تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

نفوذ در واشنگتن!/ اطلاعات شبکه ارتباطی ماموران سیا در دست ایران

در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ ایران شبکه‌ای از جاسوسان سازمان اطلاعات ملی آمریکا موسوم به سیا را در جهان کشف و از این طریق جاسوسان آمریکایی در ایران را شناسایی کرد. به گفته هفت تن از مقامات سابق سازمان سیا، ایران تعداد زیادی از این جاسوسان را اعدام، زندانی و یا تبدیل به جاسوس دوجانبه کرد.
افشای پرونده رسوخ ایران به شبکه ارتباطی ماموران سیا در جهان و قلع و قمع جاسوسان آمریکایی
 
رویداد۲۴ یکی از بزرگترین شکست‌های اطلاعاتی در دهه گذشته در سال ۲۰۰۹ و در ایران آغاز شد؛ زمانی که اوباما اعلام کرد اطلاعاتی درباره تاسیسات هسته‌ای پنهان و زیرزمینی ایران به دست آورده است. ایران که از این رخنه اطلاعاتی خشمگین بود، به دنبال راهی برای جاسوسی گشت. اما پیدا کردن ایرن برای آن‌ها زیاد سخت نبود. چرا که سامانه‌های ارتباطی‌ای که سازمان سیا برای ارتباط با ماموران خود در سراسر دنیا از آن استفاده میکرد دچار نقص بود.

پایگاه خبری یاهو نیوز در گزارشی به نقل از یکی از مقامات سابق امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نوشت: پلتفورم اینترنت محوری که برای اولین بار در محدوده‌های جنگی در خاورمیانه مورد بهره برداری قرار گرفت در برابر اقدامات ضد اطلاعاتی ایران و چین مقاوم نبودند.

او گفته این سیستم‌ها اصلا قرار نبود برای مدت طولانی برای مکالمه با منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار بگیرند. مشکل اینجا بود که این سامانه ا. را طولانی مدت مورد بهره برداری قرار دادند درحالی که این یک سیستم ابتدایی بود.

یک مقام اطلاعاتی دیگر گفته علت پرکاربرد شدن این سامانه پر نقص این بود که استفاده از آن بسیار ساده بود. این روش برای مکالمه با ماموران در کشور‌هایی نظیر ایران و چین به نظر احمقانه نمی‌آمد. نوعی اعتماد درون این سیستم وجود داشت که آن را به نظر امن نشان میداد.

به گفته هفت تن از مقامات سابق سازمان اطلاعات آمریکا، در سال ۲۰۱۰ ایران شناسایی ماموران سازمان سیا را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۱ مقامات ایرانی یکی از شبکه‌های جاسوسی سیا در این کشور را از کار انداختند. در واقع در ماه می‌سال ۲۰۱۱ ایران به طور علنی اعلام کرد که حلقه‌ای از ۳۰ جاسوس سیا را از کار انداخته است. مقامات آمریکا بعدا در گفت: وگو با‌ای بی سی نیوز این رخنه اطلاعاتی را تایید کردند.

ایران برخی عوامل جاسوسی سیا را اعدام کرد و برخی را زندانی کرد. یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا این واقعه را به شدت مخرب توصیف کرده و گفته: سیا در نهایت موفق شد تعدادی از منابع ایرانی خود را خارج کند.

به گفته مقامات  این واقعه ضربه سختی به ظرفیت‌های سیا برای جمع آوری اطلاعات در ایران در یک برهه زمانی بسیار حساس وارد کرد.

مقامات آمریکا بر این باورند که ایران احتمالا شبکه‌های سیا را تحلیل کرده و این بدان معناست که آن‌ها میدانند تهران درباره عملیات‌های آن‌ها اطلاع دارد. در نتیجه از همین طریق موفق شدند ایرانی‌هایی را که اطلاعات داشتند شناسایی کنند و به تدریج شبکه را از کار بیاندازند.

در سال ۲۰۱۱ تلویزیون ایران اعلام کرد که دولت موفق شده یک شبکه سیا را نابود کند. صدا و سیمای ایران اعلام کرد ماموران اطلاعاتی آمریکا وبسایت‌هایی را برای کمپانی‌های صوری راه اندازی کرده و از این طریق ماموران را در ایارن با وعده کار و ویزا و تحصیلاتدر خارج از کشور استخدام میکند.
گرچه ایرانی‌ها نگفتند این اطلاعات را از کجا آورده اند، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا میگویند ایران یک مامور دوجانبه داشته که آنها را به سمت این شبکه‌های سیا سوق داده است. این سیستم آنلاین ارتباطی ماموران را قادر می‌ساخت که منابع اطلاعاتی شان را در مکان‌های عملیاتی مختلف مانند ایران و چین با هم به اشتراک بگذارند چرا که دیدار فردی میتوانست خطرناک باشد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گفته این رسوخ اطلاعاتی در سازمان سیا باعث شد اطلاعات اسرائیل به سیا هشدار دهد و بگوید برخی منابع آن‌ها شناسایی شده است.

این خسارت به همین جا محدود نشده است. مقام‌های آمریکایی معتقدند اطلاعات ایران موفق شده به سیستم ارتباطی آن‌ها رسوخ کند. یکی از مقامات ارشد سابق سیا گفته سازمان شوکه شده بود از اینکه چطور ایرانی‌ها به این سادگی موفق شدند به سیستم رسوخ کنند. در واقع ایرانی‌ها از گوگل برای شناسایی سایتی که سیا برای ارتباط با مامورانش از آن استفاده میکرد بهره گرفتند.

به گفته یکی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا یکی از ماموران دوجانبه ایران این روش ارتباطی خود با روسایش در سیا را به ایران نشان داده است و آن‌ها شروع به گشتن به دنبال سایت‌های مشابه کرده اند. از این طریق آن‌ها متوجه شده اند که چه کسانی از این سایت‌ها بازدید کرده اند و از کجا. به این ترتیب شبکه گسترده‌ای از سیا را شناسایی کردند.

یاهو درگزارش خود نوشت اطلاعات آمریکا از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالای اطلاعاتی و جاسوسی سایبری ایران خبر داشتند، اما از اینکه ایران موفق شده این همه شبکه جاسوسی سیا را با استفاده از یک تکنیک ابتدایی منحل کند بسیار متعجب شده بود.

این رسانه به افشای ماموران سیا در چین و اعدام شدن ۳۰ جاسوس این سازمان در پکن نیز اشاره کرده و نوشت: معلوم نیست آیا ایران و چین در این رابطه با هم مشارکت کرده اند یا نه، اما مقامات سابق سیا میگویند سیستم‌های ارتباطی کع در این دو کشور مورد استفاده قرار میگرفت مشابه هم بود. دو دولت به طور مستقل این سامانه‌ها رانابود کردند، اما ایرانی ها، چینی‌ها و روس‌ها در زمینه مسائل سایبری ارتباطات نزدیکی دارند.

همزمانی از بین رفتن شبکه‌های جاسوسی سیا مشکلات زیادی را برای سازمان ایجاد کرد. تعمیر این رسوخ اطلاعاتی باید با ظرافت انجام میشد چرا که هر لحظه ممکن بود منابع اطلاعاتی لو بروند. در همین زمان‌ها مقامات اطلاعاتی ایران به طرز تکان دهنده‌ای ماموران سیا را به ماموران دوجانبه تبدیل کردند.

مشکلات با جاسوسی‌های سایبری رو به رشد ایران وخیم‌تر می‌شد. یکی از مقامات سابق سیا گفته: ایرانی‌ها در کار تاکتیکی بسیار خوب عمل میکردند و در شکستن ارتباطات سطح پایین نظیر ارتباطات بین نیرو‌های عراقی و شرکای آمریکایی شان بسیار ماهر بودند.

در سال ۲۰۱۳ متخصصان سایبری ایران ماموران سیا را در خارج از مرز‌های خودشان در یمن دنبال کردند. در همین زمان دیدار‌ها و نشست‌های فوری در سازمان سیا با محور رسوخ ایران به سیستم‌های اطلاعاتی آن‌ها آغاز شده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سازمان سیا ، هکر
نظرات شما
نظرسنجی
انتشار فایل صوتی جدید چه تاثیری در آینده سیاسی محمدجواد ظریف خواهد داشت؟
پیشخوان