تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رونمایی از هیات مدیره صندوق بازنشستگی/ ترکیب اقتصادی یاران محجوب و ربیعی و حامیان روحانی!

صندوق بازنشستگی کشوری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار است که نام اعضای هیات مدیره آن مشخص شده است. تا کنون اسامی اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی کشوری محرمانه بوده است و کسی نمی‌دانست این شرکت‌ها توسط چه اشخاص و احزابی مدیریت می‌شوند.

مدیران صندوق بازنشستگی کشوری یا بازار سهامی حامیان روحانی و ربیعی

رویداد۲۴ از سال ۱۳۶۵ که شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) با سرمایه ۲ میلیاردی تاسیس شد کسی نمی‌دانست اعضای هیات مدیره آن با چه سازوکاری انتخاب می‌شوند و چه کسانی هستند. پس از سه دهه که این شرکت شامل ۳۰ شرکت زیرمجموعه و ۷ شرکت هلدینگ شد و سهم اصلی بازار قیر و پتروشیمی و سیمان و دارو و حتی واردات گوشی موبایل را به دست گرفت هم کسی نفهمید هیات مدیره شرکت‌های ششستا چه کسانی هستند و سازوکار قانونی انتخاب آنها چیست! تحقیق و تفحص از وضعیت این شرکت اقتصادی هم هیچگاه به سرانجام نرسید و سرنوشتی مانند تفحص از بنیاد شهید پیدا کرد؛ تحقیق و تفحص انجام شد اما با دلایلی نامشخص و مبهم هیچگاه اجازه قرائت در مجلس نیافت!

شستا البته تنها نهاد زیرمجموعه وزارت کار نیست که اعضای هیات مدیره آن نامشخص باشد، مشابه وضعیت شستا در یکی دیگر از زیرمجموعه‌های وزارت کار نیز وجود دارد؛ صندوق بازنشستگی کشوری: شرکتی که اعضای هیات مدیره آن تا کنون نامشخص بوده است. 

این روزها اما به نظر می‌رسد مهمترین و البته ابتدایی‌ترین گام شفافیت در زیرمجموعه وزارت کار رقم خورده است. محمد شریعتمداری وزیر جدید کار در بدو استقرار در وزارتخانه، برای نخستین بار، اسامی  اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه را که تاکنون محرمانه تلقی می‌شدند منتشر کرد. این لیست البته ابهاماتی هم دارد از جمله اینکه سوابق همه این افراد مشخص نیست چنانچه شباهت اسمی یکی از اعضا با عبدالله مومنی فعال سیاسی ادوار تحکیم، باعث مباحثی در فضای مجازی شده بود. وزارت کار البته در توضیحی تکمیلی درباره لیست منتشر شده اعلام کرد که امکان بروز کاستی در ارسال اطلاعات از سوی شرکت‌های تابعه وجود دارد.

یکی از مجموعه‌های مهم وزارت کار، صندوق بازنشستگی کشوری است که هیات مدیره آن به سبک عرف مدیریتی محرمانه، اعتقادی به معرفی اعضای خود و ترکیب هیات مدیره نداشتند. رویداد۲۴ در این گزارش، به اسامی مشهور هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری پرداخته است:

برخی از افراد هیات مدیره عضو احزاب اصلاح طلب بوده‌اند. نام نمایندگان سابق نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. خلاصه‌ای از سوابق اعضای هیات مدیره شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه می‌آید:

جمشید تقی‌زاده مدیرعامل صندوق بازنشسته کشوری: در زمان ریاست مهرعلیزاده در سازمان تربیت بدنی مسئولیت‌های مختلفی داشته که مهمترین آن معاون اشتغال سازمان تربیت بدنی بوده است.

تقی زاده در دوره محمد علی‌آبادی رئیس هیئت فوتبال استان تهران شد و سال ۹۰ هم نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شد. او آن زمان گفته بود به من تکلیف شده نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال شوم!

تقی زاده مسئولیت‌هایی در شهردار تبریز و میانه، مدیرعامل شرکت‌های نوسازی و ساختمان ایران، عمران و بهسازی شمال‌شرق و شمال‌غرب کشور، تراکتورسازی تاجیکستان، آلومینیوم دورال داشته و شنیده‌ها حاکی است که او بازنشست شده و باید به زودی با صندلی مدیریتی خداحافظی کند.

تقی زاده در انتخابات مجلس نهم هم از تبریز نامزد شد و در یک فهرست ضعیف انتخاباتی در کنار محمدحسین فرهنگی، محمداسماعیل سعیدی، رضا رحمانی، عشرت شایق و روح‌الله جهانگیری قرار گرفته بود که اکثرا چهره‌های اصولگرا بودند. با روی کار آمدن ربیعی، تقی زاده مدتی معاون پارلمانی او شد و بعد به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشسته کشوری منصوب شد.

علیرضا سیاسی راد، سیاسی‌ترین چهره عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری است. او از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بوده که حالا به عضویت شورای مرکزی کارگزاران سازندگی درآمده است.

وقتی علیرضا سیاسی راد عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری شد، اعضای فعلی این تشکل که از سال‌ها قبل به دست اصولگرایان افتاده است، به شدت به این انتصاب اعتراض کردند. وی  دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم بوده است.

علی عرب مازار یکی از اقتصاددانان نهادگرا و از مشاوران میرحسین موسوی بود که بعد از انتخابات ۸۸ به زندان رفت و بسیاری از چهره‌های خوشنام اقتصادی برای آزادی او تلاش کردند. در ابتدای کار دولت روحانی، وی مشاور طیب‌نیا بود.

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس نهم بود که همراهی بیشتری با اصلاح‌طلبان داشت. برادر او نورالدین پیرموذن در مجلس ششم و هفتم نماینده اردبیل بود، اما بعدا از ایران مهاجرت کرد و به خارج از کشور رفت.

محمدمهدی انتشاری هم از نزدیکان محجوب و از اعضای حزب اسلامی کار بود. حزب اسلامی کار در زیرمجموعه‌های وزارت کار، نمایندگانی به ربیعی معرفی کرده بود.

نعمت‌الله ایزدی، آخرین چهره مشهور این فهرست است. او دیپلمات سابق و سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی و پادشاهی عمان، مدیرکل سابق اروپای شرقی، مدیرکل سابق آسیای شرقی و اقیانوسیه بوده که گرایشی اعتدالی دارد و در انتخابات اخیر هم با جمعی از دیپلمات‌های سابق، در حمایت از روحانی، بیانیه منتشر کردند.

مدیران صندوق بازنشستگی کشوری یا بازار سهامی حامیان روحانی و ربیعی

در روز‌های آینده، فهرست‌های دیگری از سایر هیات مدیره‌های وابسته به تامین اجتماعی در رویداد۲۴ منتشر خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان