تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل؛ رقابت بین راست و چپ

رأی‌گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل ادامه دارد و نظرسنجی‌ها همچنان از پیشتازی نامزد راست افراطی حاکی است.
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل؛ رقابت بین راست و چپ
  رویداد۲۴ در مرحله اول رای‌گیری که روز ۷ اکتبر صورت گرفت، هیچ یک از نامزدهای انتخابات به حد نصاب ۵۰ درصد آراء دست نیافت و مرحله دوم با شرکت ژایر بولسونارو، نامزد راست افراطی و فرناندو حداد، از حزب چپ‌گرای کارگران برزیل به ۲۸ اکتبر موکول شد.

در مرحله اول انتخابات، بولسونارو به ۴۷ درصد و حداد به ۲۸درصد آرا دست یافتند اما در روزهای اخیر، نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش اختلاف بین آرا دو نامزد بوده است.

با این همه، هنوز هم به نظر می‌رسد احتمال انتخاب ژایر بولسونارو بیش از رقیب چپگرای اوست.

حزب کارگران برزیل برای چهارده سال قدرت را در این کشور در دست داشت اما در سال‌های اخیر شماری از اعضای حزب و مقامات سابق دولتی وابسته به آن با اتهامات فساد مالی مواجه بوده‌اند. همچنین، پس از یک دوره رونق اقتصادی، برزیل در زمان زمامداری حزب کارگران، شرایط اقتصادی این کشور در چند سال اخیر مطلوب نبوده است.

نامزد اولیه حزب کارگران برای این انتخابات لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری پیشین بود که پیشتر به اتهام فساد مالی محاکمه و محکوم شده بود. با وجود محکومیت قضایی، وی خود را نامزد این انتخابات کرد اما دادگاه قانون اساسی برزیل رای داد که محکومان قضایی حق نامزدی در انتخابات را ندارند. دا سیلوا اوایل ماه سپتامبر رسما از نامزدی حزب انصرف داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بولسونارو از نارضایتی بسیاری از رأی‌دهندگان از عملکرد ضعیف دولت حزب کارگران در سال‌های اخیر حداکثر بهره‌برداری را کرده و چپ‌گرایان را مسئول افزایش خشونت، مشکلات اقتصادی و فساد در تشکیلات دولتی معرفی کرده است.

بسیاری از مردم برزیل گفته‌اند که ژایر بولسونارو، میلیونر ۶۳ ساله از حزب سوسیال لیبرال را از طریق حساب‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌‌کنند؛ شیوه‌ای که یادآور ابتکار رئیس‌جمهوری آمریکا در جلب نظر مردم بوده است.

این سیاستمدار برزیلی سابقا افسر ارتش بود و در دهه ۱۹۸۰ برای دفاع از حقوق نظامیان وارد عرصه سیاست شد. در آن زمان برزیل به تازگی از دموکراسی برخوردار شده و اولین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده بود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برزیل ، نظرسنجی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان