تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد تذکر دهد/ با مبنای دهه ۶۰ نمی‌توان برای دهه ۹۰ قانون پوشش تعیین کرد

معاون پیشین وزیر علوم معتقد است قواعد وضع شده از سوی دانشگاه برای دانشجویان این دانشگاه مانند عدم استفاده از آستین کوتاه و لباس راحتی، باعث تعجب است زیرا این رویه نه تنها آن‌ها را مقیدتر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود همان قواعدی که رعایت می‌کردند را هم رعایت نکنند.
باید به دانشگاه آزاد تذکر داده شود/ با این رویه‌ها دانشجویان لج کردن را در پیش می‌گیرند
رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: «دانشگاه آزاد اسلامی پوشیدن «لباس راحتی» برای زنان را در محیط عمومی خوابگاه ممنوع و مردان را هم به پوشیدن پیراهن آستین بلند ملزم کرد.» این بخش‌نامه‌ای است که در روزهای اخیر از سوی دانشگاه آزاد به سایر واحد‌های این دانشگاه ابلاغ شده است و به کمیته «آراستگی فردی» تاکید شده است که اگر دانشجویی این موارد را رعایت نکند کمیته از ورود او به دانشگاه جلوگیری به عمل آورد.
 
این بخش‌نامه‌ها و قواعد وضع شده از ۲ سال گذشته که علی اکبر ولایتی ریاست دانشگاه آزاد را برعهده گرفت، مسئله جدیدی برای دانشجویان و استادان این دانشگاه نیست. اخراج اساتید غیرهمسو، وضع قوانین برای دانشجویان و کارمندان مانند استفاده مانتوی بلند برای خانم‌ها و عدم استفاده زیورآلات برای آقایان و ... گوشه‌ای از مواردی است که رئیس جدید دانشگاه آزاد با تاکید بر ارزش‌های انقلابی اقدام به انجام آن‌ها کرده است.

غلامرضا ظریفیان کارشناس مسائل سیاسى در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به تصویب قواعد و قوانین جدیدی از سوى دانشگاه آزاد براى دانشجویان این دانشگاه، گفت: بعد از پیروزى انقلاب، شورای انقلاب فرهنگی یک بخشنامه‌اى را در رابطه با پوشش داده است که طبیعتا متناسب با همان زمان بود که اکنون هم نوع پوشش در دانشگاه‌ها و حتى ادارات بر همان مبنا انجام می‌شود، در حالیکه معتقدم اینکه بخواهیم بر همان اساس آن‌هم در شرایط فعلى! قواعد جدیدى را ایجاد کنیم اصلا موضوع مناسبی نیست.
با سال‌ها تجربه و کار تحقیقاتی باز هم اینگونه با دانشجویانمان رفتار می‌کنیم
معاون وزیر علوم در دوران خاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما حداقل ٣٠ الی ٣٥ سال سابقه دانشگاه دارى و تجربه ارتباط با نسل جوان را داریم، اینکه چگونه می‌شود نسل جوان را به ارزش‌ها نزدیک کرد؟ چگونه با دل او حرف زد که نتیجه مورد نظر را دریافت کنیم، چگونگى ایجاد جذابیت براى دانشجو و ده‌ها مقاله و کار تحقیقاتی در این زمینه را در کارنامه خود داریم، اما با همه این‌ها بخشنامه‌اى را صادر می‌کنیم که منجر به هیچ نوع جاذبه اى نمی‌شود.
این رویه‌ها دانشجویان را به سمت قاعده لج کردن می‌برد
ظریفیان با بیان اینکه این نوع بخشنامه‌ها موقتى و زودگذر است، تصریح کرد: دانشجویان عموما به این بخشنامه‌ها عمل نمی‌کنند یا اگر هم عمل کنند به صورت اجبار است زیرا ما با دل او صحبت نکرده‌ایم، با عقل او حرف نزده‌ایم و از او مشورت نخواسته‌ایم. در چنین شرایطى طبیعتا قاعده لج صورت می‌گیرد. ما که نمی‌خواهیم یک فردی در زمان خاصی فقط ملزم به اجرای کار خاصی باشد و بعد، آن را به طور کلی رعایت نکند. من از این همه تجربه که در بحث پوشش داشته‌ایم تعجب می‌کنم! و به جای اینکه کلاس‌هایی را برگزار کنیم و به دانشجویان بگوییم که در همه جا محیط دانشگاهی با سایر محیط‌ها متفاوت است و به تجاربی که داریم توجه کنیم، از همه این مسائل عبور می‌کنیم و حاصل آن هم چیزی جز لج کردن و کنار گذاشتن قواعد قبلی نمی‌شود.

معاون پیشین وزارت علوم با تاکید بر اینکه این رویه‌ها دانشجویان ما را مقیدتر نخواهد کرد، تصریح کرد: این راهکار‌ها نه تنها دانشجویان را به آن مسیری که ما مد نطر داریم سوق نمی‌دهد، بلکه آثار و تبعات منفی بسیاری را هم در پی خواهد داشت.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد تذکر دهد
او ادامه داد: با توجه به نوع موضوع، به نظرم می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت به این موضوع ورود پیدا کند نه وزارت علوم؛ البته از نظر قواعد کلان وزارت علوم می‌تواند ورود پیدا کند، اما از آنجایی که از ابتدا این موضوع مربوط به شورای انقلاب فرهنگی می‌شود، بهتر است تا همین نهاد نیز نسبت به این مسئله ورود کند و به دانشگاه آزاد تذکر دهد که این بخش‌نامه‌ها باید از سوی نهاد و مرجع دیگری به دانشجویان و دانشگاه‌ها ابلاغ شود. نکته قابل توجه این است که این‌ها قانون نیست و آیین‌نامه است. سطح آیین نامه بسیار پایین‌تر از قانون است. همانطور که گفتم اینکه در دانشگا‌ها باید یکسری قواعد کلی رعایت شود هیچ تردیدی نیست، اما مرکز تدوین چنین مسائلی طبیعتا نهاد‌های بالادستی هستند.

ظریفیان ادامه داد: دانشگاه آزاد نمی‌تواند قواعدی را وضع کند که مقایر با سایر قواعد و قوانین مربوطه باشد، قواعد وضع شده حتما باید متناسب با قواعد کلان باشد. به نظرم در این قبیل مسائل دانشگاه آزاد نباید به طور مستقیم ورود کند و قواعدی را برای دانشجویانش وضع کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان