌ای با پول صندوق‌های بازنشستگی این کشور بار نسل‌های بعدی خودشان را هم بسته‌اند. اینکه مردم در کف خیابان می‌گویند "اگر یک اختلاس کم بشود مشکل ما حل می‌شود"، یک شعار ساده خیابانی نیست. این یک شعار سیاستی است.
حسام الدین آشنا در ادامه اظهار داشت: من در یک سخنرانی‌ که مدتی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی داشتم، گفتم "اگر این سیاست‌ها تداوم یابند ما در آینده با لشکر فقرایی برخورد خواهیم کرد که جز زنجیرهایشان چیزی برای از دست دادن ندارند". بعد از این صحبت‌های من، قوه قضاییه من را احضار کرد و به من گفتند چرا تشویش اذهان عمومی می‌کنم. در پاسخ به آنها گفتم که من این صحبت‌ها را در یک جمع ۱۰۰ نفره به‌صورت هشدار مطرح کردم. شما به آن کسانی که مسبب این وضعیت هستند، چیزی نمی‌گویید و به هشدار دهنده انتقاد می‌کنید؟ پس من به رییس‌جمهور چه بگویم؟

مشاور رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: من این فیلم را به آقای رییس‌جمهور داده‌ام که آن را تماشا کنند. امیدوارم با کمک سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فعلی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آینده وارد دوره‌ای بشویم که بتوانیم تصمیمات سخت در این حوزه را (مشابه و از جنس تصمیمات سخت دولت کانادا در این زمینه) اتخاذ کنیم.

مشاور رییس جمهور به لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی اشاره کرد و گفت: لایحه تعارض منافع در کمیسیون مربوطه تصویب شده و در نوبت هیئت دولت است. درباره لایحه جامع شفافیت هم که لایحه بسیار سختی است، دولت برای آن یک کمیسیون ویژه غیر از کمیسیون لوایح ایجاد کرد. در آن کمیسیون ویژه نیز یک کمیسیون فرعی برای بررسی این لایحه ایجاد شده است.
 
کمیسیون فرعی اکنون کار خود را به اتمام رسانده و گزارشش را به کمیسیون اصلی داده است. رییس جمهور هم در این زمینه دستور داد که تا انتهای آبان گزارش مربوطه باید به دولت ارائه شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: در موضوع تعارض منافع و انتصاب مدیرانی که تعارض منافع در آنها موضوعیت می‌یابد وظایف سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید مورد توجه واقع شود. انتظار داریم اگر تعارض منافع در قوانین موجود رعایت نشود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به آن ورود کنند.

 
منبع: مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان