تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بانک مرکزی نسبت به تخلف خرید دلار سکوت کرده است

خرید دلار‌های خانگی از سوی کارمندان بانک و فروش آن در بازار آزاد، تخلف جدیدی است که این روزها در برخی بانک‌ها دیده می‌شود.

تخلف جدید برخی از بانکها در خرید دلار

رویداد۲۴ یکی از تخلفاتی که برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال‌های اخیر تحت تاثیر فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز داشتند این بود که اقدام به یک رقابت ناسالم و مخرب برای جذب سپرده بالاتر می‌کردند و از طریق اعلام نرخ‌های سود بالاتر بدون توجه به پیامد‌های آن جذب سپرده می‌کردند. این اتفاق این روزها در بازار سکه و ارز در حال تکرار شدن است؛ طی ماه‌های گذشته اما سرمایه‌گذاری در بازار سکه بیش از ۶٠ درصد و در بازار ارز حدود ۵٠ درصد سوددهی داشت درحالی که نرخ سود بانکی در بالاترین حالت حدود ٢٣ درصد اعلام شد که به گفته برخی کارشناسان بانکی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و صورت‌های مالی که معمولا زیان‌های سنگینی را در نظام بانکی نشان می‌دهد و تأمین نرخ سود بالا از توان بانک‌ها خارج است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارمندان برخی بانک‌ها دلارهای مردم را با نرخی بالاتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی خریداری می‌کنند و آن را در بازار آزاد با نرخی بالاتر به فروش می‌رسانند.

حیدر مستخدمین حسینی معاون پارلمانی وزیر امور اقتصاد و دارایی در دولت هشتم در مورد خرید دلار در بانک‌ها و فروش آن در بازار آزاد به رویداد۲۴ گفته است: این موضوع به مدیریت ضعیف بانک‌ها بر می‌گردد؛ اینکه کارمندی پشت پیشخوان در شعبه اقدام به خرید دلار مشتری با نرخ بالاتر کند تخلف و جرم محسوب می‌شود و بدون هیچ ملاحظه‌ای باید این کارمند اخراج شود.

او گفته است: علت اینکه بانک مرکزی طی دو سال گذشته اوراقی با نرخ بالا منتشر کرد همین بود، در این مدت نرخ سود بانکی ۱۵ درصد یکساله اعلام شد در حالی که نرخ اوراق ۲۰ درصد و بالاتر مطرح شد در نتیجه این موضوع مجوزی شد تا بانک‌ها سایر سپرده‌ها را به نحوی با نرخ بالاتر به مردم اعلام کنند و در سررسید شهریور ماه نیز بانک‌ها اوراق خود را با نرخ ۲۰ درصد تمدید کردند. 

رئیس سابق هیات مدیره بورس ادامه داد: این موضوع نشان داد مشکلی برای نرخ‌های سود بالاتر از سوی بانک‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی نیز در اینباره سکوت اختیار کرد؛ و این سکوت به معنای تایید کارکرد بانک‌ها در خصوص نرخ سود بالاتر بود.

این اقتصاددان تصریح کرد: البته اکثر کارمندان بانک زحمتکش هستند و معمولا چنین خطری نمی‌کنند هر چند در گذشته تخلافات به گونه‌ای دیگر بود و زمانی که فردی فوت می‌کرد و وارثین او از حساب‌های وی بی اطلاع بودند یا حساب فردی طی ماه‌ها و سال‌ها هیچ گردشی نداشت و غیرفعال بود برخی از کارمندان بانک از این فرصت سوء استفاده می‌کردند و آن حساب را در دخل و تصرف خود در می‌اوردند البته این اتفاقات نیز نادر بوده است. ممکن است افرادی که در بانک‌ها و بیمه‌ها فعالیت داشته باشند و برای خود کار کنند که این اقدامات نیز پیگرد قانونی دارد.

برچسب ها: بانکها ، قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان