تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷
رضا جلالی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

آینده روابط ایران و برزیل پس از روی کار آمدن بولسونارو/ ارسال سوخت هسته‌ای به ایران ادامه می‌یابد

جلالی کارشناس مسائل بین الملل بر این عقیده است که مردم برزیل با تاثیر رای مردم آمریکا به ترامپ، به بولسورنا رئیس جمهور افراطی راستگرا رای دادند.

شرایط اقتصادی برزیل با روی کار آمدن بولسونارو بهتر می‌شود/ روابط ایران و برزیل در بعد اقتصادی ادامه پیدا می‌کند

رویداد۲۴ روی کار آمدن رئیس جمهور راست افراطی در منطقه هژمونی جریان چپ، از عجایب دنیای سیاست است. تاریخ کشورهای آمریکایی همچون کوبا، بولیوی، مکزیک و شیلی و... کمترین ارتباط با جریان راست داشته‌اند، مگر آنکه کودتایی در آن کشورها رخ داده باشد و چهره‌هایی همچون سالوادور آلنده کنار گذاشته شده باشند. در چنین فضایی انتخاب رئیس جمهوری که اولویتش مقابله با فلسطین و تغییر مکان سفارتخانه به قدس باشد، کمی عجیب به نظر می‌رسد، چه آنکه کشورهای قاره آمریکا معمولادر حمایت از فلسطین موضع گرفته‌اند. از این جهت این احتمال وجود دارد که حمایت ژایر بولسونارو از اسرائیل در مناسبات ایران و برزیل تاثیر بگذارد و برزیل هم به کشورهایی بپیوندد که ایران رابطه خوبی با آن ندارد.

رضا جلالی کارشناس مسائل سیاسی درباره آینده روابط ایران و برزیل پس از انتخاب بولسونارو به رویداد۲۴ گفته است: ۱۳ کشوری که در آمریکای لاتین یا جنوبی سازماندهی شدند، بیشتر کشور‌های چپ سوسیالیستی بودند که شما بیشتر کشور‌های مانند بولیوی، پاراگوئا و حتی شیلی را می‌توانید بعد از زمان آلنده که پینوشه بر سرکار آمد نام ببرید. البته ریشه این ارتباطات و انتخابات در برزیل را در نحوه برخورد با داسیلوا رئیس جمهور چپگرای حزب کارگر نیز می‌توان قلمداد کرد که منشی او که یک خانوم بود، او را به صورت فیزیکی حذف کرد و موجبات جانشینی ایشان را که فردی غیربرزیلی بود را به عنوان وکیل ریاست جمهوری فراهم کردند، آنهم در آستانه جام جهانی بزرگی که در برزیل در حال برگزاری بود؛ البته در همه این مسائل رد پای دخالت کشور‌های خارجی مانند آمریکا دیده می‌شود.

این کارشناس مسائل بین المللی گفته است تغییر رویه مردم به سمت انتخاب روسای جمهور افراطی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله تاثیر رای مردم آمریکا بر مردم برزیل! همانطور که می‌دانید اقتصاد برای مردم مهمترین عاملی است که می‌تواند یک رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی در واقع سعی می‌کنند با کشور‌هایی هماهنگ باشند که در حال عبور از این مشکلات باشند. نحوه مدیریت اقتصادی برزیل در سال‌های گذشته عملا باعث شد این شیفت پارادایمی اتفاق بیافتد و مردم برزیل به سمت سیاست‌های نظام سرمایه‌داری آمریکا سوق پیدا کنند.

جلالی با اشاره به ادامه روابط میان دو کشور آمریکا و برزیل، تصریح کرد: روابط دو کشور به صورت معمولی پیش خواهد رفت. نه آنقدر روابط گرم و صمیمانه می‌شود و نه آنقدر سرد! درست است که رئیس جمهور برزیل به عنوان فرد پیروز در انتخابات معرفی شده است، اما او باید از طریق پارلمان و احزاب مختلفی که وجود دارد اعضای کابینه خود را انتخاب کند و با توجه به این شرایط باید دولت ائتلافی شکل دهند.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه روابط برزیل با ایران روابطی بر مبنای اقتصاد است، تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و برزیل با توجه به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، روبه تغییر و بهبود آنچنانی پیش نخواهد رفت و روابط اقتصادی و تجاری که اکنون هم وجود دارد، خصوصا در بحث ارسال سوخت هسته‌ای به ایران کماکان ادامه خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رضا جلالی ، برزیل ، ایران
نظرات شما
پیشخوان