تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷
جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی به رویداد۲۴ خبر داد؛

بودجه شش ماهه نخست سال چگونه مصرف شده است؟/ از پیشرفت در کسب درآمد نفتی تا وسعت فرار مالیاتی

جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی می‌گوید: در حوزه مالیاتی و گمرک حدود ۲۷ درصد از برنامه عقب هستیم که نشان دهنده وسعت یافتن فرار مالیاتی است.

 بودجه شش ماهه نخست سال چگونه مصرف شده است؟/ از پیشرفت کسب درآمد نفتی تا وسعت فرار مالیاتی

رویداد۲۴ محمد آیتی: در حالی دور دوم تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران آغاز شده که رییس جمهور و معاون اول ایشان بارها این اعتماد را به مردم داده‌اند که مشکل حادی متوجه کشور نخواهد شد. هرچند ترامپ به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما آمار و ارقام حکایت از آن دارد که ایران در هفت ماه نخست امسال، ۳۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها، نفت فروخته و تا حدود زیادی برنامه دولت در درآمد و هزینه‌ها درست و منطقی پیش رفته است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره درآمد و هزینه‌های کشور در هفت ماهه نخست سال به رویداد۲۴ گفته است: یکی از کارهایی که در کمیسیون برنامه و بودجه انجام می‌‌شود، رصد کردن درآمدها و هزینه‌ها است. بودجه امسال در ردیف منابع عمومی دولت حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان است. کمیسیون برنامه و بودجه همواره این امر را از ابتدای سال تا ماه جاری رصد می‌کند. رصد انجام شده در هفت ماهه ابتدایی سال نشان دهنده صرفه جویی در مصارف بودجه است و تا اینجای کار ما حدود ۲۲ درصد در مصارف بودجه، صرفه جویی کرده‌ایم.

او گفته است: منابع درآمدی بودجه ناشی از درآمدهای مالیاتی و گمرکی، فروش نفت و واگذاری دارایی‌های مالی است. در بخش درآمدهای مالیاتی و گمرکی باید تلاش بیشتری صورت گیرد به ویژه در مورد کسانی که درآمدهای بالا داشته و فرار مالیاتی دارند. ما در حوزه مالیاتی و گمرک حدود ۲۷ درصد از برنامه عقب هستیم که نشان دهنده وسعت یافتن فرار مالیاتی است. با توجه به نشستی که با مسئولان مالیاتی کشور داشتیم، این امر در ماه‌های آینده جبران خواهد شد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: با وجود همه تلاش‌های خصمانه آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت، گزارش خزانه ما نشان می‌دهد درآمدهای نفتی، ۳۰ درصد نسبت به هفت ماهه اول سال رشد یافته است. به همین جهت آمریکا در پنج ماه آینده نمی‌تواند به برنامه‌های ما لطمه‌ای وارد کند. مسئله دوم اینکه درهفت ماهه سال ۹۷، دولت موفق شده‌ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کمک کند که این امر تا حدی ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را جبران کرده است.

نماینده رشت تصریح کرد: در نتیجه اولاً آنچه که به عنوان درآمد در نظام برنامه و بودجه کشور پیش‌بینی شده بود، با وجود تلاش‌های آمریکا محقق شده است و نیازی به اصلاح بودجه نیست بلکه باید به بودجه مکمل افزوده تا به مردم خدمات جدید ارائه شود. با وجود اینکه برخی مردم را نگران کرده بودند که در ماه‌های پایانی سال، دولت قادر به پرداخت حقوق کارکنان نیست، اما اکنون می‌توان دید که همه پیش‌بینی‌ها انجام شده و جای نگرانی نیست.

جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی می‌گوید: در بخش پروژه‌ها و تملک دارایی‌های عمرانی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است در حالی که در هفت ماهه سال ۹۶ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده بود. به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد که در بودجه عمرانی و کمک به صندوق‌های بازنشستگی و فروش نفت مشکلی وجود ندارد و مشکل موجود در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز در دست بررسی و اقدام است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان