تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

گزافه گویی‌های جدید عادل الجبیر علیه ایران

وزیر خارجه سعودی ایران را به ترویج «تاریکی» در منطقه متهم کرد و کشورش را دارای نگاه نور و روشنی دانست و گفت «نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد».

رویداد۲۴«عادل الجبیر»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست امنیتی «گفت‌وگوی منامه» ایران را مثل گذشته هدف اتهامات مختلف قرار داد.

الجبیر با بیان اینکه «امروز ما در سوریه، لیبی، یمن و منطقه ساحل، تنش‌هایی داریم. همچنان در لبنان و دیگر نقاط»، حزب‌الله و انصارالله یمن را در کنار طالبان قرار داد و از آنان به نام «مشکل» و «چالش» یاد کرد.

وزیر خارجه سعودی همچنین با اشاره به انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، انقلاب اسلامی را نیز از جمله مشکلات منطقه توصیف کرد.

الجبیر در ادامه ایران را به داشتن «نگاه تاریک» متهم کرد و عربستان را که این روزها متهم به کشتن و تکه‌تکه کردن یک روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکاست، به «نگاه روشن» متصف کرد.

الجبیر گفت: ما در خاورمیانه دو نگاه داریم. نگاه نور و نگاه تاریکی که فرقه‌گرایی و تروریسم و سلطه‌جویی را ترویج می‌کند. این نگاه، نگاه ایران است و همه می‌دانید که همیشه نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد. مشکلاتی که اکنون با روبه‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با رهبری خوب و نگاه منطقی، پشت سر بگذاریم همانطور که مشکلات گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم.

وزیر سعودی در پایان صحبت کوتاه خود قبل از سوال به خبرنگاران و حضار که بیشتر سوالشان از پرونده قتل و تکه‌تکه شدن خاشقچی بود، گفت چالشی که اکنون با آن روبه‌روییم این است که چگونه با نیروهای تاریکی مقابله کنیم و آنان را شکست دهیم.

عادل الجبیر در پاسخ به چند سوال حضار درباره پرونده خاشقچی اعلام کرد که کشورش مشغول تحقیقات است و با طرف تُرک همکاری می‌کند. او گفت تعجب می‌کند که چرا برخی عربستان را در این خصوص متهم می‌کنند اما تحقیقات هنوز تمام نشده است.

او در خصوص روند سازش در منطقه که آن را «صلح میان فلسطین و اسرائیل» می‌خوانند گفت که «ما به روند و ابتکار عربی صلح نیاز داریم. باید به فلسطینی‌ها اجازه دهیم که در مرزهای ۱۹۶۷ و با مرکزیت قدس شرقی کشور خود را تشکیل دهند».

الجبیر گفت، «ما در وزارت خارجه هیچ تغییری در روابط با آمریکا نمی‌بینیم. ما منافع ثابتی داریم و با کشورها و افرادی که با ما در این منافع مشترک هستند کار می‌کنیم».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان